TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• "rett" størrelse pÃ¥ felg mk1

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #44502  av spkstrp

Når jeg kjøte felger til mr2'n tenkte jeg ikke på annet en at det måtte være boltsirkel 4x100... I ettertid har jeg kommet til å tenke på at det vell er en del andre momenter å ta i betraktning.
Hva er sjangsen for at jeg kjører med feil type felg, og derav feilslitasje osv ? .. :?

Kjører med 15" ronal felger : http://www.ronalusa.com/wheels/rt.html

#45017  av QuackYO

Det som har noe å si når det gjelder felger og sånt er:
Boltsirkel, innpress, og diameter på senterhull.

innpress står merket bak på felgen, ETXX hvor XX er et mål i millimeter for hvor langt felgen går inn forhold til senter av felgen.
Eksempel: Hvis felgen er 7 tommer bred og du har ET0 vil det være nøyaktig 3,5 tommer både inn og ut fra navet. har du ET40 vil den stikke 40mm lengre inn.

Innpress bør stemme sånn tålig, hvis ikke kan bilen spore mer, og du kan få høyere slitasje på dekk, hjuloppheng, og hjullagre. Bilen skal ha et spesielt innpress, og du har lov til å avvike 7,5mm på hver side.

Senterhull må passe perfekt for å få sentrert hjulet riktig. Hjulet skal nemlig ikke sentreres på boltene, selv om dette kan se riktig ut.
Har du for stort senterhull får du som oftest kjøpt adaptere i plast som puttes inn her.