Side 1 av 1
Beams i celica?
Legg innLagt inn:15 apr 2010 20:17
av Johnnyboy
Hei
Lurer litt på hvilken motorer som passer ned i en celica t18,
Vett at 3s-gte er jo det vanlige bytte når det gjelder mest hester, Men syns at 200 hester N/A høres fristende ut!
Noen som har erfaring ang dette? og om dette kan bli et godkjent bytte?
Mvh
Johnnyboy.
Re: Beams i celica?
Legg innLagt inn:15 apr 2010 20:36
av hmsilset
Bør være mulig om det finnes godkj biler med sånn motor i europa. Send mail eller ring på motorimport.dk eller hør med drift-it her inne.Begge skal ha sånne å oppdrive, og vet kanskje litt mere.
Re: Beams i celica?
Legg innLagt inn:15 apr 2010 21:35
av Johnnyboy
Akkurat det eg tenkt på, Sjekka litt rundt regler og sånn,
It says:
4.1. Mindre endringer av motor
4.1.1.
Mindre endring
Med mindre endring av motor mener vi ombygging av bil hvor det ikke brukes motor med større effekt enn det som denne biltypen/-modellen kunne leveres med i største/kraftigste utgave fra fabrikanten.
Ved slik endring av motor må følgende kontrolleres/dokumenteres:
- Biltypene må ha samme råkarosseri; dvs. at det ikke er forsterkinger mv på råkarosseriet til modellen med den største effekten.
- Den nye (den man bytter til) motoren må minst oppfylle/tilfredsstille de samme konstruktive kravene til støy og avgass som gjelder for den bilen den skal brukes i. Dersom motor mv brukes fra en lik biltype, bør det kunne godtas at denne ”donorbilen” tilfredsstiller kravene til avgass og støy.
- Det må brukes understell (styring, hjuloppheng, bremser mv) tilsvarende det som brukes på bilmodellen med størst effekt. Ved bruk av andre bremser og/eller
ved ombygging til tyngre motor, må det legges særlig vekt på kontroll av bremsekraftfordelingen og blokkeringsrekkefølgen, særlig for biler uten ABS-bremser.
Kilde: Vegtrafikkloven.
I dette tilfelle så burde jo en Beams motor som har 147 kW, Ifra en Celica ( st202) som ble solgt i Europa både oppfylle avgasskravene og kravet til hva celica t18 chassi er godkjent for som er : 165kw ( st185), Dette burde jo gå igjennom, Hvertfall i følge det som står ovenfor.
Men eneste som eg ser kan bli” tricky” er at den motoren ikke er type godkjent til t18 Chassi, men det er akkurat samme slagvolum, samme motor serie, bare en mer moderne motor, Så spørs jo det sikkert helt hvordan det blir om motoren passer uten masse modifikasjoner,
og om det går an å skaffe dokumentasjon på at st1185 bremsene tåler den effekten ( tåpelig, sia det blir faktisk mindre KW) og at beams motoren oppfyller avgasskravet.
Er vell problemet å skaffe dokumentasjon som er vanskelig her, sia Toyota Norge ikke vil grave opp slikt

.
Re: Beams i celica?
Legg innLagt inn:17 apr 2010 08:04
av AnaXyd
Det kommer du aldri til å få godkjent. Om du får dette godkjent, så er du heldig!
Beams er med Superstrut understellet, og til T20 karosseriet. Hvordan skal du da klare å få Toyota til å godkjenne dette? De krever nemlig at du bygger om bilen til å være identisk med den som originalt hadde motoren. Så du må altså "trylle" om en T18 til en T20, noe jeg tviler på at du klarer!
Om du ikke "kjenner" et Toyota verksted som kan gå god for deg. Men jeg vet ikke om det blir godkjent av Vegvesenet til slutt for det.
Og, Beams kom vel ikke på st202? Og Beams har vel aldri vært i Europa? Trodde dette kun var på en av de siste T20 modellene, og kun i Japan. (Slik som Projektorlyktene osv.) Altså SS-1, SS-2 og SS-3.
Re: Beams i celica?
Legg innLagt inn:17 apr 2010 09:53
av sindrejl
Jeg ser ikke helt hvorfor man skal ha det godkjent, bortsett fra at det er gøy å ha alt i orden. Men det vil neppe bli en issue under en teknisk kontroll eller lignende. Siden det ikke er bygd om til turbo altså
Re: Beams i celica?
Legg innLagt inn:17 apr 2010 10:19
av AnaXyd
Så, du vil heller ta sjansen på å få en regress fra forsikringsselskapet ditt? Da sitter du plutselig med en hard gjeld på fort noen millioner...
Re: Beams i celica?
Legg innLagt inn:18 apr 2010 14:27
av sindrejl
AnaXyd skrev:Så, du vil heller ta sjansen på å få en regress fra forsikringsselskapet ditt? Da sitter du plutselig med en hard gjeld på fort noen millioner...
Ingen vits å prøve å belære meg eller andre her om "regress", dette har vært diskutert opp og ned i forumet, og problemet kommer om man bygger om fra n/a til turbo uten å godkjenne.
Så da kommer man til spørsmålet; hvordan skal forsikringsselskapet vite at den motoren er en med mer hk egentlig? Det er lov til å gjøre motorbytter til "samme type motor".. og beams er meg bekjent faktisk en 3sge..
Det blir det samme som at man har en 2.gen 3sgte og bytter til 3.gen 3sgte. Det blir aldri et problem...
Skjønner såklart at folk ønsker at ting er godkjent og iorden, men det er nærmest klinisk umulig pga toyota..
Re: Beams i celica?
Legg innLagt inn:19 apr 2010 11:07
av AnaXyd
sindrejl skrev:AnaXyd skrev:Så, du vil heller ta sjansen på å få en regress fra forsikringsselskapet ditt? Da sitter du plutselig med en hard gjeld på fort noen millioner...
Ingen vits å prøve å belære meg eller andre her om "regress", dette har vært diskutert opp og ned i forumet, og problemet kommer om man bygger om fra n/a til turbo uten å godkjenne.
Så da kommer man til spørsmålet; hvordan skal forsikringsselskapet vite at den motoren er en med mer hk egentlig? Det er lov til å gjøre motorbytter til "samme type motor".. og beams er meg bekjent faktisk en 3sge..
Det blir det samme som at man har en 2.gen 3sgte og bytter til 3.gen 3sgte. Det blir aldri et problem...
Skjønner såklart at folk ønsker at ting er godkjent og iorden, men det er nærmest klinisk umulig pga toyota..
Akkurat i denne sammenhengen kan jeg nok være enig med deg, men om man f.eks bytter fra 3s-ge til 3s-gte så tror jeg du får en viss risiko. Dette er selvsagt om motoren ikke er helt krønsja etter skaden.
Re: Beams i celica?
Legg innLagt inn:19 apr 2010 11:11
av sindrejl
AnaXyd skrev:sindrejl skrev:AnaXyd skrev:Så, du vil heller ta sjansen på å få en regress fra forsikringsselskapet ditt? Da sitter du plutselig med en hard gjeld på fort noen millioner...
Ingen vits å prøve å belære meg eller andre her om "regress", dette har vært diskutert opp og ned i forumet, og problemet kommer om man bygger om fra n/a til turbo uten å godkjenne.
Så da kommer man til spørsmålet; hvordan skal forsikringsselskapet vite at den motoren er en med mer hk egentlig? Det er lov til å gjøre motorbytter til "samme type motor".. og beams er meg bekjent faktisk en 3sge..
Det blir det samme som at man har en 2.gen 3sgte og bytter til 3.gen 3sgte. Det blir aldri et problem...
Skjønner såklart at folk ønsker at ting er godkjent og iorden, men det er nærmest klinisk umulig pga toyota..
Akkurat i denne sammenhengen kan jeg nok være enig med deg, men om man f.eks bytter fra 3s-ge til 3s-gte så tror jeg du får en viss risiko. Dette er selvsagt om motoren ikke er helt krønsja etter skaden.
Folk har faktisk fått problemer pga bytte fra 3s-ge til 3s-gte her inne, så det ville jeg aldri anbefalt noen, det har du helt rett i

Vet av flere som har solgt bilene sine etter ombygging også kun pga vanskeligheter med godkjenning og nervøsitet ovenfor forsikringsselskapene
Re: Beams i celica?
Legg innLagt inn:19 apr 2010 13:02
av Zettie
Da jeg solgte gammelbilen min for ett par år tilbake hadde kjøper akkurat vært igjennom en prosess som følge av en Subaru Forester som var ombygget med GT Turbo motor. Retten hadde i hans sak klinkende klart konstatert at med mindre det kunne slås fast at ikke bare farten, men motoreffekten i seg selv var utløsende faktor for ulykken hadde forsikringsselskapet bare med å gjøre opp for seg. Dem trengte derimot ikke reparere f.eks. intercooler eller motorskader som ikke ville kunne oppstått på den opprinnelige sugemotoren. Nå var jo denne saken dratt til det ytterste for i utgangspunktet var det ikke engang hans skyld (ble påkjørt), men det viser at forsikringsselskapene vil benytte dette for alt det er verdt og at du må være klar til å ta en kamp mot dem om noe skulle skje, for med mindre det var effektøkningen som var skyld i ulykken så har du antagelig retten på din side. I dette tilfellet var det dog motpartens forsikringsselskap som hadde problemer med at bilen hans var trimmet.
Nå sier jeg ikke at det er i orden å drive motorbytter i hytt og pine - regelverket er jo strengt nettopp for ens egen sikkerhet - men om bilen er gammel og motor begynner bli slitt, man har litt peiling på hva man holder på med, kjører som folk, kan tillate seg å tape noe på bilen ved videresalg og samtidig er villig til å risikere miste skiltene om man blir stoppet i kontroll, så ser jeg egentlig ikke hva man har å være redd for sålenge man holder seg innen rimelighetens grenser. At bilen skal være teknisk i orden gidder jeg ikke engang vektlegge - det bør den jo strengt tatt være uansett om du har 90 eller 290 hk...