TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Problemer med kjølesystemet :(

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #361120  av mr2storbrua
 
Nyeste problemet med MR2'en er nå at den begynner å koke. Jeg kan kjøre flere mil før det skjer noe, og da kan jeg fylle på minst 3 liter. Så kan jeg kjøre noen mil igjen også skjer det samme.

- Det er ikke noen lekkasjer (ikke vann under bilen med unntak av når det koker)
- Ser ikke noe eksosrøyk (ikke hvit eksos heller), ikke vann i olja, ikke CO i kjølevannet (da kan man vel utelukke toppakning)
- Har tatt ut termostaten i tilfelle denne var ødelagt, men ikke noen forandring.

Har prøvd å lufte ordentlig, men det samme skjer. Når jeg fyller på vann (etter koking) til det renner over når jeg har stoppet motoren, og starter motoren igjen, så koker det med en gang, mens radiatoren er "kald" (kanskje 60 grader), og radiatorvifta går heller ikke.

Noen som har noen idéer om hva annet det kan være? Eneste jeg står igjen med nå er vannpumpa, men kan den virke bare av og til?
Sist redigert av mr2storbrua den 28 jun 2010 23:05, redigert 1 gang totalt.
 #361128  av Marielle
 
jeg har ikke hatt problemer med at bilen min blir varm eller koker.. men nå har jeg funnet ut att vannpumpa mi sitter fast (!) av en eller annen grunn., så den må skiftes..
 #361137  av TrustNo1
 
vannpumpa sitter fast? Da går vel regreima til helvete også?

Om vannpumpa bare kan funke noen ganger vet jeg ikke helt. Da må vel akslen i fra drivhjulet og ut mot selve pumpa ha røket eller noe da.

Om det er mulig å stikke noe inn i vannpumpa når du tar av slangen og få noen til å sveive forsiktig på motoren, så ville det kanskje isåfall vært mulig å kjenne om bladene kan gå rundt uavhengig av drivhjulet? (veldig usikker på hvorvidt dette går i praksis :) )

Har en løs vannpumpe liggende hjemme, om du vil så kunne jeg tatt en nærmere titt på den når jeg kommer hjem.
 #361138  av Marielle
 
ja var ei reim så gikk i alle fall.. får se nermere på den når jeg kommer hjem.. Merkelig var det uansett.. :/
 #361139  av Supramk3turbo
 
Vannpumpa kan kile seg helt ja, når lageret tar kvelden å det skjærer seg helt så står den til slutt helt stille, det er nok ikke reg reima som ryker, men vifte reima :D
 #361146  av mr2storbrua
 
Det som er så merkelig, er jo at jeg kan kjøre såpass langt før det skjer noe. Dermed må jo pumpa funke mesteparten av tiden. Når jeg starter motoren etter å ha fylt vann, blir det plass til mere vann, dette indikerer jo også at den virker.
Noen som vet om skovlene er av plast eller stål? er de av plast kan de visst spinne på akslingen når vannet blir varmt har jeg hørt...
 #361153  av predator
 
Du har ikke ei propp i systemet da? Som løsner noen ganger, før så og kile seg igjen?
 #361164  av sleeper
 
Er iverfall rimelig sikker på at du har dårlig med flow i systemet ditt... radiatoren er ikke varm nok til og starte kjøleviftene ( i 90% av tilfellene) mens motoren koker..

Så min liste med feil i prioritert rekkefølge:

1: tett radiator
2: Vannpumpe
3: topp pakning
4: luft ( men lite sansynlig)

Du kan jo begynenmed og ta ut radiatoren og skylle mellom den med en hageslange.. så kan du jo prøve og spyle med en slange mellom motoren.. prøv og spyl fra motoren og ut der radiatoren står, ikek fra radiator og mot motoren ( er det noe dritt så presser du bare det mellom motoren..)
Da finner du iverfall ut om vannen går greit mellom..
 #361170  av Marielle
 
Supramk3turbo skrev:Vannpumpa kan kile seg helt ja, når lageret tar kvelden å det skjærer seg helt så står den til slutt helt stille, det er nok ikke reg reima som ryker, men vifte reima :D
Det var vifte reima faktisk :) er ikke det værste da heldigvis... :)
 #361182  av mr2storbrua
 
sleeper skrev:Er iverfall rimelig sikker på at du har dårlig med flow i systemet ditt... radiatoren er ikke varm nok til og starte kjøleviftene ( i 90% av tilfellene) mens motoren koker..

Så min liste med feil i prioritert rekkefølge:

1: tett radiator
2: Vannpumpe
3: topp pakning
4: luft ( men lite sansynlig)

Du kan jo begynenmed og ta ut radiatoren og skylle mellom den med en hageslange.. så kan du jo prøve og spyle med en slange mellom motoren.. prøv og spyl fra motoren og ut der radiatoren står, ikek fra radiator og mot motoren ( er det noe dritt så presser du bare det mellom motoren..)
Da finner du iverfall ut om vannen går greit mellom..
Det skal jeg prøve :) Er det radiatoren som har minst diameter/passasje (er vel sannsynlig at det da er der det vil tette seg)? Kjølevæska har ikke vært spesielt ren, men nå tror jeg at hele væska er byttet ut så nå er den klar... Men om det er radiatoren som er tett, vil ikke radiatoren også bli varm? Bytta forøvrig termostat til radiatorviftene i vinter, den som fulgte med var gåen (radiatoren var fra en 2.2l, satte i termostat fra den gamle radiatoren). Den "nye" termostaten var litt lengre, men jeg målte at det skulle være plass. Kanskje det er litt for liten plass og at det tetter seg der...

Har hvertfall noe jeg kan prøve som er forholdsvis enkelt nå :)
 #361190  av FireWalk
 
jeg ville tatt ut radiatoren og satt trykk på den for å se om den er tett.. Du kan jo få hjelp til å holde tett slangene, fylle på med vann og starte motoren i noen sekunder. Da ser du ført om pumpen fungerer. :p om radiator virker og pumpa virker som de skal ville jeg satt sammen alt og trykk testet hele systemet. Skal være en tappe skru på radiatoren, burde uansett ta ut denne og kjøre på med hage slangen og flushe ut hele kjøle systemet.
 #361213  av TrustNo1
 
Marielle skrev:
Supramk3turbo skrev:Vannpumpa kan kile seg helt ja, når lageret tar kvelden å det skjærer seg helt så står den til slutt helt stille, det er nok ikke reg reima som ryker, men vifte reima :D
Det var vifte reima faktisk :) er ikke det værste da heldigvis... :)
Aha, sitter på viftereima på mk1 kanskje. På mk2 går den på regreima
 #361325  av mr2storbrua
 
Har nå tatt av radiatoren og fylt på med vann, og det er lik flow på inn- og ut. Men jeg var ute og testa litt i forgårs. Starta motoren og slo av varmeapparatet. Rakk å kjøre ca 1,5 mil så begynte den å koke. Fylte på med vann og hadde varmeapparatet på fullt, etter det har det hvertfall ikke vært noe problem å kjøre 4,5 mil (har ikke testa lenger). Er radiator og varmeapparat parallellkoblet? Dersom det er vannpumpa som ikke virker skal det vel ha lite å si om jeg har varmeapparatet på eller ikke, mens dersom det er radiatoren så kan jo varmeapparatet ta seg av kjølinga og sende kjøligere vann i motoren igjen (dersom vannet ikke trenger å gjennom radiatoren).
 #361353  av TrustNo1
 
Er ganske sikker på at varmeapperatet går på en annen krets (altså paralellkoblet).

Varmer varmeapperatet ditt når du du har det på da?