TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3sgte hjelp-motor overhaling, problemer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #358437  av Lifestyle

hallo ;)

jeg overhalte min 3sgte motor før jeg monterte den i bilen, og alt virket greit helt til kjølevannet startet å koke noen minutter etter jeg stoppet bilen. har byttet\ kontrollert hele kjølesystemet til mr2'n men ikke funnet noe feil. har nå skrudd ut motoren og plukket den ned i deler. fant ikke noe feil med motoren heller :S men nå skal jeg skru den sammen igjen med nye pakninger og topplokk bolter. men sist gang så brukte jeg momentene fra BGB som tilsa 49NM og 1*90 grader. men det er tegninger av en 2gen 3sgte motor.. så kan noen si meg hva momentet til topplokk boltene på en 3sgte 3gen motor er? 2gen og 3gen har jo forskjellige topppakninger så de burde vel bruke forskjellig moment?

har søkt rundt i mange timer uten å finne noe nyttig info rundt dette! så stor takk til alle som gidder å hjelpe! noen andre som har vert borti samme koke problem? når jeg kjører bilen så ligger kjølevannet på ca 80 grader. når jeg stopper bilen så stiger det gradvis opp til 120 grader også begynner det å koke :S
 #358443  av mr2storbrua

Det er også litt spesielt å lufte en MR2, den må luftes 3 forskjellige plasser. Se på denne siden:
http://www.mrtwo.net/mr2modproject/mr2modproject.htm
PÃ¥ Service - Howto's velger du "Coolant System Flush"

Funker radiatorvifta forresten? Litt merkelig at dette kun skjer når bilen står stille...
 #358457  av Lifestyle

takk for svar :D

ja har riktig toppakning og har luften den som vist på den siden minst 4 ganger.. motoren koker kun etter jeg har stoppet den og latt den stå i noen sekunder..

men hvilket moment skal jeg skru til toppen med? er vel noen her som har skrudd sammen en 3gen motor? ;)
 #358571  av Helgeland

Lifestyle skrev:takk for svar :D

ja har riktig toppakning og har luften den som vist på den siden minst 4 ganger.. motoren koker kun etter jeg har stoppet den og latt den stå i noen sekunder..

men hvilket moment skal jeg skru til toppen med? er vel noen her som har skrudd sammen en 3gen motor? ;)
stoppet? mener du da at du har skrudd av motoren eller at bilen står stille med motoren i gang?
 #358584  av Lifestyle

Helgeland skrev:
Lifestyle skrev:takk for svar :D

stoppet? mener du da at du har skrudd av motoren eller at bilen står stille med motoren i gang?
skrudd av motoren :P

har kontrollert alt egentlig. ny vannpumpe, ny termostat, nye\kontrollerte vann rør, annen radiator, nytt radiatorlokk, koplet begge kjøleviftene til å gå konstant og prøvd uten termostat- da tok det sånn 5 minutter før den begynte å koke, vannet holdt en temp på ca 40 grader når motoren ble stoppet.

men moment på topplokksbolter?? :P

Takk for alle tips og forslag :D
 #359863  av pkgrette

har hatt dette problemet før og da var dte radiatorlokket som ikke holdt på trykket. også er det vanskelig og lufte kjølesystemet uten vacumsuger. men jeg har trua på radiatorlokket..
 #359877  av cypher2k

Hei, hadde akkurat det samme problemet med min 3sgte nå for 1 måned siden. Har borret opp sylinderene, montert eagle råder og wiseco stempel. Der gjorde jeg ikke noe med toppen, og fikk tak i ei billig topp-pakning ifra Cylmo i trondheim. Var en "orginal" topp-pakning. Bilen gikk i 30 mil før den røyk, når jeg plukket av toppen så jeg at kompresjonen hadde gått inn i vannkanalene på 3 sylindere. Så jeg planet toppen 1/10 mm og satt på 5 lags MLS pakning ( 1.52 mm) Da ble jeg kvitt problemet. momentet er 49 nm + 90* ja. Momentet er det boltene som bestemmer, ikke pakninga. Etter jeg skiftet pakninga trekte jeg litt mer i moment, bare for å være sikker. ( 49nm + 90* + 45*)
 #360387  av Lifestyle

ok takk for svar alle sammen! har fått liv i den, ser ut til at den fungerer som den skal nå :D hva som var problemet vet jeg ikke, trolig luft lomme eller noe sånt, da jeg ikke fant noe galt med motoren..