TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Speedometer virker ikke, Girkasse, lik pÃ¥ ST185/st185CS?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #359884  av Daniel HS

Speedoen virker ikke, har sjekket vaieren, og når jeg setter skrumaskin på den går det rundt. Så, har vel konkludert med at feilen ligger i speedometer drevet på kassen, mest sannsynlig. Noen som vet om disse er like på ST185 og CS? Vil jo tro det da, og er det mye stress å bytte dette? Har en girkasse liggende, så tenkte å stikke å se på den om jeg fant greiene der... :)
 #359895  av Daniel HS

Amund skrev:ja det er likt. og om du tenker på den kassen du fekk av meg, så mangler den speedo delene :wink:
Det du mest sannsynligvis trenger er den vinkelen inn på girkassen som du finner her: http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1990_T ... 301.4.html
Det forklarer hvorfor jeg ikke fant noe som lignet i det heletatt jah! Hehe..

Menne, vinkelen? Forstod det ikke helt nå, tenker du på den 8371QA? Har skrudd av vaieren nede på selve kassen, og når den snurres virker speedoen... Så feilen ligger vel i kassen sånnsett..

Mye stress å bytte?
 #359917  av ford suger

Det kan være litt stress å bytte denne delen som sitter på gearkassa. For det første er det vanvittig trangt der nede og du ser nesten ikke hva du holder på med når du strekker handa di nedi der. For det andre så kan delen sitte godt i hullet den er montert i.Det går oså ett slags stag eller noe rett over denne delen som gjør det ekstra vanskelig, og å komme til med noe verktøy nedi der er ikke lett. Jeg var optimist og gikk å kjøpte denne på Toyota. Prøvde å bytte den men den sitter som limt på min bil hvertfall, så jeg har ikke fått byttet denne enda. Venter på mere mot :)
Ikke meninga og svartmale fullstendig men det var som sagt ikke lett på min bil (cs).
Men det er sikkert noen her inne som har bytta før og kan dele sine erfaringer. Lykke til :)
 #359929  av Daniel HS

ford suger skrev:Det kan være litt stress å bytte denne delen som sitter på gearkassa. For det første er det vanvittig trangt der nede og du ser nesten ikke hva du holder på med når du strekker handa di nedi der. For det andre så kan delen sitte godt i hullet den er montert i.Det går oså ett slags stag eller noe rett over denne delen som gjør det ekstra vanskelig, og å komme til med noe verktøy nedi der er ikke lett. Jeg var optimist og gikk å kjøpte denne på Toyota. Prøvde å bytte den men den sitter som limt på min bil hvertfall, så jeg har ikke fått byttet denne enda. Venter på mere mot :)
Ikke meninga og svartmale fullstendig men det var som sagt ikke lett på min bil (cs).
Men det er sikkert noen her inne som har bytta før og kan dele sine erfaringer. Lykke til :)
Tro meg, vet alt om at det er trangt der! Hehe!

Men lettere å komme til om du jekker opp bilen, legger deg under, og går inn der drivakslingen kommer ut. Er trangt der og, men litt bedre plass, uansett, så ser du ikke så mye hva du gjør på uansett :P
 #359942  av Amund

Daniel HS skrev:
Amund skrev:ja det er likt. og om du tenker på den kassen du fekk av meg, så mangler den speedo delene :wink:
Det du mest sannsynligvis trenger er den vinkelen inn på girkassen som du finner her: http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1990_T ... 301.4.html
Det forklarer hvorfor jeg ikke fant noe som lignet i det heletatt jah! Hehe..

Menne, vinkelen? Forstod det ikke helt nå, tenker du på den 8371QA? Har skrudd av vaieren nede på selve kassen, og når den snurres virker speedoen... Så feilen ligger vel i kassen sånnsett..

Mye stress å bytte?
83770-17010
Når Kenneth hadde problem med speedoen sin no, så var det den delen som var gåen, men husk å få med 83798-17010, då den mest sannsynligvis er knekt.
I verste fall må du og bytte 33403-19405.

Heilt grei oppgave å skifte frå toppen. ta ut luftfilter og sånt, og ta av girvaiere. Med litt fingerferdigheter så skal du få ut delene uten noko særlig stress, berre husk å skru ut skruen som låser det heile først :wink: