TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Air Flow Meter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #359208  av predator

Har ikke funne helt ut hva som feiler motoren min enda.
Laget en post tidligere, der jeg fann ut at vacumslangen fra IC til Turbo var sprukket, og lak.
Men har no skiftet den ut, og problemene fortsetter. Vil tro det er Air Flow Meteret (Lmm) som er gåen no.
Men det kommer kun feilmelding på speedometeret (Dårlig kontakt i kassa) når jeg tar diagnosetest.
Symptonene er at motoren kutter helt når jeg båttner gassen. Blir som og skru av tenninga.
Ikke alltid den gjør slik, men omtrent...
Hva tror dere ?
 #359211  av predator

Glemte og nevne at jeg har stilt boos kontrollern helt åpen ,så den lader som den gjør orginalt, så fuelcut er vel ikke ett alternativ.
 #359219  av bose

LMM kan det nok være ja! Nå kjenner jeg ikke 3SGTE no særlig, men er det ikke slik at den ikke bruker lambda til å beregne blaning når mann gir fult pådrag? Da har den jo bare LMM å forholde seg til , hvis den svikter så kan det bli trøbbel..?
 #359226  av predator

For og være helt ærlig, så vet jeg ikke selv hvordan den virker.
Men kan det hjelpe og ta den ut og "rense" den? Er vel sikkert full i støv etter alle de åra...
 #359229  av bose

skader ikke.. du kan jo også måle den med multimeter.. sjekk bgb..
 #359266  av predator

Har målt lmm, og den ser bra ut. Målte litt over 200 - litt under 1000 ohm alt etter hvor åpen spjeldet var.
Har også prøvd og tatt av ledningen til Map for og se om den var gåen, men var ingen endringer. Ble heller litt verre.
 #359287  av mr2storbrua

Om du har stilt BC helt åpen vil den jo blø hele tiden, altså vil trykket øke. Har du turbotrykksmåler? Slår Check Engine-lyset seg på når motoren kutter?
 #359293  av predator

mr2storbrua skrev:Om du har stilt BC helt åpen vil den jo blø hele tiden, altså vil trykket øke. Har du turbotrykksmåler? Slår Check Engine-lyset seg på når motoren kutter?
BC? ER det da? :roll: Det jeg gjorde, var og ta av lmm, måle på 2 punkter i kontakten og så at resultatet stemte omtrent med BGB. (200-1200) ved lukket og åpent spjeld. Satt så i lmm, og tok av kontakten til MAP. (Tror det heter MAP, der man evt kobler til FCD) og prøvde og kjøre for og se om det var forbedringer.
Men det var det ikke vettu :|
Har turbotrykksmåler :) Men ser ikke hva den lader nå, pga den kutter så gale før den kommer så langt at den lader. Men skal være orginalt trykk på den, da jeg har skrudd den mekaniske boostkontrolleren helt ut, altså helt åpen.
Har ikke lagt merke til om engine lampa lyser, men kan se etter det i morgen :)
Takker for hjelpen så langt :D Kjedelig når ting ikke fungerer som det skal :roll:
 #359298  av mr2storbrua

predator skrev:
mr2storbrua skrev:Om du har stilt BC helt åpen vil den jo blø hele tiden, altså vil trykket øke. Har du turbotrykksmåler? Slår Check Engine-lyset seg på når motoren kutter?
BC? ER det da? :roll: Det jeg gjorde, var og ta av lmm, måle på 2 punkter i kontakten og så at resultatet stemte omtrent med BGB. (200-1200) ved lukket og åpent spjeld. Satt så i lmm, og tok av kontakten til MAP. (Tror det heter MAP, der man evt kobler til FCD) og prøvde og kjøre for og se om det var forbedringer.
Har turbotrykksmåler :) Men ser ikke hva den lader nå, pga den kutter så gale før den kommer så langt at den lader. Men skal være orginalt trykk på den, da jeg har skrudd den mekaniske boostkontrolleren helt ut, altså helt åpen.
Takker for hjelpen så langt :D Kjedelig når ting ikke fungerer som det skal :roll:
BC er Boost Controller :wink: Og du har jo åpnet den helt, altså vil den blø hele tiden. Se hva turbotrykket står på når motoren kutter, jeg mistenker fuelcut, og da må du skru boost controller andre veien, altså stenge den...
 #359300  av predator

mr2storbrua skrev:
predator skrev:
BC er Boost Controller :wink: Og du har jo åpnet den helt, altså vil den blø hele tiden. Se hva turbotrykket står på når motoren kutter, jeg mistenker fuelcut, og da må du skru boost controller andre veien, altså stenge den...
Oki, men blir den ikke helt orginal hvis jeg åpner den helt? Altså orginalt trykk?
Problemet startet leenge før jeg skrudde på den. Har prøvd ganske så masse også, skifta alle tennings deler. Skifta slanger til IC, inspeksjon på resten av slangene. Ta av MAP kontakt. Ta av fuelcut defenderen (Har ny liggende som ikke er montert) og , ja.. Var vel det jeg har testa foreløbig.
Men synes og huske jeg så en ledning eller noe lå løst under bilen da jeg monterte den nye eksosen. Kom langs dørken forfra. Og gikk opp ved turboen, på veggen der. Skal se nermere på den i morgen.
Var ganske så kraftig også, kan det være jord?
 #359305  av mr2storbrua

Litt usikker på hvordan din BC funker, men du ser jo på turbotrykksmåleren om du kjører på originalt trykk eller ikke. Om det er BC'en til Twos R Us du har, så står det i instruksjonene der at den skal skrus mot klokka for å få mindre trykk.
 #359307  av predator

Er ikke sikker på hvilken BC jeg har, men så på den før jeg skrudde hvilken vei jeg skulle skru :)
Og trykket ble mindre. Er de siste dagene nå at den har blitt fra gåen til stupgåen (Motoren)
Men skal se på den som var løs under bilen i morgen, samt sjekke trykket hvis jeg får noe trykk :roll:
Hvor sitter jordingsledningen orginalt på disse?
 #359310  av mr2storbrua

predator skrev:Hvor sitter jordingsledningen orginalt på disse?
De sitter overalt :wink: Er veldig mange jordingspunkt både på motor og karosseri. Du får se på den ledningen hvor den kommer fra, og hva som er på enden (er det en kabelsko er det stor sannsynlighet for at det er jordingsledning, er det en kontakt er det noe annet. Er den slitt av kan det være begge deler)
 #359330  av predator

Da har jeg kikket under bilen ang den løse "ledningen" som jeg fann tidligere. Ser ut til at det ikke er ei ledning, men ett rør eller noe ?
Og det er 2 stk som er løse under der.

Slik ser de ut :
Kommer opp ikke langt fra turboen :
Bilde

Enden på den ene ser slik ut :
Bilde

Enden på den andre ser slik ut (Den som er ved "torpedoveggen" ) Med den lille tanken eller hva det er ...
Bilde

Så er like langt unna og finne ut hva som er galt med motoren siden den kutter så gale som den gjør...
Har også i dag kikket på slanger , men finner ingen som lekker.
Men for og være helt sikker, fungerer startgass på slangene til og fra IC? Vil jeg høre turtallet stige hvis det er lekkasje der?
 #359333  av Morten

De rørene er til aircon pumpa, så skal ikke ha noe med problemet å gjøre.

Har du sjekka TPS sensoren? (gass spjeld vinkel sensoren) Litt longshot, men siden du har feil på speedo signalet så kan du teoretisk få litt rare ting om TPS tuller i tillegg. Eksempelvis kutter ECU bensin over ett gitt turtall når fart=0 og den tror den skal gå på tomgang eller at du har gått helt av gassen for å spare bensin når du bremser på gira i nedoverbakker osv. Sjekk over hele registeret om du måler den ut i såfall.