TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vinglete Toe-vinkel pÃ¥ høyre bakhjul

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #359699  av inzane2012

Laget en tråd om dette for en tid tilbake, men fant den ikke frem igjen nå, så jeg lager en ny tråd :)

Problemet mitt har vert at så fort jeg setter på sommerhjula begynner rumpa på bilen å kaste seg fra side til side under litt hard venstre svinging... Så tenkte at jeg en gang for alle skulle se om jeg kunne se noen endring i hjulstillingen fysisk under kjøring, så fikk akkurat stillt høyre speilet akkurat langt nok ned til at jeg kunne se felgkanten... og joda, der såg jeg det...

når jeg svinger i enten krappe vestre svinger, eller lange venstre svinger med litt fart, så blir fremkanten på høyre bakhjul dradd inn, altså toe'en, og da begynner rumpa å på en måte "gli" over hjulene...
tenker da at det er den fremre bærearmen på bakhjulet og tilhørende foringer som har tatt kvelden sin fremkanten av hjulet blir dratt frem og tilbake...
den viser og denne tendensen i høyere hastigheter på mer ujevnt underlag på rettstrekker, og under hard oppbremsing...

så hva mener folket om dette symptomet?? problemet er så og si helt borte med vinterdekkene...
 #359706  av mr2storbrua

Grunnen til at du ikke opplever det samme med vinterdekk kan hvertfall være at det er dekkene som gir etter istedet for foring etc. Vet ikke dimensjonene dine på hverken sommer- eller vinterdekk, men er jo vanlig med litt mer ballong på vinterdekka...
 #359710  av inzane2012

mr2storbrua skrev:Grunnen til at du ikke opplever det samme med vinterdekk kan hvertfall være at det er dekkene som gir etter istedet for foring etc. Vet ikke dimensjonene dine på hverken sommer- eller vinterdekk, men er jo vanlig med litt mer ballong på vinterdekka...
tenkte noe av det samme selv, er vel 195/55/15 tror jeg, mens sommer er 225/40/18, er jo faktisk en del gumme med 40 i profil og da...
 #360419  av inzane2012

Hetfield skrev:Hadde samme problemet selv. I mitt tilfelle var det bolten som holder bærearmen til karoseriet som var løs
oi, så du strammet den bare til og så var problemet i orden?? da må jeg nesten ta å jekke opp bilen å se om jeg kommer til :) men må sikkert bytte foringer og div under der uansett, tror ikke det har blitt gjort noe med understellet på en GOD del år :)