TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• For mye støy

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #358621  av celica-jorwi

Har en Celica T23 2000.

Blei stoppa av biltilsynet på en kontroll langs veien seint i april. Fyrn som stoppa meg hadde mistanke om ulovlig høyt støynivå.
På det tidspunktet stod det et 2,5" effektanlegg på som tidliger eier hadde fått montert.

Fikk satt på en lyddemper foran stussen og dermed senka lyden betraktelig. Var på etterkontroll idag på veistasjonen og der ble jeg målt til 102 db!

Noen som vet om et effektanlegg som kan brukes eller er det KUN originalanlegg som gjelder...?

Haster litt nå når bt har slått kloa i meg...
 #358960  av Andy_Celica

Er ikke helt sikker på grensen ang støy.
Men vet at man måler støy ved 3000 rpm, så pass på at de ikke måler på høyere turtall..
 #358991  av 2fast4u

celica-jorwi skrev:Har en Celica T23 2000.
Var på etterkontroll idag på veistasjonen og der ble jeg målt til 102 db!
Andy_Celica skrev:Er ikke helt sikker på grensen ang støy.
Men vet at man måler støy ved 3000 rpm, så pass på at de ikke måler på høyere turtall..
Skal stå i vognkortet hva som er godkjent på denne bilen, husker ikke helt men du må vel
enda litt ned hvis du er målt til 102db.

:wink:
 #359066  av celica-jorwi

Ja støyen måles ved 4800 rpm. Grensa er 87 DB men har en margin på 5 db da det ikke måles i lab.
D vil si at jeg maks kan ha 92 DB...ser ut som eneste mulighet er å fikse ett originalt anlegg...noen som selger eller noen som vet om noen selger?:P
 #360812  av marlboro1310

celica-jorwi skrev:Ja støyen måles ved 4800 rpm.
Er dette noe som faktisk gjennomføres av Biltilsynet? Hadde jeg fått beskjed om å revve bilen til 5000 hadde jeg spurt når i helvette kontrolløren sist kjørte med turtall på 5000 rpm etter landeveien...

sykt :!:
 #360831  av darky

Min Celica t-sport dro han opp på 5800 rpm når biltilsynet skulle måle min :shock:
Ble nesten litt småirritert der jeg stod.
 #360882  av celica-jorwi

Ja er ikke godt å si hva dem tenker der borte på BT...

Endte me at jeg kjøpte original eksos. Satt den på igår så skal dra å få ny støymåling og dermed få denne saken ut av verden!
Begynner å bli rimeli lei alt styre:P

Neste blir vel at jeg må omlakkere bilen fordi fargen ikke er etter BT-s ønsker og spesifikasjoner :lol: :roll:
 #360887  av ArildM

Sykt!

Her er det med andre ord høy trynefaktor på hva som blir godkjent eller ei, når kontrollørene ikke har noen fastsatt standard for hvilket turtall støy skal måles på :roll:
 #361085  av darky

Turtallet støyen skal måles på varierer vel fra bil til bil, at de måler din bil på 4800 rpm er fordi det er det turtallet de målte decibelen på når de målte standstøy på bilen.
 #361106  av villsau

trur d er en viss lenged unna bilen di må måle db.. så uanset korand dæm måle dæ så blir d feil db på bila di..
 #361215  av celica-jorwi

Ringte for å skaffe meg ny time for støytest. Første ledige var 22 juli! Å hun kvinnfolke i telefon kunne ikke garantere at biln ikke ble avskiltet i mellomtiden...

kjempearti...ska jeg lide for at di tar mange kaffepauser...Støytestingen tar ca 10 minutter...Men nei de hadde ikke mulighet å skvise meg inn før.