TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• O-ring pÃ¥ fordeler

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #360201  av Dissident

Har en 91-mod Celica Cab GT med en 2,2 liters motor. Oppdaget at fordeleren var full av olje. Antar det er en eller annen O-ring som lekker. Toyotaverkstedet lokalt hevder at det er helt hus på fordeleren og at O-ringen ikke kan byttes. Noen som vet om dette stemmer? På MR2-fordeleren mener jeg å huske at O-ringen kunne skiftes i alle fall.

Eventuelt: Kanskje noen vet om en passende fordeler til denne bilen. Originalt delenummer er: 19235-74110

LarsE
 #360535  av Dissident

Da var saken løst. For den som lurer: Også på 2,2 literen lar det seg gjøre å skifte O-ring. Delepris 41 kroner for O-ringen- mens en ny fordeler (som verkstedet sa jeg måtte kjøpe) koster 3200
 #360563  av Dissident

Nei, sååå enkelt var det ikke. :? Så for å gi litt opplysninger tilbake til de som får et lignende problem så ser det altså slik ut:

- fordeleren på 2,2 l (og i alle fall på t165 og antakelig på alle andre også) er slik at den synlige, nederste O-ringen lett lar seg skifte, men den O-ringen som gjør at olja lekker inn i selve fordelerhuset sitter inne i fordeleren. Så vidt jeg klarer å se lar det seg ikke gjøre å få løsnet akslingen fra fordelerhuset og da får du heller ikke skiftet O-ringen. Sånn er det i alle fall på 2,2 literen. Det ser ut som eneste måten å fikse dette på er å kjøpe en ny fordeler! :|