Kommer litt grå/hvit røyk fra eksosen en sjelden gang, lukter brent olje. Kommer bare når motor er "mellomvarm". Hvis jeg kjører en 10 minutters tur og lar bilen stå på tomgang kommer røyken av og til. Samme hvis jeg stopper bilen og starter den igjen mens den fortsatt er varm.
Røyken kommer ikke når jeg har kjørt en stund, og forsvinner så snart jeg gir gass (mer oljetrykk). Motoren bruker litt olje (ca 0,8liter på 5000km) Kjøres endel hardt, lite landevei og mye småkjøring.
Røyken kommer aldri under pådrag eller ved oppstart (kald).
Lurer på om det kan være tettingene i turboen som lekker litt når oljetrykket er lavt under tomgang. Nesten ikke oljesøl i turbohus eller trykkrør/Intercooler.
Klaringer i turbo er OK og den mater jevnt og høres fin ut.
Står forresten en ct26 turbo med 6 blader på impeller hjulet og 50mm innsug (en såkalt hybrid?).
Vil slik røyk kunne oppstå hvis turboen lekker på impellersiden? (innsug), eller kan turboen lekke fra turbinsiden og rett i eksosen?
Kommer ikke olje fra dumpventil, bare vann.
Har lest at Ventiltettinger kan lekke, og gi olje i eksosen. Eller dårlige stempelringer. Men ville det ikke bli værre under pådrag hvis vent.tettinger eller stempelringer er dårlige. Tok ut peilepinne og ruset motoren til 5000. Kom ikke røyk eller olje ut. Motor har gått 110000
Noen som har opplevd tilsvarende? Eller som vet hva feilen kan være?
Lurer også fælt på hva som skiller de forskjellige turboene. Ct26 med 5 blader og trangere innsug brukes på st185?, Ct20b er den originale st205 turboen?.
Ct26 med større innsug og 6 blader (slik som min) er det som kalles en hybrid? Og gir mere trykk ved lavere turtall? Denne er en oppgradering i forhold til ct20b?
På Supraen står det etter hva jeg har forstått også en ct26. Denne også med 6 blader på impeller? (single entry)
Er min CT26 en oppgradert st185 turbo, supraturbo eller noe midt i mellom (derav navnet hybrid). Turboen min ser helt lik ut som supraturboen sett fra innsugssiden.
Har jeg forstått riktig eller er jeg helt på jordet?
Røyken kommer ikke når jeg har kjørt en stund, og forsvinner så snart jeg gir gass (mer oljetrykk). Motoren bruker litt olje (ca 0,8liter på 5000km) Kjøres endel hardt, lite landevei og mye småkjøring.
Røyken kommer aldri under pådrag eller ved oppstart (kald).
Lurer på om det kan være tettingene i turboen som lekker litt når oljetrykket er lavt under tomgang. Nesten ikke oljesøl i turbohus eller trykkrør/Intercooler.
Klaringer i turbo er OK og den mater jevnt og høres fin ut.
Står forresten en ct26 turbo med 6 blader på impeller hjulet og 50mm innsug (en såkalt hybrid?).
Vil slik røyk kunne oppstå hvis turboen lekker på impellersiden? (innsug), eller kan turboen lekke fra turbinsiden og rett i eksosen?
Kommer ikke olje fra dumpventil, bare vann.
Har lest at Ventiltettinger kan lekke, og gi olje i eksosen. Eller dårlige stempelringer. Men ville det ikke bli værre under pådrag hvis vent.tettinger eller stempelringer er dårlige. Tok ut peilepinne og ruset motoren til 5000. Kom ikke røyk eller olje ut. Motor har gått 110000
Noen som har opplevd tilsvarende? Eller som vet hva feilen kan være?
Lurer også fælt på hva som skiller de forskjellige turboene. Ct26 med 5 blader og trangere innsug brukes på st185?, Ct20b er den originale st205 turboen?.
Ct26 med større innsug og 6 blader (slik som min) er det som kalles en hybrid? Og gir mere trykk ved lavere turtall? Denne er en oppgradering i forhold til ct20b?
På Supraen står det etter hva jeg har forstått også en ct26. Denne også med 6 blader på impeller? (single entry)
Er min CT26 en oppgradert st185 turbo, supraturbo eller noe midt i mellom (derav navnet hybrid). Turboen min ser helt lik ut som supraturboen sett fra innsugssiden.
Har jeg forstått riktig eller er jeg helt på jordet?
Homologation special vehicles fan!