TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• tempratur i motorrom

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #358028  av Helgeland

Heisann prøvde og søke litt men fant ingen tråd om dette..
Saken er at jeg tror det er noe unormalt med min gti..

i vinter byttet jeg radiator til alu radiator, luftet og tror jeg har fått ut alt luft har vertfall varm og kald luft i kupeen og tempen på dashbordet ligger nesten oppe på halveis hele tiden..

men, var ute og kjørte rundt 45 km. ikke noe veldig hardt men ikke sånn daukjøring heller. når jeg parkerte bilen var motorluka så varm at jeg akkurat klarte og holde hånda på luka. men det var akkurat.

oljetempen låg på det meste på opp i mot 90 grader. er dette normalt? hva kan være galt?

jeg vet jeg har litt eksos lekasje ved lambda og litt lenger bag.. har ikke cat for tiden. men kan dette ha så mye og si?
evntuelt er dette skadelig?
 #358030  av mr2storbrua

Oljetempen er hvertfall normal. Angående varmt motorlokk vet jeg ikke hvordan det er på Gti'en. Tror turbolokket er laget av et annet materiale. Var det sol når du kjørte? Det er vel vifte i N/A-versjonen også? Hadde denne slått inn?
 #358031  av lasse

Hmm, 90 grader i oljetemp på en gti? Jeg synes det virket litt høyt, får jo sånne tempraturer på turboen, men så er jo turboen storeslem når det gjelder å varme opp olja også da...
Synes det høres litt rart ut jeg da...
Gti lokket er av stål, turbolokket av glassfiber, gti'en har vifte den også ja, blåser varmen ut av motorrommet, ikke inn gjennom ic som på turboen...
 #358034  av Helgeland

Ang vifta så sviver denne hele veien så sant motoren ikke er helt kald da. denne skal vel ikke være på til vanlig?? kun ved litt for høy tempratur?. så den og indikerer jo at det er litt for varmt?
og vifta så suger jo den inn kald luft gjennom det ene luftinntaket!

men leste litt om at hvis tenninga er justert feil kan eksos tempen bli for høy? kan det være dette?
Sist redigert av Helgeland den 25 mai 2010 21:04, redigert 1 gang totalt.
 #358035  av mr2storbrua

lasse skrev:Hmm, 90 grader i oljetemp på en gti? Jeg synes det virket litt høyt, får jo sånne tempraturer på turboen, men så er jo turboen storeslem når det gjelder å varme opp olja også da...
Synes det høres litt rart ut jeg da...
Gti lokket er av stål, turbolokket av glassfiber, gti'en har vifte den også ja, blåser varmen ut av motorrommet, ikke inn gjennom ic som på turboen...
Blir ikke oljen avkjølt av kjølevannet da? Og det holder vel ca 90 grader ved driftstemperatur? Oljen vil jo ikke ha lavere temp enn vannet etter det når driftstemp...
 #358037  av Helgeland

mr2storbrua skrev:Oljetempen er hvertfall normal. Angående varmt motorlokk vet jeg ikke hvordan det er på Gti'en. Tror turbolokket er laget av et annet materiale. Var det sol når du kjørte? Det er vel vifte i N/A-versjonen også? Hadde denne slått inn?
det var sol jah.. men kjente på resten av bilen for og kjenne om det var sola som ahdde varmet opp stålet men det var det ikke.. det var spesielt midten av motorluka intill bakruta og rett under der er det jo et varmesjold for eksosen også.

men føler det er noe galt. bilen sviver gjerne i 2-3 min på tomgang og det er allereda skamvarmt i hele motoren??
men kan være det er at jeg er ekstremt obs på dette også i og me at jeg byttet radiator?
 #358040  av -magnus-

Tror ikke du har noe å beskymre deg for. En motor blir varm... Helt normalt. :)
 #358082  av Sven

Mulig den går litt magert da, i.o.m at du har lekkasje ved lambda.
Da blir det varmt.
 #358130  av magnesmurf

Har og GTI, og det blir varmt når man har kjørt den litt skikkelig.

På min 3.gen starter bare vifta av og til. Og har inntrykk av at den suger inn kald luft for å kjøle. Den blåser ikke ut varm luft.

Men man kjenner varmen slå ut bak bilen, og dte er ikke mulig å mat eller liknende i bagasjenrommet da det blir over 50 grader bak der etter litt hard kjøring.
SÃ¥ ja, Gti'en blir veldig varm, og det er helt normalt.

Oljetemp måler har jeg ikke i bilen. Og det har ingen andre GTI'er som standard heller, så vet ikke om du har ettermontert eller leser av måleren for vanntemp? Uansett skal den måleren ligge på midten (ca 90 grader) og det er helt normal vanntemp.
Så lenge den nåla ikke kryper oppover er du helt trygg på riktig temperatur. Og siden du nevner at du byttet radiator tipper jeg det er tempen på vannet du har lest av?
 #358157  av Helgeland

jah vanntempen ligger aldri over halveis.
oljetempen er ettermontert.. men da høres det ut som jeg ikke har noe og bekymre meg for:) takker for alle svar..

det enste er når motorluka blir så varm at du AKKURAT klarer og pine deg til og holde hånden på den så trodde jeg at det var noe galt, trodde heller ikke dette var bra for lakken men hvis andre også har det slik er det jo oki

takker for alle svar
 #358193  av TrustNo1

Tror ikke du trenger å være redd forlakken iallefall. En sort bil stående i solsteika blir jo vesentlig varmere enn at det er behagelig å ta på den, men lakken tåler jo det

Angående bagasjerommet og temperatur så la jeg også merke til at det ble fryktelig varmt baki der når jeg hadde GTI'n. Men i turboen så er dette problemet mer eller mindre fraværende. Noen som aner hvorfor? Blir eksosen på en turbobil kaldere siden den har gått igjennom sneila og fått litt kjøling der? Regner med at det er tempen fra eksosanlegget som skaper mye av varmen i GTI bagasjerommet.
 #358205  av magnesmurf

Eksosen på en turbo blir da varmere enn på en NA motor? Men vil tro at de har lagt litt mer isolering rundt motoren i turboen for å hindre varmeopptak andre steder.
 #358211  av TrustNo1

magnesmurf skrev:Eksosen på en turbo blir da varmere enn på en NA motor? Men vil tro at de har lagt litt mer isolering rundt motoren i turboen for å hindre varmeopptak andre steder.
De avgir mer varme iallefall, men trodde kanskje at så
mye varme gikk vekk i turboområdet at eksosen bak ved potta ville bli kaldere