TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hatt en liten diskusjon pÃ¥ jobben ang mk4

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #360509  av stianøverland

det er en på jobben som påstår at det ble laget et par modeller av noe som heter supra evolution. som er en 3.8 liter med 4 turboer. jeg syntes dette høres veldig merkelig ut :P og hvordan de skulle fått det til med 4 turboer på en 6'er er også en noe spesiell ting :p

noen andre som har hørt om dette ? eller noe lignende. en jubileumsmodell etc ?
 #360536  av ArildM

Turbo A

The Turbo-A was Toyota's evolution model for Group A touring car championships all over the world which required a minimum of 500 which were only sold in Japan and was produced between August and September 1988. Some noted differences between the standard Supra and the Turbo-A model are both cosmetic and some mechanical. The front nose features the ducting to cool the engine, the badging '3.0GT Turbo A' and a black paint job (all 500 are black paint code 202). The engine bay features a 287 hp (214 kW) 7M-GTEU. All Turbo-As also came standard with grey leather interior featuring a Momo-sourced steering wheel and shift knob.

The car did not win as many races as hoped, being a 3.0 L it was forced to run with more weight where the R32 Skyline GTR didn't have the same restriction and was soon outmoded by the latter when it made its debut in 1990. For the JTCC Toyota would in 1991 switch to racing AE101 Corolla Levins in the lower category until the series final year in 1993. However in the less 'limited' racing it did considerably better.

Kan jo være denne?
4 Turboer? Må da være utrolig lite effektivt, og svært usannsynlig fabrikkoriginalt.

Ellers så har du jo denne:
http://www.veilsidejpn.com/excit/top.htm
 #360540  av sindrejl

stianøverland skrev:det er en på jobben som påstår at det ble laget et par modeller av noe som heter supra evolution. som er en 3.8 liter med 4 turboer. jeg syntes dette høres veldig merkelig ut :P og hvordan de skulle fått det til med 4 turboer på en 6'er er også en noe spesiell ting :p

noen andre som har hørt om dette ? eller noe lignende. en jubileumsmodell etc ?
Hørtes ut som rent pisspreik eller noe som et tuningfirma kunne bygget for show.. men det har aldri kommet noe slikt fra toyota. Hvorfor skulle toyota ha borret opp eller byttet motor til 3.8 når den originale er god for EKSTREMT mye hester uten oppborring.. og hvorfor 4 turboer? Finnes ingen fornuft i dette, men som sagt, en lokal idiot på et tuningfirma et eller annet sted i verden kan såklart ha bygget noe slikt... :P
 #360544  av Snos

blitz drev for noen år siden å eksprimenterte med en 3.8l drag supra. Om jeg ikke husker feil hadde den kun 2 turboer.

en 3,8l med 4 tuboer må dokumenteres før jeg starter å tro på det ihvertfall
 #360569  av sindrejl

Snos skrev:blitz drev for noen år siden å eksprimenterte med en 3.8l drag supra. Om jeg ikke husker feil hadde den kun 2 turboer.

en 3,8l med 4 tuboer må dokumenteres før jeg starter å tro på det ihvertfall
Ikke sant, og da er vi fremdeles på det at et tuningfirma har leket seg med motoren, og ikke at det kom et par slike eksemplarer direkte fra toyota :)

http://www.turbomagazine.com/features/t ... index.html

Nå sies det jo at de "eksprimenterer" med 3,8liter, men det er ifølge folk umulig å få til 3,8 stroker av 2jz. Og blitz nekter å dokumentere det :)
"It is almost impossible to make a 2J a 3.8l without doing some ridiculous stuff. Which is why they still don't have any proof they actually finished one that works. "
 #360577  av stianøverland

hehe, den er go :) var det jeg trodde. nei for skjønte ikk helt greia med 4 turboer på en 6'er :P og hvorfor 3.8 som er sagt. når folk har hentet ut over 1500hk av 3 literen :)
 #360581  av Radial

Det er fullt mulig med 4 turboer på en 6'er. Men du må sette 2 og 2 i serie...feks 1 liten og 1 stor
 #360599  av sleeper

ArildM skrev:
Turbo A

The Turbo-A was Toyota's evolution model for Group A touring car championships all over the world which required a minimum of 500 which were only sold in Japan and was produced between August and September 1988. Some noted differences between the standard Supra and the Turbo-A model are both cosmetic and some mechanical. The front nose features the ducting to cool the engine, the badging '3.0GT Turbo A' and a black paint job (all 500 are black paint code 202). The engine bay features a 287 hp (214 kW) 7M-GTEU. All Turbo-As also came standard with grey leather interior featuring a Momo-sourced steering wheel and shift knob.

The car did not win as many races as hoped, being a 3.0 L it was forced to run with more weight where the R32 Skyline GTR didn't have the same restriction and was soon outmoded by the latter when it made its debut in 1990. For the JTCC Toyota would in 1991 switch to racing AE101 Corolla Levins in the lower category until the series final year in 1993. However in the less 'limited' racing it did considerably better.

Kan jo være denne?
4 Turboer? Må da være utrolig lite effektivt, og svært usannsynlig fabrikkoriginalt.

Det er ikke mk4 supra`n det er snakk om her.. men mk3.. ( Mener faktisk toyparts har\hadde en turbo A en for et par år siden)
 #360604  av tojo

sleeper skrev:
ArildM skrev:
Turbo A

Kan jo være denne?

Det er ikke mk4 supra`n det er snakk om her.. men mk3.. ( Mener faktisk toyparts har\hadde en turbo A en for et par år siden)
Tror aldrig det ble noe av det turbo A kjøpet til Toyparts.
Turbo A har 1 stk turbo.
 #360623  av 2fast4u

ArildM skrev:
Turbo A

Har heller ikke hørt noe om en slik Supra motor med 4 turboer, men det er godt mulig noen har bygd noe slikt.

Men som en fortsettelse til denne Turbo-A Supraen som ArildM siterer til, så laget Toyota en modifisert 7M-GT motor på 490hp som i en Supra vant Sugo 300km race i September 1987 og fikk en andreplass i FIA Pacific / Asian Touring Championship November 1988.

Synd at Toyota ikke satser mer på slikt i dag.

:wink:
 #360643  av ArildM

Mente ikke at det jeg linket til (på Wikipedia) refererte til en 4 turbo utgave av Supra, bare en Evolution modell laget for Gruppe A.

Nekter å tro at det er laget et 4 turbosystem til 6 sylindermotor, med mindre det er en V6 med twinturbo på begge sidene?
 #362772  av mk3bg

supra har aldri kommet ut med noe slikt. men nå skal det være sagt at den turbo a modellen som kom med 287hk ble kun levert i sort på den typen, men på den "vanlige" japanske typen med 1jzgte i laget de også en spesial utgave som het spec-r, kun i sort ut og innvendig og hjul, bilen ble ikke eksportert men kun solgt i japan, det sies å være ca 80 biler igjen i dag. når det gjelder den modellen som de laget med 490hk og vant løpet med så skal det være sagt at de kom i mål med død topp og bhg samt masse annen røyk og lyder, visste tydeligvis ikke like mye den gang som nå hehehe på en annen side vant de no uansett.

Når det gjelder mk2 supra så vet jeg at det var den første serieproduserte bilen med twinturbo i 83 eller 84, men jeg har ALDRI funnet bilen eller info om dette, ei heller hvilken motor som står i den, men leste det på en utstilling på nurburgring.
 #362787  av sindrejl

mk3bg skrev: Når det gjelder mk2 supra så vet jeg at det var den første serieproduserte bilen med twinturbo i 83 eller 84, men jeg har ALDRI funnet bilen eller info om dette, ei heller hvilken motor som står i den, men leste det på en utstilling på nurburgring.
"While in Japan the MK2 (MA-63) offered the option of the turbocharged SOHC M-TE engine or the 2 litre twin turbo 1G-GTE (GA61)".. Der har du svaret ditt ;)