TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ny girkasse.. ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #359516  av FireWalk

Sjekket oljen på girkassa og der var det temmelig tørt.. er nok noen pakninger inni som har tatt kvelden og oljen har forsvunnet.. Er vel delvis derfor jeg har ulyder i drivverk og nå. Samtidig som jeg tror utløserlageret på klutsjen også er gåent. Kommer ulyder når jeg kjører fremover i lav fart, akkurat som reverse lyden på giret.. vanskelig å få den i gir tidvis, og i reverse hopper den ofte ut av gir også.

Så da er spørsmålet:

Hvor skaffer jeg girkasse fra? Skal jeg gå for en ny girkasse med lsd fra Twosrus / ATS Racing eller lignende? Dette blir jo temmelig dyrt... eller prøve å få tak i en brukt?

hvor får jeg i så fall tak i en brukt? Seller Egon girkasser eller er det kun motor det går i der?...
 #359518  av mr2storbrua

Han selger girkasser også. Du kan også høre med trs autoteknikk, selv om jeg tviler på at de er billigere enn Egon. Ellers kan det jo være Drift-It her på forumet har?
 #359523  av Xlr8

tror jeg heller hadde kjøpt av egon eller drift-it en og kjøpt en nye. og lakt penger i en sjikkelig lsd diff
 #359525  av FireWalk

ja Det er jo det som er med noe brukt, man vet jo aldri hva man får. Den trenger ikke være i så mye bedre stand enn den man har.. Men så er det jo et penge spørsmål og da. En ny kommer på over 20.000 kr. Så må jeg nok ha ny klutsj til rundt 5000 kr også. Også har jeg allsat brukt ca 18000 på nye skinn seter, alt av understell deler.. I nå må jeg ha nye fjører og. Blir vel rundt 50000 da. Baller på seg. En brukt vil dra ned pris lappen vesentlig.. Noen som vet hva det koster å få en brukt overhalt?
 #359538  av FireWalk

får ikke igjen så mye. 7-8000. Hjelper jo litt. Blir nok heller et solid innhugg på feriepengene tenker jeg.. :p skal sjekke med egon, og ats. Tror ikke det blir billig med frakt på en slik fra usa. Noen som vet hva den veier?
 #359559  av mralp

Fensport kunne bygge en for meg for 17k for ca 2 år siden, dette var ink arbeid. Nå ble det en gigabestilling fra USA istedet på meg, men tipper prisen ikke ligger mye over selv med siste års prisstigninger når pundet er ned mot 9 blank (+ tipper pundet faller videre mot NOK).
 #359560  av mralp

Girkassa er ikke spes tung; jeg løftet min på alene med kun håndmakt når jeg byttet clutch sist, og jeg er ingen HULK :D
 #359576  av FireWalk

hva er enkleste måten å ta ned kassen på da? Kan det gjøres i garasjen med bukker uten for mye Banning eller må en ha løfte bukk, og så ta ut hele motoren? Lurer også på å la et verksted gjøre jobben. Vil ikke ha noe nede tid på bilen nå og jeg jobber så mye at jeg har fint lite tid å skru selv. Når de bytter clutch på verksted, tar de ned kassa da eller trekker de den til sides? Tenker på hva det eventuelt vil koste kun for arbeid å bytte gir kasse og klutsj på verksted om jeg har delene som trengs fra før.. Hvor mange timer burde de bruke?
 #359604  av ad92

sørg for å få fikset bilen skikkelig engang for alle nåda!! obligatorisk med parade kjøring med "identiske" mr2er gjennom ålesund :D tror de hadde blitt litt av en oppmerksomhetsbombe :lol:
 #359608  av FireWalk

ad92 skrev:sørg for å få fikset bilen skikkelig engang for alle nåda!! obligatorisk med parade kjøring med "identiske" mr2er gjennom ålesund :D tror de hadde blitt litt av en oppmerksomhetsbombe :lol:
Hehe... Lett for deg å si som kjører NA :D Hadde neppe klart å ta livet av girkassa med en slik. :D
Når man trimmer såpass mye så må man bare finne seg i at ting tar kvelden oftere. Snakka med Markus isted og har fått ordnet med girkasse. Gi meg en uke på verkstedet så er den 100% igjen (intil noe nytt slites ihjel) :P

Parade høres ikke dumt ut nei :D

Men fra spøk til revolver: ønsker fremdeles noen tips ang beste måte å gjøre det på. Ta ut motor eller ta ut girkasse uten å ta ut motor? Og er løftebukk obligatorisk ?
 #359621  av donk2k

FireWalk skrev:
ad92 skrev:sørg for å få fikset bilen skikkelig engang for alle nåda!! obligatorisk med parade kjøring med "identiske" mr2er gjennom ålesund :D tror de hadde blitt litt av en oppmerksomhetsbombe :lol:
Hehe... Lett for deg å si som kjører NA :D Hadde neppe klart å ta livet av girkassa med en slik. :D
Når man trimmer såpass mye så må man bare finne seg i at ting tar kvelden oftere.
Kjører han den tom for olje er det nok relativt enkelt med NA også.
Jeg tok livet av ei kasse på MR2 mk1 pga olje lekkasje jeg ikke visste om som resulterte i tørr kasse til slutt.. Den kassa fikk sånn rygge/rally/rettskårende-drev lyd før den låste seg helt.
 #359628  av mralp

Jeg bruker å ta ut motor da jeg alltid jobber alene (og det er et h å få girkassa på beint om man ligger under bilen og prakkes). Bruker elefant og firer ned hele motor/kasse.
 #360300  av mr292

Toyota Mr2 3sge 16v år 93 5speed DKK 4.375,00inkl. DKK 3.500,00 exkl.
--------------------------------------------------------------------------------
Toyota Mr2 3sgte 16v år 92 5speed DKK 3.125,00inkl. DKK 2.500,00 exkl.
--------------------------------------------------------------------------------
Toyota Mr2 3sgte 16v år95 5speed LSD DKK 3.750,00inkl. DKK 3.000,00 exkl.

kopiert rett fra http://motorimport.dk--> girkasser
 #360308  av FireWalk

Takk. Har allerede snakket med egon. Blir 2500 i frakt pluss moms. Men har allerede ordnet meg kasse, så jeg har den vel til neste uketem gang. :)