TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • DataSprut???

  • Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #354183  av mr2mekkern
 
Heihei, er helt fersk på forumet her, men har skrudd mr2 i ca 3 år.. har en 1991 mod som er ombygd fa 3s-ge til 3s-gte motor..
men har i det siste fått problemer med air/fuel blandinga mi.
Og vill da bygge om til Datasprut slik at jeg kan justere motoren til perfeksjon.

Lurer da på hva slags sprut dere anbefaler????


Øystein
 #354191  av mr2storbrua
 
Velkommen til forumet :)

Jeg har ikke veldig mye erfaring med datasprut, men er foreløpig fornøyd med det jeg bruker selv, Apexi Power FC. Dette er plug & play på 3.generasjons 3S-GTE...
 #354194  av mr2mekkern
 
mr2storbrua skrev:Velkommen til forumet :)

Jeg har ikke veldig mye erfaring med datasprut, men er foreløpig fornøyd med det jeg bruker selv, Apexi Power FC. Dette er plug & play på 3.generasjons 3S-GTE...
Takk for det du, hehe... :D

Ja tror du den er grei å montere på en gen 2 da eller??
Var det du som monterte den??
Og hvor finner jeg den på nettet??
 #354201  av mr2storbrua
 
Jeg som monterte den ja, som sagt bare plug&play... Måtte trekke kabel fra kupéen til bagasjerommet for å koble til commander, men det er jo egentlig ganske raskt gjort.

Litt usikker på hvordan det blir på en 2.gen, må hvertfall bygge om fra LMM til MAP-styring. Vet ikke om pinnene på ECU er like.

Her fant jeg en som skal passe på 2.gen: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Apexi-Po ... ccessories

Og her er for 3.gen med commander: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/APEXi-PO ... ccessories


Vet ikke hva som er forskjellen på de to Power FC'ene, eller om den for 2.gen er plug&play (mulig du må bygge om til MAP-styring som sagt). Går jo ann å sende mail til selger og spør.

Dersom du vil programmere på en større skjerm enn commander kan du kjøp FC Datalogit, blir litt enklere å programmere da.
 #354279  av sleeper
 
Jeg har brukt autronic på en god del 3sgte motorer, og det funker knall.. men dette er en god del mer jobb og montere da det ikke er pnp sprut..
 #354280  av mr2mekkern
 
sleeper skrev:Jeg har brukt autronic på en god del 3sgte motorer, og det funker knall.. men dette er en god del mer jobb og montere da det ikke er pnp sprut..

hmm, hvor finner jeg info om Autronic da??
 #354282  av mr2mekkern
 
mr2storbrua skrev:Dersom du vil programmere på en større skjerm enn commander kan du kjøp FC Datalogit, blir litt enklere å programmere da.

Var det du som programmerte spruten din selv.. eller var du på verksted å mappa den???
 #354293  av mralp
 
Jeg har hatt 3sgte`er med unichip (billigst, kostet ca 10k ferdig montert og mappet), powerFC (litt dyrere, men kan justere selv og bedre tilbakemeldinger), DTA ”halvsprut” løsning (kan kjøres sammen med original ECU og la sprutet styre coilpakke/tenning/etc), og fult datasprut (styrer alt, men koster fort 40k med mapping/triggerhjul/sensorer og montering etc)

Hva du skal velge kommer an på hvilke planer du har. Om du vil kjøre med original motor/turbo er f.eks unichip helt ok. Effektmessig fikk jeg like mye ut av samme motor med chip fra Gulbrandsen som med datasprut (samme motor og samme komponenter).
Er du derimot av de som tenker mods hele tiden trenger du et full programmerbart sprut, og bør like gjerne ta kostnaden nå med en gang.

Merk at FC`n er vel ikke å få tak i ny lengre.
 #354338  av mr2mekkern
 
Må si jeg vurderer powerFC sprutet mest akkurat for øyeblikket.. Hadde vell en plan om nærmere 400hk når jeg skal være ferdig..
Holder PowerFC til 400hk?? burde vel gjøre det????
Hva justeringen angår, tipper jeg vell at det er best å kjøre Bilen i benk, å få mappet den skikkelig med en gang... Eller er det så enkelt å gjøre det selv????
Har allerede byttet Turbo som skal takle mer press, Ct 26? bare med hybrid hjul, større eksoshus og heftigere lager (Modifisert orginalturbo)...
Neste jeg MÅ bytte vet jeg ihvertfall er Dysene mine, i å med at orginale kun yter nok til ca 280 hk...
Noe mer jeg glemmer som burde gjøres?????
 #354475  av mr2storbrua
 
mr2mekkern skrev:
mr2storbrua skrev:Dersom du vil programmere på en større skjerm enn commander kan du kjøp FC Datalogit, blir litt enklere å programmere da.

Var det du som programmerte spruten din selv.. eller var du på verksted å mappa den???
Fulgte med et standard-map, men det er ikke anbefalt å presse bilen for mye med dette. Jeg skal sette bilen min bort for å få mappa det skikkelig, men det er fullt mulig å mappe selv hvis du har bredbåndslambda.

Angående det med at du ikke får tak i ny Power FC, så er det litt feil. De blir ikke produsert lengre, men det er en del ubrukte Power FC til salgs fortsatt...

Kikk litt på denne siden, så får du svar på meste angående power fc: http://www.paulr33.com/powerfc-faq/powerfc-faq.htm
 #354519  av mralp
 
Er målet 400 gamps på hjula eller deromkring så bekker du over i "dyrt-land", bare så du er advart. Er vel bare en håndfull her inne som kjører med 400+ motorer i mr2`ene sine, og det har sin grunn :)

Mange tråder om dette, men du trenger en god clutch, dyser/fuelrail/oppgradert bensinsystem, turbokitt, bygd motor m/smidd innmat og alt som hører med, eksos, dp, bedre løsning på IC (blir varm på 2 drag den originale), sprut, bør ha coilpakke og tilhørende på såpass høye effekter, porting/innsug/etc. Under 100k i budsjett vil jeg tro er urealistisk såfremt du ikke leter som f og er god til å mekke selv. Og ja, du må oppgradere bensinsystemet, gen2 er tom på ca 300, gen3 greier ~360 (har større fuelrail og dyser originalt). Vet det er endel som har gått over 300 på gen2 fuelrail/dyser, men de tror jeg ikke vektlegger dataene under mappinga spesielt høyt :lol:
 #355310  av FireWalk
 
600 hk blir dyrt ja.. Veldig dyrt. Da må du gjøre om motoren til 2.2 liter. F.eks ved å bytte blokk, veiv, all innmat som stempler, råder, ventiler, kammer osv. Selv olje pumpa må oppgraderes, for du vil trenge høyere turtall. Tror de fleste som begynner å bygge fort finner ut at alt over 300 hk fort blir veldig dyrt og veldig vanskelig. Alt må gjøres viktig og det er ingen margin for feil.. Fc er vel forøvrig ikke noe fullverdig sprut men en piggyback på orginal sprutet's og har dermed sine begrensninger.