TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ustabil cruise control

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #354532  av TrustNo1

Cruise controlen min har begynnt å slå seg av av seg selv innimellom

Den kan funke en god stund, så plutselig slukker lampa i dashen og den nekter å fungere før jeg stopper og starter bilen.

Har noen formening om hva det kan være? Kan nenvnes at jeg nylig har plukket enheten ut og satt den inn igjen i forbindelse med regreim skifte. Kan det ha blitt noen kabler her med dårlig kontakt? Isåfall virker det jo også litt merkelig at den fungerer igjen dersom jeg stopper og starter bilen.
 #354585  av stianøverland

jeg ville gått over alt av stikker og kontakter og kikket. sett om noen kabler ligger i klem noen plass. drittjobb, men er ofte bare sånne småting som foråsaker at ting går helt i ball.

er ikke så rart at den fungerer fint etter at du stopper og starter bilen, for da nullstiller du cruise controll systemet.
 #355416  av TrustNo1

FireWalk skrev:sjekk speed sensor signalet.
Hvordan gjør jeg det?

Forresten så skjer dette nå oftere og oftere. Det som skjer er at når jeg bruker cc'n så bare plutselig slår den seg av. Deretter så slukker og tenner cruise controll lampen 3-4 ganger, og blir til slutt helt borte. Da er det ikke mulig å slå den på så lampen lyser igjen før jeg har stoppet og startet bilen.
 #355418  av FireWalk

sjekk BGBen, men du må måle i begge ender. Kan være brudd på ledningen eller det kan være dårlig kontakt i en av stickerene. Speed sensor signalet kommer fra girkassa, det er en kontakt med 3 ledninger på som går ut fra den. Uten den funker ikke cruise controllen i det hele tatt. Så jeg ville begynt å feilsøkt der.
 #355429  av tojo

Lykke til :-) Slik tar du diagnose :
http://www.mr2club.nl/forum/showthread.php?t=4101
 #355577  av TrustNo1

Hjelper uansett ikke med diagnose, mk1 eller mk2 :)

Har ingen feilkode i forbindelse med cruise control
 #355650  av rx300

TrustNo1 skrev:Hjelper uansett ikke med diagnose, mk1 eller mk2 :)

Har ingen feilkode i forbindelse med cruise control
Hvis det er en trøst, så oppfører GX'en min seg omtrent likt, etter 3-4 timers kjøring så bare gir den seg og lar seg ikke slå på mer enn noen sekunder av gangen, så er det ok igjen etter en pause... Virker som noe blir for varmt og da sluttet å virke. Den har diagnose, men har ikke sett noen feilmeldinger, og verkstedet klarer naturlig nok ikke å finne feilen siden den først oppstår over halvveis Bergen-Oslo :)
 #355680  av TrustNo1

Trøst og trøst.. :P

Uansett, nå har det blitt værre. Den slår seg stort sett av med en gang man prøver å slå den på. Dvs man kan trykke inn knappen så cruise lyser i dashen, men så fort man prøver å la den gå så slår den seg av, blinker 4 ganger og slukker helt. Må slå bilen av og på for å starte den igjen.

Enesten trøsten er vel kanskje at det gjør det lettere å feilsøke.
 #356792  av TrustNo1

yes, da fant jeg ut av dette. Kablinga hadde falt ned på AC'n og reimhjulet hadde delvist spist opp kablene. Enda godt jeg oppdaget det i tide før flere ledninger røyk.

Hadde ikke festet kabelremsa godt nok etter regreim skiftet :oops: