TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor skal dynamo ledningene?

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #350809  av TTM

Jeg vet såklart at den tykke kabelen går til + polen. :wink:
Det er de tre tynne ledningen som går fra kontakten til dynamoen jeg er usikker på.
Den ene skal vell til ladelampa i kupèen, men vet ikke hvilken det er av dem. Og hva er de to andre til da?
Sist redigert av TTM den 20 mar 2010 21:39, redigert 1 gang totalt.
 #350818  av tojo

2JZ dynamo:
#1 gul/grønn (L)
#2 gul (IG)
#3 hvit (S)

Merkene står på dynamo kontakten.

Et lite søk : viewtopic.php?f=48&t=29959&hilit=dynamo+ledninger
 #351241  av TTM

tojo skrev:2JZ dynamo:
#1 gul/grønn (L)
#2 gul (IG)
#3 hvit (S)

Problemet er at L,IG, og S sier meg ikke så mye. :oops:
Skulle jeg gjette blir det slik; L=Lamp (batteri lampa), IG=Ignition (fra tenninga for at dynamoen skal lade), S=Sense (Føler på spenningen, signal til måler kanskje?)
Er jeg helt på bærtur her? Hvis dette stemmer, er det vell egentlig bare den gule jeg trenger?
 #363904  av Nicolay

TTM skrev:
tojo skrev:2JZ dynamo:
#1 gul/grønn (L)
#2 gul (IG)
#3 hvit (S)

Problemet er at L,IG, og S sier meg ikke så mye. :oops:
Skulle jeg gjette blir det slik; L=Lamp (batteri lampa), IG=Ignition (fra tenninga for at dynamoen skal lade), S=Sense (Føler på spenningen, signal til måler kanskje?)
Er jeg helt på bærtur her? Hvis dette stemmer, er det vell egentlig bare den gule jeg trenger?
Etter det jeg kunne se i koblingskjema så går:
#1 gul/grønn (L) til ladelampe
#2 gul (IG) gjennom 10A sikring til tenningsbryter (brutt 12v+)
#3 hvit (S) direkte gjennom 7.5A sikring til batteri (konstant +)
 #364146  av TTM

Jeg målte med et multimeter over polene på batteriet og så at den begynte å lade da jeg la + på rett plass. :D
 #383430  av Haak

TTM skrev:Jeg målte med et multimeter over polene på batteriet og så at den begynte å lade da jeg la + på rett plass. :D

Hei. Husker du hvem av ledningene som trengte 12 Volt for at den skulle lade.
 #383435  av FS-Styling.no

Jeg og trenger den infoen...
 #383470  av tojo

Bruk multimeter, test hvit ;-)
 #383628  av TTM

Ja det enkleste er å måle med et multimeter. Mål over batteripolene. Velg likestrøm, volt på multimeteret, og du får ca. 12 volt når du måler over polene.
Når du legger + på den rette ledninga til dynamoen vil volten øke til ca. 13-14 volt (når bilen går såklart).

Jeg googlet en del og fant ut at det finns ulike plugger og fargekombinasjoner til 2jz dynamoen, avhengig av hvilken bil den er plukket ut av, men ingen matchet fargekombinasjonene til min plugg, så jeg målte meg fram.

Om du har disse kombinasjonene; hvit, gul/grønn stripe, og sort/gul stripe, så er det sort/gul stripe som skal ha +.

Ellers kan du jo helgardere med å koble alle tre til + som drift-it sier. :p