TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lys i A/C konsollen

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #360748  av Supra MKIII up north

Hallais!!

Skal bytte ut lyspærene i klimakontrollen min, Supra '87, og lurer på en ting.. Jeg har funnet ut hvilke pærer som skal være til "indikatorene" i knappene, men kan noen fortelle meg hvilke type pærer de 3 resterende pærene er?? Btw, skal skifte ut alle til LED. Har dette noe å si for spenning osv? Noen som har noen geniale forslag til hvilken type LED jeg kan bruke istede for de 3 pærene som er vist hær:
DSC01458_2.JPG
DSC01458_2.JPG (73.66 kiB) Vist 621 ganger
[/img]
DSC01460.JPG
DSC01460.JPG (79.03 kiB) Vist 621 ganger
[/img]
 #360811  av KK-ma70

De pærene du har markert er samme pærer som alle de andre små pærene rundt om i bilen. f.eks. askebeger og hanskerom.
Disse er bare laget med en annen type sokkel for å spare litt plass tenker jeg.

Hvis du bruker led kun på plasse dær det stod pærer fra før vil du slite med ujevn belysning i front. Ville isåfall satset på flere dioder eller sette inn en kald katode slik jeg har gjort.
 #361361  av KK-ma70

Har ikke bilder av selve montasjen, men kan beskrive det.

2 stk katoder : http://www.microplex.no/Avdelinger/Data ... 32432.aspx

+ inverter til å styre katodene (1 inverter tar 2 katoder)

Når du får katodene ligger de i et plexiglassrør som beskytter selve lysrøret. Det er ikke meningen at du skal ta lyskilden ut av dette røret, men du må pga mangel på plass inne i AC kontrollen. Hær må du være ekstremt forsiktig, lysrøret knekker bare du ser kjevt på det. Ødela èn selv.

Demonter AC`n. fjern pærer som lyser opp knapper. Ta også bort den "glass" tingen som fordeler lyset fra pærene.
I rammen på AC`n må du borre hull på begge sider, oppe og nede for å tre lysrørene inn i siden på den. Pass på att røret går klar knappene slik at det ikke knekker når du trykker de inn. Igjen vær forsiktig slik det ikke knekker.
Det øverste røret er trekt litt lengere bak enn det nederste pga knappene.

Finner noen bilder hær: viewtopic.php?f=62&t=6962&start=15