TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• motorhavari etter burning i strømstad :/

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #352106  av avaasdf

Da var påsken vel overstått, og go bilen tok selvfølgelig kvelden mens jeg burna i strømstad.

Har ikke orket og titte så nøye på det enda men dette hendte:
Sjekka olje før årets første start, mangla nesten 2 liter! :/ (skamme seg) så måtte ned på verkstedet og hente det.
Varsellampen for mototr lyste et par ganger på vei til strømstad, men ga seg etter 3-4 sekunder hver gang, og skulle jo tross alt til strømstad.. (skamme seg mer)
Etter en kjempefin burnout var servoen død, 5 sekunder senere kokte den.
Åpna panseret, reima var av. Begynte og plundre med og få den på da jeg oppdaget et løpehjul som lå under bilen!

fikk ikke sett årntlig etter, men tror det var det nederste løpehjulet (dynamo?). Så ut som om det bare var vulket fast og at det spratt av?

skal ned og titte på det etterpå, men gruer meg :P noen formeninger om hvor dyrt det blir?

download/file.php?mode=view&id=43473
Vedlegg
burning.jpg
burning.jpg (70.51 kiB) Vist 2497 ganger
 #352130  av EXS

servo, vannpumpe og AC pleier og sitte på samme reim, håper ikke reprasjonene blir for dyre :)

men når du drar på burnetur med feilmeldinger fra motor så er det slikt som skjer :lol:
 #352396  av FS-Styling.no

Vannpumpa er vel det kritiske her, men hvis vanntempen var ok så tror jeg nok alt ordner seg her...
 #352406  av TTM

Hvis hjulet er vulket, så er det veivhjulet. Vulkinga er der for å dempe vibrasjoner o.l. til veiva. Det er kjent for å dele seg i vulkinga. Det skjedde på min bil, men det er ikke noe stress bortsett fra at det er litt dyrt. Jeg kjøpte ATI hjul. Det har demping, men er ikke vulket.

Ellers så kan toppen ha slådd seg når den kokte, men det finner du fort ut av.
 #352412  av Supramk3turbo

Det er nok reimhulet på veiva ja...Det som mest sannsynlig har skjedd er: Vulken har begynt å løsne, ytterste del av hjulet der hvor reima blir drevet blir skeiv. reima hopper av, du mister servo, vannpumpe, dynamo, rad. vifte, å da koker det fort ved burning. så løsnet hele ytterste del av hjulet :D

I å med at du dro det så langt at den kokte får man håpe toppen ikke har slått seg, men kanskje greit å kjøre en komp test. Sjekk også for skader på evnt. radiator og omegn, fordi hjulet kan ha skadet ting på sin ferd. Er du heldig, slik som jeg var, så gikk hjulet rett i asfalten, å skadet ingenting.

Kjøp et Titan eller ATI reimhjul, da slipper du å bekymre deg for at det skal dele seg igjen. Å når du først er nedi der ville jeg byttet simring i forkant av veiva. Kjekt å gjøre når du først er der liksom :D
 #352674  av avaasdf

da er det nok veivhjulet ja, hvor fåt jeg tak i nytt fort og billig? hva annet en komptest burde jeg gjøre samtidig? må jeg ha av fronten for og bytte dette? noen som kan gi meg en liten "how to bytte svinghjul step by step"? :)
 #352685  av TTM

De aller fleste kjøper det fra mvpmotorsports.com, men du får kjøpt det stot sett over alt. Jeg kjøpte mitt fra boostlogic.com. Det tok 4 dager fra jeg bestilte det til jeg fikk det på døra.
Her er link til et, http://www.mvpmotorsports.com/Templates ... SearchYN=N
Scroll litt ned, så finner du det.

Du finner også billige aluhjul uten demping, f.eks på ebay, men det kan vist være uheldig for veiva.

For å bytte det må du ta ut radiatoren for å komme til, (tror ikke du MÅ ha av fronten, men jeg tok av min for ikke å skade/ripe den), løsne bolten. Her må du kanskje bruke en latmannsarm. (du kan bruke starteren for å kakke den løs).
Når bolten er av, trenger du en avdrager/tæsj for å dra hjulet av. Sånn gjorde jeg det på min. :wink:
 #352747  av 2fast4u

TTM skrev:Nei, denne; Titan Crank Pulley for 1993-98 Supra, men ble litt usikker nå på om det er forskjell på 2jz gte og 2jz ge,
her er en billig uten demping, http://cgi.ebay.com/ebaymotors/93-98-94 ... ccessories
Orginalhjulet er det samme både på GE og GTE, så dette burde passe.

:wink: