TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vinglete mr2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #353200  av Hetfield

Den blir gradvis mer og mer ubrukelig i svinger. Vanskelig å forklare, men det virker som om hjulene vingler og styringen er veldig ustabil.
Er ikke selve hjulene for problemet vedvarte etter bytte til sommer. Alle stag sitter og jeg kan ikke finne noe slark. Det kan ha skjedd da jeg kjørte borti en isklump/kant, men det er ikke umulig at det har kommet snikende gradvis.

Noen som har en anelse om hva dette kan være?

Har også en dunking bak på passasjersiden ved humper og rykk. Den har vart ganske lenge så jeg vet ikke om det er relevant.
 #353208  av magnesmurf

Ustabilitet kan ha mange årsaker, men jeg vil tippe at dunkingen du opplever i humper er slitte stabilisatorstag foringer og innfestinger. Hvis de er helt utslitt vil det også ha innvirking på bilens stabilitet.
I tilegg kan det være feil hjulstilling, andre foringer som er slitte, samt utslitte støtdempere eller knekte fjærer.

Sjekk alt av foringer under for slakk, og bytt de som er utslitt.

Foreta også en firehjulskontroll på bilen når du er igang, så blir den garantert mye bedre å kjøre etterpå.
 #353221  av bose

styrekuler eller lenkearmer ;)
 #353227  av marlboro1310

gå grundig tilverks her, foringer\lenkearmer\stag\dempere\fjærer\tårnlagre etc, få eksperter til å se på bilen på bukk fra undersiden. Hold synsere utenfor, betal heller en symbolsk sum for ordentilg ekspertise på dette.
Hvis du ikke har byttet dempere så er det kanskje nå på høy tid, hvis du føler at bilen vugger etter f.eks en fartsdump er dempera dårlige. Foringer og stag, avslører seg selv som regel ved ujevn veg, da disse lydene gjennomborer seg i karosseriet...lydene fremme høres særdeles godt med tanke på at motoren ikke er der som på "vanlige" biler.
Denne ustabilen følelsen du beskriver kjenner jeg meg litt igjen med, 2003 rett etter jeg kjøpte min følte jeg denne oppførselen, jeg bytta ALT inkl dempere\fjærer umiddelbart (var mye slark omkring der under), og bilen ble ugjenkjennelig.
 #353231  av bose

Jeg opplevde også mye rart med bilen min før, og etter bytting av alle 4 styrekuler og lenkearmene foran, så ble den mye bedre!
Men ja, kan være lurt å ta en grundig sjekk, og da kliner du likesågodt til med poly og gule koni ;)
 #353537  av Hetfield

Når jeg rygger brått til venstre så er det en voldsom ubalanse i høyre framhjul for hver omdreining ca. Noen som kan gi nærmere diagnose ut ifra det? Kan ikke kjenne noe løst med håndmekanisk kraft ihvertfall!

Takker for alle svar
 #353545  av TrustNo1

Hetfield skrev:Når jeg rygger brått til venstre så er det en voldsom ubalanse i høyre framhjul for hver omdreining ca. Noen som kan gi nærmere diagnose ut ifra det? Kan ikke kjenne noe løst med håndmekanisk kraft ihvertfall!

Takker for alle svar
Jeg hadde noe lignende på audien min som varte i lang tid. Løftet opp bilen og fant ikke noe dårlig i understellet. Til slutt så viste det seg at bremsebelegget hadde løsnet i fra klossen, og hver gang man rygget så forsvant belegget nesten ut i fra calipperen og lagde en slags klunkelyd. Du kan jo prøve å sjekke klossene dine.
 #353690  av bose

Styrekule... :D
 #354131  av Hetfield

OK, hva med bærekuler?

Kjørt med 4 av 5 hjulbolter en stund. Kan det ha noe å si?
 #354135  av Haugrud

Det har ingenting å si..
 #354137  av TrustNo1

Hetfield skrev:OK, hva med bærekuler?

Kjørt med 4 av 5 hjulbolter en stund. Kan det ha noe å si?
Bærekulene kjenner du ganske godt om du løfter opp bilen og prøver å bende litt på de med brekkjern. Det skal være null slark.
 #354755  av Hetfield

Lenkearm, er det den lille tynne stanga som sitter på fjærbeinet?

Kan bevege den ganske mye
 #354763  av magnesmurf

Lenkearm er koblet mellom fjærbein og stabstag. Den skal ikke kunne beveges.. Det skal ingen andre faste deler av forstillen heller, untatt det som har med svinging å gjøre.
 #354808  av Hetfield

Ok da prøver jeg styrekuler først. Er det ytre, indre eller begge jeg må bytte?