TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • GÃ¥en dumpventil

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #363118  av Jonas85
 
Jeg har en gåen dumpventil på min us mod turbo. Kan det være så enkelt at dette føre til fusking? Noen som har hatt samme problem?
Og hva er den beste typen dumpventil til min bil? En original, en med dump og resirk eller bare dump?
 #363119  av mr2storbrua
 
Om dumpventilen er gåen vil den lekke ladeluft, og motoren tror den får mer luft enn den får (siden du har US-motor betyr det at det er 2.gen, altså AFM og ikke MAP). Dette fører til fjusking og høyt bensinforbruk...

På 2.gen, så er det i utganspunktet den originale som er best, siden denne er resirk. Om du får tak i en vanlig som lager lyd, vil motoren gå rikt når dumpen slipper ut luft, og kanskje smelle litt i eksosen. De fleste ignorerer dette og kjører med en ikke-resirkulerende dumpventil allikevel.
 #363121  av Jonas85
 
Hva er en AFM? Det skal sitte en Map sensor på min bil også ifølge verkstedet.
Men vil da en original være best, men kan fungere men en resirk? For eksempel fra hks ssqv? Er denne det beste alternativet?
 #363122  av Mr_Storbrua
 
AFM= Air Flow Meter, altså luftmengdemåler.

Du har både afm og map sensor på din
 #363123  av Jonas85
 
det stemmer :) men vil da en original være best eller funker det med en hks ssqv? evt andre alternativer?
 #363124  av Mr_Storbrua
 
mr2storbrua skrev: På 2.gen, så er det i utganspunktet den originale som er best, siden denne er resirk. Om du får tak i en vanlig som lager lyd, vil motoren gå rikt når dumpen slipper ut luft, og kanskje smelle litt i eksosen. De fleste ignorerer dette og kjører med en ikke-resirkulerende dumpventil allikevel.
ikke-resirkulerende dumpventil= hks ssqv
 #363126  av mr2storbrua
 
MAP-sensor på en 2.gen 3S-GTE blir kun brukt for å aktivere fuel-cut...

Den originale er resirkulerende, du får også uorginale resirk-dumper. F.eks. HKS SSQV kan bli brukt som resirk, men da tror jeg du må kjøpe et adapter til den. SSQV og original dumpventil er lik på den måten at begge tetter mer, jo mer trykk turboen bygger opp. Jeg har SSQV selv, men jeg har 3.gen 3S-GTE.

Om du går for en resirk, så forsvinner lyden fra dumpen, med mindre du kjører med åpent luftfilter. Da hører du noe lyd, men den blir kraftig dempet... Personlig tror jeg jeg ville gått for SSQV selv om jeg hadde hatt 2.gen...
 #363182  av Jonas85
 
Har nå fått tak i en hks ssqv :) Håper den fungerer bra :)
Men trenger nå en map sensor til en 1991 usa mod turbo. Noen som har en til overs? Hehe
Har sjekket på www.rpmgarage.com og de har et par der, men det er til 3 gen turbo (245 hk).
Vil den fungere på min bil? Den vil jo teknisk sett bare tåle mer trykk, men er litt usikker.
Noen som har peiling?