Hepp!
Jeg leker meg med tanken om å (twin)kompressor mate en MK2 om noen år (håper jeg) og er egentlig litt i tvil om hvilke motor typer man har... Vet jo at 3S G(T)E kom både i europa og asia, men hvorfor hadde asia modellen 20-30hk mer enn versjonen i europa? Hva er forskjellen på disse motorene? Og 5S FE motorene fra USA, til tross for at de er 2.2l er de langt svakere enn 3SGE motorene, hvordan klarer dem å få til detta? :P Hva er forskjellen på disse motorne? er de blokkene/toppene like? fler ventiler? whaat?!? :P Hadde satt kjempestor pris på en link eller litt detaljert forklaring på forskjellen mellom generasjonene på motorne..
Det jeg basicly lurer på.. er hvilke motor bør jeg satse på hvis jeg skal ha en MK2 turbo (pga bilen er bygd for mer HK) som skal oppgraderes til kompressor før eller siden, hvilke motor bør jeg satse på? og why? Nå aner jeg ikke stort annet enn HK specsene på disse motorne, men for meg virker det som jeg må slite med å finne meg en gen.3 3SGTE motor....
Hva mener DU? og hvorfor? :)
Evt hvis dere har noen for/imot meninger dere vil lufte, om hvorfor twinkompressor ville vært bra/dårlig, eller hvorfor turbo er bedre? hører jeg veeeeldig gjerne på syna deres :) Eneste negative jeg ser med twinkompressor er prisen og mere arbeid, men effekt og vedlikehold messig **eier** det jo en turbo? Kjører man sportslig er det jo et kick å få DET sparket når du når 3-4000 rpm (leke seg med giring til høy rev er jo *phun* ;), og den biten forsvinner jo kanskje litt med en kompressor, hvor man har mye hester ved lavere turtall, men ikkeno særlig spark.. til gjengjeld får man jo mye mere kraft hele veien, og fra første sekundet du rører gassen (og uten noen lag!). Men likevel har jeg aldri hørt om en SC MK2? Til tross for det kittet som nylig ble tilgjengelig? Ikke for å nevne at man får konstant luft trykk til motorn, så man slipper feil/ettertenning eller et "for lite/mye luft-problem", noe som igjen er langt sunnere for motorn i lengden. Er det bare jeg som drømmer om en mr2 med nm i bentley klassen? :> Spesielt siden jeg er mest interessert i den første 0-60/100 akselerasjons biten er jo dette så kjekt for min del.. ting tar jo tross alt tid med en turbo >:P
Thanks for alle tilbakemeldingene! :)
Daniel Kiss
Jeg leker meg med tanken om å (twin)kompressor mate en MK2 om noen år (håper jeg) og er egentlig litt i tvil om hvilke motor typer man har... Vet jo at 3S G(T)E kom både i europa og asia, men hvorfor hadde asia modellen 20-30hk mer enn versjonen i europa? Hva er forskjellen på disse motorene? Og 5S FE motorene fra USA, til tross for at de er 2.2l er de langt svakere enn 3SGE motorene, hvordan klarer dem å få til detta? :P Hva er forskjellen på disse motorne? er de blokkene/toppene like? fler ventiler? whaat?!? :P Hadde satt kjempestor pris på en link eller litt detaljert forklaring på forskjellen mellom generasjonene på motorne..
Det jeg basicly lurer på.. er hvilke motor bør jeg satse på hvis jeg skal ha en MK2 turbo (pga bilen er bygd for mer HK) som skal oppgraderes til kompressor før eller siden, hvilke motor bør jeg satse på? og why? Nå aner jeg ikke stort annet enn HK specsene på disse motorne, men for meg virker det som jeg må slite med å finne meg en gen.3 3SGTE motor....
Hva mener DU? og hvorfor? :)
Evt hvis dere har noen for/imot meninger dere vil lufte, om hvorfor twinkompressor ville vært bra/dårlig, eller hvorfor turbo er bedre? hører jeg veeeeldig gjerne på syna deres :) Eneste negative jeg ser med twinkompressor er prisen og mere arbeid, men effekt og vedlikehold messig **eier** det jo en turbo? Kjører man sportslig er det jo et kick å få DET sparket når du når 3-4000 rpm (leke seg med giring til høy rev er jo *phun* ;), og den biten forsvinner jo kanskje litt med en kompressor, hvor man har mye hester ved lavere turtall, men ikkeno særlig spark.. til gjengjeld får man jo mye mere kraft hele veien, og fra første sekundet du rører gassen (og uten noen lag!). Men likevel har jeg aldri hørt om en SC MK2? Til tross for det kittet som nylig ble tilgjengelig? Ikke for å nevne at man får konstant luft trykk til motorn, så man slipper feil/ettertenning eller et "for lite/mye luft-problem", noe som igjen er langt sunnere for motorn i lengden. Er det bare jeg som drømmer om en mr2 med nm i bentley klassen? :> Spesielt siden jeg er mest interessert i den første 0-60/100 akselerasjons biten er jo dette så kjekt for min del.. ting tar jo tross alt tid med en turbo >:P
Thanks for alle tilbakemeldingene! :)
Daniel Kiss