TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbo Kitt+ Div spm (JZX90)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #360056  av Radial

Hei! Dette er strengt tatt feil forum, men for best respons trur jeg Supra er riktig sted å poste.

Driver å leiter etter ett turbo-kit til min ganske nyinnkjøpte JZX90 Mark2 fra 1993.
Dissa CT12A-kameratene veit jeg kommer til å gi meg hodebry med sine skjøre turbin og kompressorblader, siden bilen skal brukes i drifting. Kunne i utgangspunktet tenkt meg bare å bytta ut turboene med noe som holder, men med god spoolup...men 99% bygger om til singelturbo isteden..sikkert ikke uten grunn!
Alle ønsker vel selvsagt å holde kostnadene nede på ett absolutt minimum (haha, ett prosjekt i seg selv ), for det er kun snakk om en morsom hobby..og satser ikke liv og lemmer på å bli Norgesmester i PRO-serien for å si det slik ;)

Bilen er ganske std, men har det meste som skal til for å drifte:
- Bodykit, Coilovers, diff, casterstag, catback eksos (spørs om kat'n plutselig er borte gitt..heh), no sopp-filter av noe slag, lader 0,9bar og sitter no Apexi-greier under dashbordet jeg ikke helt har funnet ut av enda (liten boks på str med en håndflate).
A/C-anlegget vil bli fjernet... men vil prøve å beholde Varmeapparatet, kjekt når det regner... :)

Det finnes enormt mye forskjellige turbo-kit på markedet.... men de fleste er for Supra MK3 & 500hk++ og gjerne med T4-flens, noe som er LANGT over mitt mål på ca 300whp...og jeg vil ha trykk og power fra det sekundet jeg rører gassen :) Og selvsagt...jo billigere jo bedre! :)
Fannt ett grisebillig E-bay kit med absolutt ALT til 800us dollar...men finner ingen med erfaringer om disse kit'ene....ser bare en masse australiere som kjører SVÆRT like grenrør..bare med T4-flenser&turboer uten sure miner...men det er T4 flensen, med ditto svære turboer.... men T3 grenrør i 321 stål kanke være så ille?

Her er kittet:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-SUPR ... ccessories

Hva trur dere? Sprekker grenrøret som alt annet fra "Kina" og alt går til dundass? Syns bare man får helt syyyykt mye for penga i det kittet...hehe! Selv om det må tilpasses litt for å passe i en Høyrestyrt JZX vs Venstrestyrt Supra MK3.

Det sitter forresten også Hydro-fan (hydr. vifte) på 1jz'n min....funker den greit til drifting mtp høyt turtall etz? Fordelaktig å bytte vannpumpa m/hydpumpa i før man spinner i vei?
Eller rett og slett fjerne alt sammen og sette EL-vifter og 2jz-vannpumpe?

Takker for alle svar!

Cherio!
 #360063  av 1JZFreak

Jeg er også gira på et billig kit som passer. Spesielt bolt on hadde vert supert!

Men viss det blir for billig så hadde jeg styrt unna! Har hørt om masse billige ebay turboer. Alt fra limte turboer! Og noen som varer 2 uker, på 0.9 bar når det står di skal klare 1.4 feks...

Har også en 1993 JZX90 som jeg bygger til driftebil=)
Har du bur eller?
 #360066  av Radial

Hehe, har hørt mye rart om E-bay turboer jeg og.... men spesielt grenrørene, da de sprekker opp etz når de får litt skikkelig varme. Om jeg ikke får høre at detta er helt forferdelige greier noe sted, så tenkte jeg å prøve dette kittet.
Det er tross alt helt SYKT med deler i det kittet...så man kommer ikke veldig dårlig ut av det om det skulle være helt sinnsykt dårlig kvalitet...

Kollega av meg kjører kina-turbo på sin V8'er faktisk når jeg tenker meg om...holdt over 50 bakdekk nå :) Men han kjører bare 0,5 Bar ladetrykk på en LS1 da, fullt ladetrykk på 1800rpm i ett Hekkturbo-oppsett (Turbo i bagasjen,faktisk!), funker fjell det :)

Hehe, hakke bur enda nei... Pedersens Racing fikser billig og greit bur (de har mal), også installeres det i Vinter med en sveisekyndig kompis... nå i sommer skal jeg prøve å kjøre mest mulig, og skru minst mulig...bare håpe turboene holder :P Skruing har man vinter'n til! :)
 #360172  av 1JZFreak

Liker innstillingen ;)
Har pedersen racing bur til JZX90 ? :D
Har allerede handlet rør, men viss di har ferdig bøyde så kjøper jeg heller der =)
 #360173  av Drift-It

kittet passer sikkert fint, må sikkert planslipe grenrøret som man alltid må med billige grenrør, men til den prisen hadde jeg aldri
tørt og montere den turboen på min motor, er garantert dårligere en de orginale turboene
 #360251  av Radial

Drift-It skrev:kittet passer sikkert fint, må sikkert planslipe grenrøret som man alltid må med billige grenrør, men til den prisen hadde jeg aldri
tørt og montere den turboen på min motor, er garantert dårligere en de orginale turboene
Hva slags grenrør/turbo ville du gått for? :)
 #360252  av Radial

1JZFreak skrev:Liker innstillingen ;)
Har pedersen racing bur til JZX90 ? :D
Har allerede handlet rør, men viss di har ferdig bøyde så kjøper jeg heller der =)
Yess, pedersen har bur,ferdig bøyd... det eneste som er litt kjiipt er takluka, trur ikke den er med i målene hans, så man må fjerne litt av takisolasjonen der hovedbøyla skal gå trur jeg :) Men dette går det ann å høre om...veit ihvertfal at de har mal! Ringte å spurte pedersen før jeg kjøpte bilen :P
 #360611  av MR2i

Når det gjelder de folka du ga link til på ebay-kittet, så har de litt svevende svar på transport, priser osv. Jeg har nettopp mailet de angående 2 kit de har. De har oppgitt en lavere pris på transport på et kit MED grenrør enn et uten! Når jeg spurte hvorfor det var sånn, fikk jeg bare til svar at prisene er "all over the place". Useriøst.

Jeg har fått oppgitt en adresse til mitt MR2-prosjekt: http://www.turbomotor.dk som kanskje er bedre å bruke.
Men litt trege i mailinga synes jeg..

Men det var en litt morsom ting med den danske siden: "IMODSÆTNING TIL MANGE ANDRE WEBSHOPPER ER ALLE DELE DER KAN BESTILLES HER PÅ SIDEN LAGERVARE"
Da går ting litt kjapt..
 #361081  av SupraN/A

Større pumpe dyser og sprut å E85 så kan du ha 400hk 500nm på org turboer.
Snakket litt med Japan Auto og det var det han hadde gjort med sin drifte soarer 1jzgte :D .
 #361180  av Radial

SupraN/A skrev:Større pumpe dyser og sprut å E85 så kan du ha 400hk 500nm på org turboer.
Snakket litt med Japan Auto og det var det han hadde gjort med sin drifte soarer 1jzgte :D .
Snodig...han må jo ha økt ladetrykket godt over 1 bar for 400hk, og varmen generert på 1 bar er vel lik på E85 og 99-oktan?