TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Damirs Bilstereo Prosjekt, Toyota Celica T23

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #355471  av Dammed
 
10. Mars 2010

Ja tenkte jeg kunne lage min første prosjekt tråd, dette blir ikke startet på en stund i alle fall. Det er litt for kaldt ute for å stå og jobbe og siden jeg har ikke en garasje så blir det litt vanskelig. Hvis noen har lyst å låne meg en garasje så sier jeg ikke nei takk til det. ;)

Det som er allerede gjort:
Kabler er trukket gjennom bilen
Bilen er nesten ferdig lyddempet med Dynamat Extreme
Infinity Kappa Perfect 6.1 framme er montert

Litt bilder:
Bilde
Bilde
Bilde
(delefilteret ble flyttet inn i kupén etter et par dager.)

Det som er kjøpt inn:

Clarion DXZ785USB
Soundstream REF4.920 (4x145W rms ved 4 ohm)
Hifonics XX Colossus II (3200W rms ved 2 ohm)
To Fi Q 18" (1000W rms)
180A Iraggi dynamo med livstids garanti med gratis bytte program (hvis jeg bytter bil)
To Stinger Volt målere, en skal måle bak ved forsterkerne og en skal måle front batteriet.
Hushmat lyddemping, som skal bli brukt i bagasjerommet og i taket.
Kicker Høyttalerkabler
Kicker 50mm2 strømkabler
Tsunami 180A automat sikringer
Tsunami Batteriterminaler
Stinger Batteri isolator
Pakke med Stinger 50mm2 kabelsko
Diverse Stinger kabel omformere, 50mm2 --> 21mm2 og 21mm2 --> 8mm2
Diverse små ting, sikringer, koblinger, releer o.l.
Ctek XS 25000, 25A smart batterilader

Noen bilder:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Innmaten i Hifonicsen:
Bilde

Elementer som er glade i store kasser. :D Er ute etter flatest mulig respons, til nå så er planen om å bygge en port som er variabel slik at tungingen kan vaiere fra 20-->40hz med 2.5hz intervaller.
Bilde

Har ikke flere bilder, skal se om jeg får tatt bilder av resten av utstyret en annen dag. :)

Det som gjenstår å kjøpe:
Batterier, har ennå ikke bestemt meg om jeg skal dem jeg har og kjøpe nye, eller bare kjøpe 2 nye Kinetik HC1800.

Skal ha 3 mellomstore eller 2 store batterier bak og 1 foran. Er ute etter ca 300Ah samlet.


Så var det en forklaring på hvordan du får to 18" i en liten Celica... Vel baksetene skal ut, basskassa skal bygges slik at subberne vil stå vendt framover med porten vendt framover også, porten vil være midt i mellom førersetene slik at man få er en frisk bris på varme sommerdager. :)
Kasse volumet blir 500-700liter, har ikke tatt 100% mål siden jeg vurderer hele tiden om hvor jeg skal ha batteriene. Det står mellom å ha dem nede på gulvet hvor dem som sitter bak har bena, eller om jeg skal bygge dem under frontplata til basskassa. uansett så skal dem bli montert mellom de fremre og bakre støtdemperne, fordi dette blir en tung konstruksjon så jeg vil ha tyngdepunktet mest mulig i midten.
Det blir et plexi vindu mellom frontplata og taket som vil være ca 20-30cm høyt slik at jeg avlukker kupén slik at ingenting av den deilige bassen slipper unna. :) Det blir et plexi vindu fordi jeg vil ha sikt bakover.
Forsterkerne skal bli plassert på toppen av basskassen.
Basskassen skal bli trukket i grå/svart skai og det vil bli laget et pyntedeksel som skal skjule kablene til forsterkerne på toppen av basskassa.
Clarion spilleren skal kjøre frontsettet aktivt med Soundstream forsterkeren. Så jeg satser på at det blir fin og høy lyd fra dette. Forsterkeren har fått masse skryt at den skal gi veldig ren og fin lyd, så dette blir bra tenker jeg. :)
Ctek laderen skal bli fast montert i bilen.

Så der har vi planene, nå gjenstår det bare at noen skrur opp varmen ute slik at jeg får begynt på dette. :)


13. April 2010
Da fikk jeg jobbet litt mer.

Lyddempet bagasjerommet i dag, fy flate for noe deilig vær, +13C og ingen skyer. 8)

SÃ¥ noen bilder:

Spilleren som jeg bruker nå, "deilig" sak:
Bilde
Treplatene som er kjøpt, den første er bare en beskyttelse plate.
Bilde
Bilde
Verkstedet på skolen som jeg får brukt:
Bilde
Bilde
Bilde
Musikk systemet når jeg jobber:
Bilde
Bagasjerommet før:
Bilde
Kabelkveilen som venter på å bli brukt:
Bilde
Plassen til rådighet:
Bilde
Pusen :ba: :
Bilde
Bilen til familien og min:
Bilde
Mat som jeg mekka til meg og søstra, må spise og:
Bilde
Resultat, ikke 100% dekket, skal ta den lille biten som er igjen i morgen:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Gikk en del lyddemping:
Bilde
"Bilstereo lageret" som venter på å bli satt inn:
Bilde


18. April 2010
Da kommer det en oppdatering, har jobbet en del på bilen og nå var det også Motorshow i Fredrikstad hvor bilen var utstilt i helga. Så har ikke hatt tid til å oppdatere denne tråden på en stund.

Men ja bilder:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


19. April 2010

Lagde maler i dag:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


21. April 2010
Begynte på gulvet i dag. (deilig med profesjonelt verktøy fra skolen): :o
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


23. April 2010

Basskassa jeg fikk av en veldig hyggelig kar, han hadde to Focal 13" i den, jeg skal ta bort frontplata og så unytte støpen i bunn slik at jeg får utnytte reservehjulsbrønnen:
Bilde
Bilde

Poleringen jeg gjorde på Motorshowet:
Bilde
Bilde
Bilde

Standen vi fra Østfold Gatebilklubb hadde (Vi vant beste stand prisen på treffet 8) ):
Bilde


29. April 2010

Delte kassen i dag. Støpingen er litt ujevn, men det vil litt sikaflex tette og jeg skal støpe skjøten mellom gulvplata og støpen slik at det blir helt tett og solid.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


30. April 2010

Formet bunnen som er i glassfiber litt bedre slik at gulvplata ligger litt lavere. Og så har jeg grova opp gulvplata, slik at silikonen som skal tette mellom glassfiberen og gulvplata får bedre hefte og glassfiber som skal på innersiden skal få bedre feste. Og så fant jeg ut at sidene må settes på plass før jeg støper.

Og så har jeg blitt forelsket i en Bosch drill. :mrgreen:
Noen bilder av dagens økt:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Det de holder på med i naborommet (mek. verkstedet):
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Det var alt for nå, skal begynne på sidene bak til uka. Hvis noen lurte så blir volumet på kassen per dags dato 590liter, netto volum blir 520liter. Porten blir 40x17x65 (hxbxd) som gir meg en tuning på 20hz, porten vil også være mulig å skru ut slik at jeg kan bytte port hvis det blir for lav tuning og det vil også bli mulig å fjerne hele porten for å få en tuning på 43hz for DB drag.
 #356884  av Dammed
 
03.05.10
skala tegnet front:
Bilde

Ny CD spiller:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Annen farge:
Bilde

11.05.10
Demontering av støtdemperne:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

12.05.10
Eneste klistremerket som skal være på bilen:
Bilde

13.05.10
Begynte med den første siden i dag, det begynner å se ut som en kasse! :bo:
Bilde
Bilde
Snekker skills:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

14.05.10
Sandblåsing:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
 #359933  av Dammed
 
Da er det på tide med en ny oppdatering. Har ikke skjedd så fryktelig mye siden jeg måtte lese på flere eksamener. Men her kommer noen bilder av hva som har skjedd de gangene jeg har tatt pauser fra lesinga:

22.05.10

Brukte metoden til en forum kamerat helt fram til jeg gikk tom for polyester. Fant en fin kanne som det stå Resin på, lukta litt på det, titta på fargen og ja hmm, det så bra ut. Så jeg blandet det med herderen og testa. Ser greit ut tenkte jeg mens jeg tok på opplegget...
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Lakkverkstedet på skolen:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Resin som jeg trodde var Polyester:
Bilde

Geniale hansker som tåler polyester, klarer man å bruke litt aceton for å rense dem så er disse absolutt verdt 50kr. Mye bedre å jobbe med:
Bilde

Dagen derpå var jeg for opptatt med mitt fargerike ordforråd, slik at jeg glemte å ta bilder... Resin brukes for mer enn Polyester. Det jeg brukte viste seg til å være Epoksy. La meg si det sånn, det herdet ikke helt. Så jeg stå der og skrubba som en gal mann med aceton, mens vakre gloser som hadde fått en trøndersk fisker til å rødme fløy ut av kjeften på meg. Brente barn lærer best sier det, og det gjorde jeg. Jeg lærte å aldri ALDRI bruke noe man ikke vet 100% sikkert hva er for noe. Makan til drit å fjerne har jeg aldri sett.

Men etter den fine opplevelsen tok jeg på vanlig biltema polyester og mer glassfiber og fullførte sidene.
Bilde
Bilde

Så var det på tide med en lekkasje test på betong laben:
Bilde
Bilde

Hmm, så ikke så bra ut... Bunnen som jeg fikk var like tett som en sil. Vannet begynte å renne ut før det nådde halveis opp. Så jeg lot det tørke og så la jeg to lag på hele bunnen. Det viste seg å gjøre trikset. Tett som bare det nå. :)

Noen bilder av passformen i bilen:
Bilde
Bilde

Og her inn kommer Carputeren til høsten:
Bilde

SÃ¥ noen bilder av monsteret som skal drive subwooferen:
Bilde
Bilde

Handletur for en grillfest:
Bilde

Største konkurrenten på grillfesten:
Bilde

Og så et lite spm, jeg jobber med denne karen visstnok, vet ikke hvem som eier bilen, noen som vet det?
Bilde
Bilde
Sist redigert av Dammed den 14 jun 2010 05:46, redigert 2 ganger totalt.
 #359934  av TrustNo1
 
Ekstremt prosjekt den kassa di ja :P

Hvor mye glassfiber har du lagt på? Så ut som det lå rimelig mange lag. Rart det lakk egentlig. En ting jeg pleier å gjøre er å slipe vekk alle bobler med vinkelsliper mellom hver gang jeg legger på nye lag. litt mindre fare for lekkasjer da.
 #359935  av Dammed
 
Go big or go home som de sier. ;) Blir så ekstremt stort at jeg må måle alt opp og designe en god del. Er trangt om plassen...

Ikke jeg som lagde bunnen vet du. ;) Den var laget av en annen kar. Jeg gikk ut ifra at den var tett, men det viste seg at det ikke stemte. Så jeg la to lag i bunnen. Jeg brukte ca halv biltema rull på å tette mellom skjøten og 2 lag i bunnen. Ble rundt 7-8++ lag i skjøtene. Satser på at det holder på trykket. :)
 #359959  av TrustNo1
 
Det bør nok være mer enn nok, men vil anbefale deg å støpe inn noen avstivere fra bunnen og mot toppen av kassa
 #361468  av Dammed
 
Kjøpte meg endelig batterier for en uka siden. Ble Stinger batterier, en SPP1200 og to SP2150. Her har jeg dem alle tre tilkoblet og på lading med min Ctek XS25000, mens en Stinger voltmeter måler spenninga:
Bilde
 #361504  av lexusmann
 
Litt off topic, men når trådstarter legger x antall bilder sånn som her, vær snill og IKKE trykk på quote knappen når du/dere skal svare...da slipper man nemlig å laste opp ALLE bildene en gang til...bare til informasjon, altså... :wink:
Beklager offtopic, det var litt irriterende bare...
 #364224  av Dammed
 
Begynte å kappe til sidene:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Lastet alle platene + en del avkapp inn i bilen for å flytte det hjem fra skolen:
Bilde
Bilde

La opp platene slik dem blir i bilen, er noen plater som gjenstår å kappe til:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Plassen til rådighet under basskassa (kassene er modeller av batteriene):
Bilde
Bilde

Kjøpte meg nytt verktøy:
Bilde

Så startet førstegangs fresinga:
Bilde
Bilde

Ble rundt i alle fall. ^^
Bilde

Ikke perfekt rundt men men, dette er starten og slutten, resten er jevnt og fint:
Bilde
Bilde

Bruke en fil å jevnet kanten:
Bilde
Bilde

Ser litt massivt ut i bilen:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Ser bra ut med subben nedi:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Sotet vinduene på bilen:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Nytt skilt:
Bilde
Bilde

Bilparken hjemme:
Bilde
 #369309  av Dammed
 
Da har jeg begynt med støpingen rundt cd spilleren.

Maskert opp dekselet med biltema maskeringsteip:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Ferdig med glassfiberen, så nå ble det tørking med defa coupé varmer. Ble en god del lag, rundt 7-8 kanskje flere.
Bilde
Bilde
Bilde

Da har det blitt tørt, begynte å fjerne litt av teipen før jeg husket mobilen.
Bilde
Bilde
Bilde

Da var delen ute fra dekselet. Var en god del lirking, og forsiktig bøying som skulle til. Men ingenting ble ødelagt.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Da har jeg lagt den igjen i boden til herding. Måtte bruke bilen så jeg måtte ta den ut av formen, satser på at den ikke vrir seg siden den var veldig tørr når jeg tok den ut. Neste steg er å skjære ut hull til cd spilleren og voltmålerne, og så sparkle den fin i løpet av noen dager. Skal lage en finere overgang på kantene oppe og nede samt gjøre frontplata helt flat.

Syns selv resultatet ble veldig greit. Hjørnene ble fine og runde og delen ble relativ flat.