TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hvordan strupe effekten pÃ¥ en TT motor?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #350512  av avaasdf

har lyst på turbo igjen :P hvordan er det og bygge om, for så og strupe ned effekten før måling? jeg må betale 1600kr per hest!
 #350515  av mr2storbrua

avaasdf skrev:har lyst på turbo igjen :P hvordan er det og bygge om, for så og strupe ned effekten før måling? jeg må betale 1600kr per hest!
Hva slags måling er det du skal på da? Om du blir kalt inn til teknisk kontroll er det vel bare å bytte tilbake igjen?
 #350547  av azt

lage en restriktorring inne i innsugsrøret til turboen. får den ikke nok luft og da blir det mindre effekt. det dem bruker i rally for å holde effekten nede
 #350584  av FS-Styling.no

Fra 123 - 177 hk mere er det vel nesten 1000 kr pr hest og fra 177 og mere er det 1900 spenn og noe pr hest... så får du 10% avslag for hvert år bilen har vært regga i norge...
 #350650  av avaasdf

er ikke noe problem og f[ det godkjennt, problemet er at jeg m[ benke bilen og betale avgift for ekstra HK. DET vil jeg jo ikke... vil bare ha turbo i vognkortet..
 #350673  av mr2storbrua

avaasdf skrev:er ikke noe problem og f[ det godkjennt, problemet er at jeg m[ benke bilen og betale avgift for ekstra HK. DET vil jeg jo ikke... vil bare ha turbo i vognkortet..
Godtar BT at du bremser bilen? Dette skal jo ikke være god nok dokumentasjon da det er altfor mange variabler som spiller inn...

Trodde heller ikke det stod i vognkortet at en bil har turbo...
 #350719  av Amund

mr2storbrua skrev:
avaasdf skrev:er ikke noe problem og f[ det godkjennt, problemet er at jeg m[ benke bilen og betale avgift for ekstra HK. DET vil jeg jo ikke... vil bare ha turbo i vognkortet..
Godtar BT at du bremser bilen? Dette skal jo ikke være god nok dokumentasjon da det er altfor mange variabler som spiller inn...

Trodde heller ikke det stod i vognkortet at en bil har turbo...
Er vel det som er heile greia, må ha skikkelig måling av effekt, noko du må til utlandet for å få. Ellers forholder dei seg til papirer frå original leverandør av motor, ergo blir det 330hk :roll:
 #350736  av FS-Styling.no

HEHEH!!! Du leve i trua høre æ!!!
 #350794  av avaasdf

hum, det sa at det skulle gå bra med selv uorginal turbomontasje. bare og sende over planer og info om delene som skal brukes så vil saken behandles..
 #350909  av Amund

Alle svar er positive heilt til du står på trappa og vil ha den godkjent. Det er sånn biltilsynet opererer, og vil ta livet av oss som faktisk er intressert i bil :roll:
Men undrenes tid er ikkje forbi endå :wink:
 #351215  av avaasdf

virker som det er mye "jeg har hørt" kunnskap her nå :P Greit at det er inn og ikke like BT og at det er mye rot, men det de skriver på papiret står de som regel for senere.

Jeg har fått tilbud om og komme opp for og få godkjent ombyggingen før jeg faktisk gjør det, og så lenge jeg bruker de delene jeg opgir at jeg skal bruke og følger deres rettningslinjer skal det ikke bli noen problemer.

men hvis det ikke er noen godkjennt effektmålingsannlegg i norge, hvordan kan de gi bøter etter rullende landevei test da?
 #351219  av Mr_Storbrua

avaasdf skrev: men hvis det ikke er noen godkjennt effektmålingsannlegg i norge, hvordan kan de gi bøter etter rullende landevei test da?
Er vel dette de ikke kan? Som de har tapt noen ganger i retten(om jeg har forstått riktig). For å kunne gi bot for hk økning så må motoren ut av bilen og bremses i godkjent kalibrert bremsebenk(?) å det finns ikke i norge..