Akkurat det eg tenkt på, Sjekka litt rundt regler og sånn,
It says:
4.1. Mindre endringer av motor
4.1.1.
Mindre endring
Med mindre endring av motor mener vi ombygging av bil hvor det ikke brukes motor med større effekt enn det som denne biltypen/-modellen kunne leveres med i største/kraftigste utgave fra fabrikanten.
Ved slik endring av motor må følgende kontrolleres/dokumenteres:
- Biltypene må ha samme råkarosseri; dvs. at det ikke er forsterkinger mv på råkarosseriet til modellen med den største effekten.
- Den nye (den man bytter til) motoren må minst oppfylle/tilfredsstille de samme konstruktive kravene til støy og avgass som gjelder for den bilen den skal brukes i. Dersom motor mv brukes fra en lik biltype, bør det kunne godtas at denne ”donorbilen” tilfredsstiller kravene til avgass og støy.
- Det må brukes understell (styring, hjuloppheng, bremser mv) tilsvarende det som brukes på bilmodellen med størst effekt. Ved bruk av andre bremser og/eller
ved ombygging til tyngre motor, må det legges særlig vekt på kontroll av bremsekraftfordelingen og blokkeringsrekkefølgen, særlig for biler uten ABS-bremser.
Kilde: Vegtrafikkloven.
I dette tilfelle så burde jo en Beams motor som har 147 kW, Ifra en Celica ( st202) som ble solgt i Europa både oppfylle avgasskravene og kravet til hva celica t18 chassi er godkjent for som er : 165kw ( st185), Dette burde jo gå igjennom, Hvertfall i følge det som står ovenfor.
Men eneste som eg ser kan bli” tricky” er at den motoren ikke er type godkjent til t18 Chassi, men det er akkurat samme slagvolum, samme motor serie, bare en mer moderne motor, Så spørs jo det sikkert helt hvordan det blir om motoren passer uten masse modifikasjoner,
og om det går an å skaffe dokumentasjon på at st1185 bremsene tåler den effekten ( tåpelig, sia det blir faktisk mindre KW) og at beams motoren oppfyller avgasskravet.
Er vell problemet å skaffe dokumentasjon som er vanskelig her, sia Toyota Norge ikke vil grave opp slikt

.