TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fordelerlokk og rotor og litt til.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #44424  av GT4 CS

Fikk endelig fordeler lokket og rotoren ifra mekonomen idag til den nette summ av 200 riksdaler. Men den ligner ikke på den som sitter der orginalt. Feste til coil ledningen sitter et helt anna sted. Er litt i tvil selv om delenr stemmer. Hos toyota koster det samme nesten tusen riksdaler. Er det noen som har noen erfaringer ang dette? Er lei nøkking i bilen, spesielt på kald motor er den umulig og kjøre. Når det gjelder understyring må jeg bare få innrømme at ja det gjør den, Men ved litt enkle triks så kan man utnytte dette, iallefall i en cs. Noen som har byttet stoler til noen bedere? Synes ikke dissa skinnstolene holder meg mye på plass, noe kompiss bekreftet idag under dårlig tid kjøring på svingete vei.
Men tryggt framm komm vi med glødende skiver og grenrøret lige så :D

#44465  av CelicaTurbo

understyringen kan du langt på vei nøytralisere om du monterer et stivere krengestag bak vistnok..

men angående fordeleren hørtes det ut som en rimelig god pris da, men, foreslår at du skrur av fordeleren som står på bilen og sammenligner skikkelig da.. om ledningen fra coilen settes et litt annet sted er ikke det så viktig så lenge den er identisk innvendig.. husk å sjekke at pluggledningene står i samme rekkefølge og at kontaktpunktene inni fordeleren ser ut til å stå korrekt i forhold til bolthullene eller noe :)

#44472  av vegar85

brodern kjøpte fordelelokk på mekonomen til sin corolla og det passa, men det er mye dårligere enn orginalt.

#44478  av GT4 CS

Skal sammenligne innvendig også. Titet litt bedere på eska og der står det celica turbo -90. Mulig de har sendt feil. Dere andre har vært lure og kjøpt hos toyota? Får muligens bite i det sure eple. Noen Som har bytta bensinfilteret, er trangt som nøkken nedig der. Stivere stabstag bak hjelper det mot understyring. Trur nokk stivere foringer bak hadde hjulpet litt bedere og. Men pytt i sand, bilen er god og kjøre :D
Du vegar i jessheimstraktene, har du montert effekt annlegget og luftfilteret enda? Kunne godt tenkt meg og hørt lyden osv.

#44491  av CelicaTurbo

om det står "-90" tolker jeg det som at det er Celica Turbo opp til 90-modell, og det vil i praksis kanskje si st165? Men, ikke godt å være sikker, og det er en god sjangs for at st165 og st185 bruker samme fordeler allikevel..

Jeg kjøper hos Toyota, men det er noe dyrt ja, rundt 700,- for fordeler og rotor mener jeg å huske..

#44572  av GT4 CS

Ja er slik jeg tolker det oxo. Men tørr ikke montere uansett før jeg vet om det er riktig. Får ta kontakt med mekonomen og dobbelsjekke. Vet du om man må ned med bakstillinga får og bytte opphenget til bak diffen? Har og god og irritert meg over at det lekker litt olje ifra girkassa,snakk om en dråpe i døgnet. Men irriterende. Har trekt til noen bolter der nede, men må jo ut med traversjen og motorfester for og komme til resten av boltene. Vet de har hatt ut girkassa før bilen komm til norge.Vet mange girkasser må ettertrekkes etter at de har vært ute. Husker du i hodet hva tennpluggledningene koster hos toyota? Vet jeg hørte på pris på det sammtidig som fordelerlokket og rotor. Er en stemme inne i hodet mitt som sier 850kr. Håper jeg husker galt. Med samme jeg er igang, skal ha meg hks eksos ifra kat og luftfilter nå som feriepenga kommer. Vet du om noen som selger adaptere til luftfilteret (biltz) . Vet du får med adapter ifra k&n i et i57kit. Men hørt at blitz er meget bra til denna bilen. Er jo og en annen luftmassemåler i cs en gt4, og de listene jeg har sett står det ikke spesifikk carlos sainz.

#44576  av CelicaTurbo

Aner ikke om opphenget bak må ned for å bytte diffestet, men kan ikke huske å hørt at det skal være noe særlig vanskelig å bytte så jeg ser for meg at det må være mulig uten å ta ned opphenget? Kjenner heller ikke prisen på ledninger men synes ikke at 850,- hørtes så ille ut, jeg hadde sett for meg enda mer (bør bytte ledninger selv nå).

Ellers kjenner jeg ingen som produserer adapter for CS, som du sier leverer dem fleste (alle?) til standard GT4 men ikke CS.. du kan høre med Larsst185 her på forumet for en liten stemme i skallen min sier meg at han skrev her på forumet for noen uker siden at han hadde laget et adapter for luftfilter utav mål fra CS-delebilen han har stående, som deretter viste seg å ikke passe på hans GT4.. det er mulig han har dette adapteret liggende og da bør det være mulig å få tak i et filter som passer diameteren på adapteret, om jeg husker korrekt om den saken vel og merke :)

#44582  av larsst185

Jepp.har et adapter som passer på cs.Og ja,du må løsna bakstillinga å slippe den 10-15 cm ned for å bytte den diffputa.

#44585  av GT4 CS

Ja når du sier det så har jeg lest det,Glemmer fort. Er ikke så ofte jeg er på nettet da jeg må hjem til brodern for og gå på nettet. Har et k&n filter som satt i en audi rs2. Det holder iallefall til celican. Om det passer da på adapteren da?? Har sett oppi ved bakdiffen, ser ganske mørkt ut. Men det gjorde det da jeg bytta hydralikk kulene bak på en citrosleng og vreng for en tid tilbake og det gikk bra. Ja er nødt til og få tenninga ok i bilen. Da jeg bytta grenrøret og pakninger så så je at eksosventilene var ganske vite, slikt tyder på mager blanding. Regner med at det var mye pga grenrøret,for det var helt gåent, løftet seg 2-3 mm i ene enden. Men med nytt bensinfilter,fordelerlokk+rotor og nye tennpluggledniger burde hjelpe bra det. Er spent på lyden og responsen med ny eksos osv. Har du hørt om andre som har hatt problem med oljelekasje ifra kassa?

#49287  av GT4 CS

Da har man endelig fått orginalt fordelerlokk og rotor til bilen. Glad og fornøyd skulle jeg bytte og forhåpentligvis få grom bil igjen. Men de tennpluggledningene som sitter i bilen min passer ikke det fordelerlokket jeg fikk nå. De mente det var pga bilen min er ifra sveits. Så da røyk 1090kr xtra til nye tennpluggledninger. Skader nokk ik og bytte de. Sto yasaka 91 på de som sitter der. Sikkert noen skumle ledninger som har sittet der siden bilen var ny? Noe tennplugger på gang? Noen bra tips til bra plugger som er en grad kaldere. Må få byttet tennplugger asap slik at alt er helt på topp. Noen med erfaring på spacere bak på carlos sainz? Kunne tenkt og fått fylt ut hjulbuen litt.

#49294  av vegar85

jeg prøvde med 6mm på hver side på lørdagen, men det syntes nesten ikke så jeg gadd ikke kjøpe dem.... jeg ser aldrig cs`en din på veien noen steder jeg? trodde kjanse du skulle ta deg en tur på streetmeet på lørdagen jeg!!!! :D

#49308  av GT4 CS

Nei 6mm synes nokk kansje ikke så mye? Hvor var du og testa ut det da? Jobba i helga jeg, så gikk glipp av den gleden. Blir mye crusing framover når bilen er i orden igjen. Får ledningene imorgen,så da blir det bytte og forhåpentligvis full tenning :D . Hvor cruser du hen da? Er klar for cruising jeg ass!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#49362  av vegar85

fikk ikke på mere en 6mm. prøvde en skive til men da fikk jeg ikke på hjulmutteren. jeg kjører overalt. kjørte gjennom gjerderum på fredag forresten. pleier å være på jessheim og hver eneste streetmeet som er i nærheten.

#49376  av Speeder

vegar85 skrev:fikk ikke på mere en 6mm. prøvde en skive til men da fikk jeg ikke på hjulmutteren. jeg kjører overalt. kjørte gjennom gjerderum på fredag forresten. pleier å være på jessheim og hver eneste streetmeet som er i nærheten.
Kluet er vel å ha en spacr som man skrur i navet, for så å skru felgen på denne igjen.

#49378  av CelicaTurbo

Angående pluggledninger skjedde det en endring der på en tid, pluggene som gikk inn i fordelerlokket byttet fra han til hun eller omvendt.. er jo mulig at tidligere eier har kjøpt feil ledninger og bøtet på det ved å også kjøpe feil lokk.. ikke godt å si.. kanskje du fikk feil lokk denne gangen og bøtet på det ved å også kjøpe feil ledninger? :wink: Men, uansett er det viktigste at det er fikset, men hjalp det da?

Angående tennplugger så er det billig å bytte til NGK kobberplugger, type BKR7E er en grad kaldere. Alternativt tilsvarende Densoplugger (dem som selger Denso har normalt tabell over hva som tilsvarer et gitt NGK nummer så dem finner hva som passer). Men kobberplugger varer ikke så alt for lenge før dem bør byttes. Orginalt sitter det platinaplugger i bilen, varer mye lengre men koster en del ekstra også. Husker ikke om det er NGK eller Denso som man får orginalt hos Toyota, og jeg vet ikke hvordan Toyota sin pris er i forhold til andre forhandlere :)