TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp med effektanlegg og vinge

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #360739  av darky

Hei!
Har en 2001 modell Celica T-sport
Ble stoppet av biltilsynet, og fikk merknad på at effektanlegget mitt støyer for mye, og at jeg ikke hadde papirer på vingen.
Fikk tak i en lyddemper og fjernet vingen, men de målte 104Db ved 6500 eller noe rundt der, og i vognkortet står det 90db.(5db å gå på)

Så nå er jeg visst nødt til å bytte ut effektanlegget, er det noen som vet hvor jeg kan få tak i ett effektanlegg der det følger med tuv/støyattest papirer?
Har sendt mail til Bsbilder og dmstyling men de hadde visst ikke.

Og vet noen hvor jeg kan få tak i en vinge som er godkjent?
Forrige eier kjøpte tingene på ebay, så derfor har jeg ikke papirer på noe.

Her er ett bilde av bilen, skjønner ikke helt hvorfor den vingen der ikke blir godkjent:

[attachment=0]celica.jpg[/attachment
Vedlegg
celica.jpg
celica.jpg (176.75 kiB) Vist 1886 ganger
 #360741  av mr2storbrua

Har aldri hørt om at en vinge må være godkjent. Så lenge den holder seg innenfor de ytre dimensjonene til bilen, og ikke kan hukke seg fast i forbispaserende, så trodde jeg det holdt... Fikk du bare beskjed om at den ikke var godkjent og at du måtte fjerne den?
 #360744  av darky

Trodde jeg også, den er langt ifra bredere enn bilen, og heller ikke høyere enn taket, og alle kanter er avrundet, hadde skjønt det viss det var en svær alu vinge som kunne kappe hoder, men min er nå ganske beskjeden av seg.
De spurte om jeg hadde papirer, og skrev på mangellappen "vinge godkjent ?" Og når jeg kom på biltilsynet avviste de meg med en gang og sa den ikke ble godkjent.
Tingen her er at de som jobber på biltilsynet hater meg, og har annmeldt meg for at jeg har lekt meg på plassen der, så jeg misstenker at det er derfor de er så vrange.
 #360747  av Sven

Dra på en annen trafikkstasjon. Det kan "dessverre" hjelpe :roll:
Med vingen tenker jeg da på. Støyen er jo fastsatt med tall, så er vanskelig å tolke forskjellig :D
 #360750  av mr2storbrua

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... /Ombygging
statens vegvesen skrev:Ombygging av et kjøretøy innebærer alle forandringer som fører til at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, utseende osv blir endret i forhold til hvordan det var da det ble registrert for bruk i Norge

Et ombygd kjøretøy skal godkjennes på nytt av en av Statens vegvesens trafikkstasjoner. Kjøretøy anses som ombygd blant annet når det:
Endrer motoreffekt (såkalt ”chip tuning” eller trimming)
Skifter kjøretøygruppe, for eksempel fra varebil til personbil
Endrer tekniske spesifikasjoner, som aksel, totalvekt eller senking eller heving av understell
Endring av drivstoffmiddel, for eksempel gass, diesel eller el-drift

I tillegg må kjøretøy godkjennes dersom felger eller dekkdimensjoner ikke lenger er i henhold til kjøretøyfabrikantens spesifikasjoner.

Detaljer om dette finnes ofte i vognkortet eller i kjøretøyets instruksjonsbok.
Etter å ha lest dette, samt sett litt fort gjennom kjøretøyforskriftene, så kan jeg bare se at det er vekten som blir endret. Jeg tviler på at hverken vekten eller vektfordelingen blir forandret med mer enn 5% pga vingen, og dermed skal det vel være lov? Eller er 5%-regelen kun forbeholdt hjul og motoreffekt?

Du kan hvertfall spør de om hvilke regel/lov/forskrift vingen din bryter...
 #360794  av Bauf2k

jeg hadde en aluminiums vinge som så nesten ut som din, samme høyde og lengde ca, på min gamle bmw. ble stoppet av purken og fikk mangellapp på den.
grunnen var at om jeg var så uheldig å kjøre på en person og den personen fløy over bilen min, ville personen treffe vingen min og tydeligvis ville den skade personen kraftig ifølge purken.. teit grunn.. men det var bare aluminiumsvinge det gjaldt.. ifølge han som stoppa meg.
 #360815  av darky

Ja jeg mener også at den burde være lovlig, i og med at det er en veldig lett karbon vinge.
Jeg synst å huske å ha lest noe angående bruddstyrke eller noe der, altså hvor lett den knekker ved en eventuell påkjørsel, vingen skal være laget sånn at de lett bryter av viss noe kommer borti.

Ingen som vet om noen plasser hvor jeg kan få tak i godkjent effektanlegg/ny vinge med papirer? :(
 #360817  av villsau

du kan jo fær på svensen eksos får å få di til å gokjenne eksos anlege dit.. di er jo et gokjent verkste fra biltrangsynte.. å vingen din kan ikke være breiere enn va bakennen på bilen din er...
 #360843  av darky

Det ligger så langt unna meg.
Den er ikke bredere enn bakenden, men hva kan jeg gjøre da?
 #360852  av Mr_Storbrua

mr2storbrua skrev:

Du kan hvertfall spør de om hvilke regel/lov/forskrift vingen din bryter...

Eksosen er vel bare å få tak på en original en, eller som nevnt tidligere.. Svendsen eksos..
 #360853  av darky

[/quote]

Eksosen er vel bare å få tak på en original en, eller som nevnt tidligere.. Svendsen eksos..[/quote]

Ja, men er vel like greit å kjøpe ett effektanlegg istedenfor orginalt, er vel omtrent samme pris, eller?
Sender Svendsen eksos effektanlegg til meg eller må jeg reise til de for å få det montert?
Tingen er at jeg må vise den om en uke, så begynner å haste litt :?
 #360855  av Mr_Storbrua

Svendsen Eksos

Røykåsveien 5, 1473 Lørenskog
67 91 89 00

Svendsen Eksos

Forusbeen 10, 4033 Stavanger
51 57 95 00

Ring å hør med de.. Det er absolutt det greieste, å det sikreste..

Det med å kjøpe effektannlegg er jo da risky om du får ett som bråker for mye..
 #360900  av Sven

Har ikke TTE eksosanlegg til denne da?
Hør på Toyota
 #360915  av darky

Nå har jeg ringt Svendsen eksos, og de kunne bygge om effektanlegget mitt sånn at støyen ikke ble høyere enn det som står oppgitt i vognkortet, men kunne ikke få papirer uansett.
Så ringte jeg biltilsynet for å høre om de godkjente det, men neida, de sier fortsatt at jeg MÅ ha orginalt.
Er ikke dette bare piss?
 #360921  av Sven

De kan ikke kreve at du skal ha originalt nei. Er jo helt høl i hue. Det eneste de skal forholde seg til er støynivå. Du bør ta en alvorsprat med de folka der :evil: