TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• FÃ¥r ikke liv i ene sylynderen, trenger tips.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #358329  av TTM

Min 2jz gte vil ikke gå på 6. sylynderen. Den har bra med kompresjon, der er gnist, men det er alikevell ikke liv i den.
Pluggen er helt tørr, og lukter ikke bensin engang, så jeg har konkludert med at den ikke får bensin, men hvorfor?

Det er strøm fram til dysa og jeg har målt at det ikke er brudd på ledninga fra dysa til ecu'en. Det eneste som kan hindre bensin fra å komme inn i kammeret er at ecu'en ikke åpner dysa, eller at ventilen står stengt hele tiden, men det anser jeg som umulig. Da ville den brekt, eller så må kammen være brekt, og det ville jeg oppdaget. :p

Er det noen som har en idè om hva det kan være som er galt?
 #358349  av TTM

Det var det jeg også tenkte først, så jeg bytta den ut med ei som funker, men den går fortsatt ikke.

Kan jeg måle om dysa får puls med et mutimeter? Ble tipsa om at jeg kan bruke en led lampe med en motstand på ene benet å sette på dysekontakten for å se om lampa blinker når jeg starter. Skal jeg bruke samme resistans på motstanden som det er på dysa da?

Kan det være en mulighet at kammen er brukket, slik at ventilene står lukket hele tiden? Eller ville kam sensoren sørget for at den ikke tenner da? Den ene sensoren står nesten helt bak på kammen, men det er kanskje mulig at den ikke står nok langt bak til å registrere at kammen ikke går rundt så langt bak?

Det er vell rett å konkludere med at det er mangel på bensin som er problemet her? Når der er både gnist og kompresjon, så er det bare bensin som mangler for å få detonasjon? :P
 #358351  av Drift-It

skulle tro den manglet bensin ja, du kan ta av stikket på dysa og sette kabel sko nedi og ta en på + og jorde den ene i insuget mens du hører etter, da hører du om spolen i dysa trekker/åpner ( er ingen polaritet på dysene) da vet du om den åpner i alle fall.
kan være ventilene/kammen eller løfterene også..
 #358414  av TTM

Jeg har skjekket at dysa funker og jeg har skjekket at det ikke er brudd på ledninga fra dysa til ecu'en.

Tror ikke det er kammen eller ventilen, for da skulle det ha vistes på kompresjonstesten i.o.m at den ikke vil dra inn luft hvis ventilen står lukket. Tror det er ecu'en som tuller litt. Jeg skal ta en LED lampe å sette på stikket til dysa for å se om dysa får puls fra ecu'en.
 #360231  av Shaggylaggy

TTM skrev:Fant ut av det. Prøvde med led lampe, og fant ut at dysa ikke får puls fra ecu'en. Vil tro det er en krets som er svidd eller no sånt.
Kan være brudd i leder mellom ecu og dysa.

Som feilsøkings tips anbefaler jeg å bruke god gammeldags prøvelampe med glødepære, da de nyere ikke er helt pålitelige da de lyser selv ved veldig lav strøm. mao. den lyser hvis det er mye irr o.l et sted i kretsen. da kan det være at komponenten ikke får strømmen den trenger. men lyser ikke diode lampa en gang er jo saken biff ;)
 #360257  av Radial

Hmm..2jz har vel egen resistor-pakke for dysene... med en resistor(motstand) pr dyse. Tipper en kan ha gått føyken, da har ikke dysa jording.

Mål jordinga til de friske dysene, også måler du jordinga på dysa som ikke virker, da ser du sikkert fort om motstanden er uendelig stor på defekt dysekrets.... og da kan du fysisk finne motstands-pakka, og måle den aktuelle kretsen...også må du eventuelt bytte resistor-pakke.

Dette ække en fasit, men en pekepinn....Start ALLTID med jordinga, er den ok, så mål deg fram på +siden.

edit: Skal også gå ann å ohme dysa! :) Ohm alle friske dyser (Da finner du gjennomsnittet), og må så defekt dyse.... ved brudd får du uendelig motstand, ergo defekt dyse.
 #360290  av Radial

aneriks skrev:2jz har høy ohm dyser og ingen motstand
Njaaa... om du skal putte dysene på en 1JZ så svarer vel dette for seg selv hva en 2JZ KAN ha :)
viewtopic.php?f=48&t=28155
- US spec 550cc dyser (resistor pack trengs)
- JDM Spec 440cc dyser (plug and play)

Eventuelt (om det da er høyohms dyser), så skal det kunne måles en motstand i hver dyse + Jordinga må være god.
 #360607  av TTM

Takk for gode tips, men jeg fant ut av det. :D
Min motor som er en JDM motor har ikke dysemotstand. Det ligger + fram til hver dyse fra egen sikring som jeg har lagt opp selv, så har ecu'en egen pin til hver av ledningene som går fra dysene. ECU'en jorder kretsen til den dysa den vil åpne, derfor går det ikke å måle jordinga til dysene. Det man kan gjøre er å ohme med et multimeter for å finne ut om det er brudd på ledninga fra dysa til ECU'en. Dette har jeg gjort og det var ike brudd. Jeg har nå fått lånt en ecu som funker (takk Stiansen), og nå funker alt som det skal.

Når det gjelder dysemotstand, så er det vell bare JDM 2jz som ikke har. Dysemotstanden ligger før dysene. Altså en ledning med + inn på dysemotstanden, og 6 ut, en til hver dyse. Jeg vet at tojo har postet et bra skjema over dette i en eller annen tråd her inne.
Om man bytter ut høyohm med lavohm's dyser, vil strømmen bli for stor og du svir kretsene til dysene.