TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Feil kode nr 53!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #45825  av Leon
 
Jeg har over lang tid, hatt litt problem med bilen min (mr 2 MkII 92 NA). Den oransje varsel lampa på dashen lyser innimellom, (check engine). Når den lampa kommer opp, så går bilen MEGET dårlig, (blir fra kjørt av fiestaèr ;(... ) er ikke noe drag i det hele tatt. Så i helgen så var jeg på Toyota i larvik og fikk kjørt en diagnose på den, og da fikk vi feil melding nr 53, som er feil på knock sensor.(Banke sensor)..Denne skal etter hva jeg forstod justere tenninga til det optimale hele tide?. Denne sensoren koster ca 1000 kr, men det virker litt rart at denne skal være kaputt. Han jeg kjøpte den av trodde kanskje at det var heler dårlig kontakt eller brudd i kablen til sensoren. Jeg har leita etter den sensoren men finner den ikke. SÅ jeg lurte på om noen vet om bilde av 3s-ge maskinen, så at jeg kan få et bedre innblikk på hvor den sensoren ligger?

 #45848  av CelicaTurbo
 
jeg vet faktisk ikke hvor den ligger på GE-motoren, faktisk var jeg aldri sikker på om GE-motoren hadde bankesensor i det hele tatt.. men men, siden det høres ut som at problemet ditt er varierende og lyset ditt kommer på så høres det egentlig sannsynlig ut at det er kablingen som er et problem.. sensoren står nok boltet til blokken under innsugningsmanifolden, muligens under eksosmanifolden (på turbo står den under innsuget).. Kabelen er et skjermet kabel så du får håpe på at det er dårlig kontakt, det er nemlig sjeldent godt hell i å fikse et brudd i kabelen pga at det er et problem å spleise skjoldet igjen etter hva jeg har sett på http://www.mr2oc.com.. aner ikke hva ny kabel koster..

 #45863  av Hobbes
 
Jeg har skiftet den på min 3s-gte. Den sto mitt på blokka vendt bakover. Det er et piezo eletrisk krystall som gir ut en spenning ved viberasjoner på spesielle frekvenser. Sannsynligvis så løsner krystallet etter noen år. Det var ihvertfall en løs del inne i min sensor.

 #45898  av CelicaTurbo
 
hvordan er det egentlig å bytte den her? Har hørt så mange historier om motorer som har blitt mye bedre etter bytte av disse at det nesten er fristende å bytte den bare for å få eliminert det problemet.. en dårlig bankesensor kan jo ha en seriøst negativ virkning på motoreffekten selv om det ikke blir registrert noen feilkoder av ECU.

 #45961  av chris
 
kunne godt tenkt meg å vite mer om denne bankesensoren jeg også.. hvor mye det koster, hvor mye styr det er å bytte, osv..

skulle jo, som celicaturbo sier, tro at å bytte denne fra tid til annen vil hjelpe på ytelsen.. og som forebyggende tiltak for å bevare motoren..
 #45963  av Leon
 
53 Knock sensor signal/faulty ECU
vil dette si at sensoren er defekt, eller at ECU er defekt?..forstod ikke helt det der.

 #45970  av Hobbes
 
Hos meg var det sensor som var defekt.

For å skifte den må du under bilen. Trekke av ledningen, skru den løs med en 17 mm eller 19 mm husker ikke helt.

 #45977  av erling
 
SÅ jeg lurte på om noen vet om bilde av 3s-ge maskinen, så at jeg kan få et bedre innblikk på hvor den sensoren ligger?
Står i blokka rett under innsuget, om jeg ikke husker feil.

 #45979  av CelicaTurbo
 
Leon: det vil nok aller trolig være at det er sensoren eller wiring til sensor som er defekt.. men tanken er vel at en feil ved ECU også kan føre til feilkoder.. om du ser på listen er det flere feilkoder hvor ECU er oppført som mulig feilkilde :)

 #46045  av Hobbes
 
Hei Lars

På min motor så var banke sensoren skrudd ( ser ut som en stor bolt med en ledning som stikker ut) inn i blokka under innsuget. Altså den siden som vender mot bagasjerommet på bilen.

Eventuelt se :

http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... anical.htm

Cylinder block (3S-gte)

Og så scroller du ned til EM 144

HÃ¥per dette hjelper.
 #46055  av Leon
 
Nå har jeg fått enda en ny feil kode!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hva kan dette være da? jeg fant banke sensoren, kikket på ledningen og den virker hel og grei. INTAKE AIR TEMPERATURE SENSOR SIGNAL--OPEN OR SHORT IN INTAKE AIR TEMP. SIGNAL
--INTAKE AIR TEMPERATURE CIRCUIT

--INTAKE AIR TEMPERATURE SENSOR

--ECU
feil kode 24.
Kan det være at selve ECU er defekt?Hva koster en nye ECU, eller er det kanskje noen her inne som har en ekstra?

OPPGITT!!!!!!!!!!!!

 #46087  av CelicaTurbo
 
sjekk at kabelen står koblet i innsugstempsensoren.. det er en sensor som står i slangen rett over luftfilterboksen din.. eventuellt fjern teppet i bagasjerommet og sjekk at kontaktene står skikkelig i ECU :)