TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Støtdempere / understell spørsmÃ¥l. Hva i alle dager?!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #359119  av FireWalk

Nå gir jeg meg snart over. Slenger på masse deler for å få alt strøkent, også blir det VÆRRE enn det var før? :p hehe.. skulle ikke vært mulig.

Fikk et MERKELIG problem når jeg skiftet bærekuler, lenkearmer og støtdempere bak. De som var der fra før var helt gåen. Satte på nye KYB dempere. Når alt var satt sammen var bilen like høy på begge sider. Så perfekt ut. Kjørte en tur, men merket med eng ang at det subbet som faen på høyresiden! (Dekket tok oppi skjermen!!) Noe det ikke gjorde før med GÅENE dempere??...

Gikk ut og sjekka, og da var bilen HØYERE på høyre siden. hele 4 cm høyere enn venstre siden! Det gir liksom ikke noen mening, når det kun er på HØYRE siden den faktisk subber, hvor den er høyest... ?!

Ble så irritert at jeg demonterte hele skiten en gang til for å sjekke. Men kunne ikke se noe feil. Tok ut demperen igjen og sjekket den grundig, så bra ut den, presset den ned og den kom opp igjen akkurat som den skal. Satte alt sammen igjen. Da var høyden lik på begge sider igjen. Kjørte en tur, kom tilbake og da var det høyere på høyre siden igjen!...

HVA SKJER??... har aldri vært borti noe lignende...
 #359121  av -magnus-

Hørtes rart ut. Har du bilder av bilen/problemet?

Har ikke noe med selve støtdemperene og gjøre, siden det er fjærene som holder bilen oppe, ikke demperene. Jeg tipper knekt/slitt fjær, eller en slags monteringsfeil?
 #359122  av FireWalk

fjæren er intakt den. Det rare er jo at før bytting av dempere var bilen like høy på begge sider. Og nå er den høyere på ene siden? om fjæren var knekt eller defekt ville den jo bli lavere, ikke høyere!

problemet er jo at den er Høyere, og samtidig subber! Noe som ikke gir noen mening, fordi med en ny støtdemper skal den gynge bevegelsen som forårsaker subbingen ikke forekomme i utgangspunktet? selv med en dårlig fjær.

Har byttet en del dempere, og har sådan byttet dempere på de 3 andre hjulene på bilen og der funker det jo fint. Jeg gjorde det på samme måten på høyre siden bak (begge gangene) og mener bestemt at det er montert 100% riktig.

Merkelig at det skal subbe nå, med en ny demper, og samme fjæra, når det ikke gjorde det før, med samme fjæra og defekte dempere.. strider jo mot all logikk og fornuft dette her! :\
 #359124  av sotevik

Det kan være en feil på demperen,slik at den låser seg i en posisjon.En enkel måte å finne ut av det er å prøve demperen på den andre siden.Hvis Du ikke hadde denne feilen før du byttet dempere,er det en klar demperfeil,eller en feilmontering
 #359140  av FireWalk

-magnus- skrev:Du har ikke fått en feil demper som er for lang da? Sammenliknet du demperene før montering?
Sammenlignet demperene og de så identiske ut. Ja kan vel prøve å skifte. Hva kan få den til å låse seg ? når den presses ned så kommer den fint opp igjen akkurat som den skal. ville den ikke da ha låst seg på vei opp igjen f.eks?
 #359157  av Xlr8

har samme problemne på corollaen min, jeg mistenker fjøra som er deffetk.
fikk først problema etter jeg byttet dempere.
da avlaster du kansje føra heilt eller spenner den helt i sammen som gjør att fjøra går over i flyt på et punkt eller flere.

får når jeg demonterer alt så er begge sider helt likt, jeg trudde først feilmontering, så byttet jeg støtdemper en gang til.
siden de sto neste på lista. så nå venter jeg på ferie penger til og kjøpe nye fjører
 #359160  av FireWalk

Xlr8 skrev:har samme problemne på corollaen min, jeg mistenker fjøra som er deffetk.
fikk først problema etter jeg byttet dempere.
da avlaster du kansje føra heilt eller spenner den helt i sammen som gjør att fjøra går over i flyt på et punkt eller flere.

får når jeg demonterer alt så er begge sider helt likt, jeg trudde først feilmontering, så byttet jeg støtdemper en gang til.
siden de sto neste på lista. så nå venter jeg på ferie penger til og kjøpe nye fjører
Var din variabel i høyden etterpå da? Dvs at den f.eks er lik når du senker ned bilen etter montering, også etter å ha kjørt litt er den høyere igjen, for så å være lavere igjen osv?

Jeg kompremerte jo demperen helt i bånn og den fungerte bra.. kan nok være du er inne på noe med fjørene ja, men det er jo rart at om jeg kjører over en liten hump så subber hjulet oppi skjermen med en gang. Burde ikke demperen være stiv nok til å forhindre dette? dette skjer jo på 1 sekund.. kunne skjønt det om der ikke var dempere i det hele tatt.. men med demper som fungerer, burde ikke den kompensert for manglende fjæring på fjøra da? og om fjøra har mistet spenn burde ikke da bilen bli lavere? min ble jo høyere?
 #359403  av sotevik

Har Du ikke funnet ut av dette enda? Jeg ga Deg noen tips tidligere.Den enkleste måten å skjekke det på er prøvemontere høyre demper på venstre side og venstre på høyre side.Bytter problemet Ditt side er demperen din defekt.Hvis ikke er det feil på fjær eller hjuloppheng.Dette burde være enkelt å finne ut av.
 #359406  av Insanity

tenker at det kan være mange ting.
er du helt 100% sikker på at du har montert allt riktig, at alle delene er til riktig bil osv... satt fjærene vedsiden av hverandre og sett at de er like høye, har du "luftet" begge demperene? (trykket dem helt sammen og trukket dem helt ut flere ganger) har du ikke gjort dette riktig så kan demperen være gåen etter en tur. helt sikker på at du har alle gummidingser? har du sett på tegningene hvordan ting skal se ut???
 #359494  av FireWalk

har ikke fått tid til å gjøre noe mer med dette pga jeg jobber 12 timers dager, og skal jobbe gjennom helgen også :\

Og det er vel unødvendig å si at å først ta ned hele greia, flytte demperene over på motsatt side, sette det sammen og se, for så å demontere alt igjen og sette fjærene over på motsatt side igjen og sette dette sammen igjen blir en god del arbeid! Blir jo som å bytte dempere på begge sider 2 ganger til det. Får se hva jeg rekker i helgen.

Det jeg forsøkte å oppnå her var å se om det var noen som hadde hatt lignende problem før og hva årsaken var da, så jeg kan peile meg litt mer inn på problemet så lenge.

Såvidt jeg vet er det kun fjæra som har noen direkte påvirkning på bilens høyde, og ikke demperen. Så heller mer mot fjæra. Men om noen kunne forklart meg hvordan en fjær som på en eller annen måte er blitt defekt, og dermed slakkere slik at den botner hjulet samtidig kan gjøre bilen høyere så vil jeg gjerne høre det! :D
 #359497  av Xlr8

beklager litt seint tilbake her.

jeg leste ikke att bilen din ble høyere.:P

høres ut som enten en feilmontering, eller noe som kan vere knekt? stabstag kan de påvirke på noen løgne måter?

har du strammet til bære armene mens dem sto helt nede som gjør dem står i spend og gjør bilen høyere i kompinasjon med defekt fjær?

er jo uansett helt sært.
 #359514  av FireWalk

tok tak i spindelen og beveget den opp og ned. Går lett som bare det. den henger jo bare der når den ikke står i spenn av fjær og demper.. Demper er i sporet sitt på tårnlager også.

Byttet til nye bærekuler, nye dempere, nye lenkearmer til stabstag og nye tårnlager... Har snakket med 5 forskjellige mekanikere på 3 forskjellige verksted nå. Alle bare klør seg i hodet og skjønner ingenting. :p