TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• girkasse som synger pÃ¥ siste verset??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #362019  av inzane2012

for noen dager siden kom den et skummel lyd bak førersetet på bilen min :(

når jeg slipper gassen så kommer det en slags "kneppe" lyd bak i området rundt girkassen, om trendt som vist du holder en plankebit inntil ett stakitt gjerde og springer, eller tar en sånn papp bit innpå eikene på en sykkel... litt vanskelig å beskrive en lyd...

den forsvinner delvis når jeg trykker in clutchen, og forsvinner helt med en gang jeg trykker bare litt på gassen...

fikk verkstedsjefen på toyota førde til å sitte på en liten tur med bilen, og han mente at det kaaaaanskje kunne vere diffen som var begynte å takke for seg, men uten å få løftet opp bilen og tappet girkassa og diffen for olje og se etter om det var metall spor i olja kunne ikke han si noe sikkert..

hva tror dere?

"ny" diff og/eller girkasse blir vel ikke akkurat billig vil jeg tro?
 #362028  av marlboro1310

Høres ut som endel jobb for meg er det eneste, men slike deler til NA flyter det jo over av på landsbasis...ser iallefall ingen hensikt å kjøpe det nytt for flere titalls tusen kroner, siden bilen er såpass gammel og du sikkert kommer til å ha den til den dauer helt...

:wink:
 #362032  av inzane2012

marlboro1310 skrev:Høres ut som endel jobb for meg er det eneste, men slike deler til NA flyter det jo over av på landsbasis...ser iallefall ingen hensikt å kjøpe det nytt for flere titalls tusen kroner, siden bilen er såpass gammel og du sikkert kommer til å ha den til den dauer helt...

:wink:
var derfor jeg skreiv ny med sånn der tøddel eller hva det heter ;) blir nok ikke til å kjøpe flunk ny hverken diff eller girkasse fra toyota, om det i det heletatt fortsatt er i produksjon...
men det vil nok koste en del uansett om jeg kjøper ei brukt kasse/diff (avhengig av hvor problemet ligger) så hadde jeg ikke følt meg trygg på at dette ville holde da mann aldri kan vite om brukt delene har stått i en bil som har blitt herjet med året rundt... så da ville jeg sikkert levert den inn til overhaling, som nok koster en del tusen det og...

men noen som har opplevd lignende "lyder" i sin bil?
 #362037  av Helland

ja hadde samme lyden i kassen min og.. når du renner på gira. Det er sannsynligvis slitt synkronisering.
Kassen min sa god natt på onsdag som nettopp var :S
 #362039  av inzane2012

slitte synk-ringer ja... ikke umulig det nei... men har ikke noen problemer når jeg kjøre, girer helt fint, motoren jobber og går helt fint, ikke noen problemer med under kjøring... er bare lyden når jeg slipper opp gassen... nei, blir vel fort å sette den inn til toyota for en diagnose seinere sikkert...
 #362042  av FireWalk

Fikk slike lyder jeg og før min tok helt kvelden og ikke ville rikke på seg i det hele tatt.. dvs, man kom seg litt fremover også var det bråståstopp og jeg fikk rekyl bakover igjen.. :P
Koster jo en slikk og ingenting for en brukt girkasse til 3s-ge og de motorene er jo en del enklere å komme til på enn 3s-gte også :)
 #362045  av inzane2012

FireWalk skrev:Fikk slike lyder jeg og før min tok helt kvelden og ikke ville rikke på seg i det hele tatt.. dvs, man kom seg litt fremover også var det bråståstopp og jeg fikk rekyl bakover igjen.. :P
Koster jo en slikk og ingenting for en brukt girkasse til 3s-ge og de motorene er jo en del enklere å komme til på enn 3s-gte også :)
jau, har sett prisen på brukt kasser, er ikke å forrakte det, og som det ble sagt tidligere her, så kommer jeg nok sikkert til å ha bilen til den dauer fullstendig, og da blir det beams bytte ;) men har firewalk peiling på sånn ca hva det vil koste å få overhalt girkasse hos ett verksted??
 #362049  av FireWalk

inzane2012 skrev:
FireWalk skrev:Fikk slike lyder jeg og før min tok helt kvelden og ikke ville rikke på seg i det hele tatt.. dvs, man kom seg litt fremover også var det bråståstopp og jeg fikk rekyl bakover igjen.. :P
jau, har sett prisen på brukt kasser, er ikke å forrakte det, og som det ble sagt tidligere her, så kommer jeg nok sikkert til å ha bilen til den dauer fullstendig, og da blir det beams bytte ;) men har firewalk peiling på sånn ca hva det vil koste å få overhalt girkasse hos ett verksted??
Alt for mye... Har ikke hørt direkte med dem men har sett hva andre har skrevet rundt om og lsikt og tror det fort vil komme på opp mot 20.000 (inkludert deler).
Litt av problemet er at man får ikke kjøpt noe overhalings kit til disse kassene så man må kjøpe alle delene separat, og delene til disse bilene er ikke blant de billigste desverre. Videre er det ganske tidkrevende å demontere kassa og sette den sammen igjen da alle klaringer osv må måles. Å hive den sammen er forsåvidt ikke noe komplisert i den forstand men siden alt må måles og testes, og så taes fra hverandre og settes sammen igjen osv så går det fort en del tid. Og med verkstedtimer på rundt 1000 kr timen så baller fort prisen på seg :\ Eventuelt kan du jo få en kompis med litt peiling på girkasser til å ta synk ringene om ikke annet. Er som regel de som slites ut. Spesielt på 2. giret.
 #362052  av inzane2012

20k ja, var noe sånt jeg var redd for... ikke har jeg noen kompiser som jeg tror har peiling på å gjøre dette skikkelig heller, og vil ikke at kassa skal rase etter 2 dager heller...
nei, får innom toyota og høre med di når resten av små nipset mitt kommer ;)
 #362089  av inzane2012

stianøverland skrev:når du først skal bytte, så vil jeg anbefale på det sterkeste å kjøpe LSD :) virkelig verdt pengene
om det er verdt det har jeg ikke noe problem med å tro på, men så var det å finne ei kasse med LSD og da, turbokassa passer vel rett på GE motoren, men den er vel mer kort drevet enn NA kassen, og NA'en kom vel ikke med LSD orginalt vel?? samt at en skikkelig LSD koster vel like mye som å overhale girkassa??
 #362131  av FireWalk

inzane2012 skrev:
stianøverland skrev:når du først skal bytte, så vil jeg anbefale på det sterkeste å kjøpe LSD :) virkelig verdt pengene
om det er verdt det har jeg ikke noe problem med å tro på, men så var det å finne ei kasse med LSD og da, turbokassa passer vel rett på GE motoren, men den er vel mer kort drevet enn NA kassen, og NA'en kom vel ikke med LSD orginalt vel?? samt at en skikkelig LSD koster vel like mye som å overhale girkassa??
Da er det vel bedre å kjøpe en uten og så sette på en racing diff :) Var iallefall det Markus anbefalte meg når jeg stilte meg samme spørsmålet for litt siden. :)
 #362148  av inzane2012

hehehe, en skikkelig racing diff på en mr2 NA som sikkert ikke har mer enn 130hk på hjula?? ;) virker litt vel mye overkill, pluss en skikkelig racingdiff er vel enda dyrere enn LSD vel?
 #362170  av FireWalk

inzane2012 skrev:hehehe, en skikkelig racing diff på en mr2 NA som sikkert ikke har mer enn 130hk på hjula?? ;) virker litt vel mye overkill, pluss en skikkelig racingdiff er vel enda dyrere enn LSD vel?
om du bestiller fra USA så går det vel opp i opp tenker jeg. Dessuten er det jo ikke så mye å hente med lsd eller racing diff på en NA uansett.. hovedgrunnen til å ha noe slikt er jo pga når en får allvorlig mye hk så river en lettere løs hjula om en ikke har det.