TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trenger litt hjelp

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #363368  av Christian

Hadde ett uhell på flyplassen for 14 dager siden, men har ikke hatt tid til å kikke på det før i dag.

Under kjøring ble stramme armen til vannpume/dynamo og servo revet av, beltet sporet selfølgelig av, og reimhjulet til veiva fikk skader. Kjørte bilen inn til trekkbilen og opp på hengeren, reiste hjem og kjørte bilen inn på verkstedet. Oljetrykksinstrumentet virket ikke, samme med vann temp. Tenkte ikke så mye på det, siden den orginale varsellampa ikke lyste rødt og ting så litt redusert ut foran i motorrommet. Alt viktig virket helt, så jeg tok det ikke så tungt. Bestilte nye brukte deler og tenkte jeg skulle kikke på det i kveld, 14 dager etter.

Det jeg ser når jeg begynner å skru er litt skremmende...

For det første er kablingen til oljetrykksmåleren helt ok, og den orginale trykklampen lyser ikke med tenning på som den skal. Da jeg derimot slo i dasjbordet tente den med en gang! :x Det betyr at motoren har gått ca 2-3 minutter sammenlagt uten oljetrykk.

Deretter tok jeg av det defekte reimhjulet, det var fullstendig ødelagt på baksiden, og med bange anelser tenkte jeg det var greit å inspisere reg-reima når jeg først hadde alt oppe. (Byttet denne og strammeren + brakett i vinter så regnet med at alt var ok.) Det viser seg at bolten som holder braketten til strammeren hadde skrudd seg ut så mye at den subbet i reimhjulet...

Tilslutt tenkte jeg i min visdom at det var greit å blåse rent hullet til braketten, før jeg testet gjengene, klemte inn 10kg trykk og fikk olje ut over begge bena, viser seg at det er ett stort hull i noe jeg mistenker er oljetrykk reguleringen. Uansett hva det er har jeg akkurat blåst inn gjengespon i motorolja :oops:

Poster noen bilder, og er glad for tips og triks. Er spesielt glad for forklaringer på hva hullet er i, og hvorfor det er gjennomgang mellom bolten til braketten og "dingsen" det er hull i.
Vedlegg
Restene av reim strammeren
Restene av reim strammeren
DSC_0143.jpg (611.03 kiB) Vist 1460 ganger
Forside reimhjul
Forside reimhjul
DSC_0142.jpg (856.73 kiB) Vist 1460 ganger
Bakside reimhjul, alt metall er borte
Bakside reimhjul, alt metall er borte
DSC_0141.jpg (485.15 kiB) Vist 1460 ganger
Mistenkelig plastikk
Mistenkelig plastikk
DSC_0140.jpg (640.64 kiB) Vist 1460 ganger
Brakett bolten
Brakett bolten
DSC_0145.jpg (454.47 kiB) Vist 1460 ganger
 #363369  av Christian

...
Vedlegg
Har fått dask ja
Har fått dask ja
DSC_0144.jpg (405.17 kiB) Vist 1457 ganger
Regner med at dere vet hvilke jeg mener som fikk trykkluft i seg? Skal det virkelig være åpent inn i oljesystemet herifra?
Regner med at dere vet hvilke jeg mener som fikk trykkluft i seg? Skal det virkelig være åpent inn i oljesystemet herifra?
DSC_0146.jpg (626.25 kiB) Vist 1457 ganger
Og i hullet bak toyota skriften kom oljen ut... hva er dette, og kan dette hullet tettes mes f.eks kjemisk metall?
Og i hullet bak toyota skriften kom oljen ut... hva er dette, og kan dette hullet tettes mes f.eks kjemisk metall?
DSC_0149.jpg (387.32 kiB) Vist 1457 ganger
 #363385  av Radial

Ojj, ligna nesten på en 1jz jo! :) Men er vel en Supra, så har vel 2jz du...

Først og fremst, den delen av oljepumpa som har blitt knust forran der, det er der pumpa Suger til seg olja (fra pickup i bunnpanna). Hull på denne, så suger pumpa bare luft.
Selve trykkregulatoren på oljepumpa er i den svære skruen på oljepumpa (litt rusten på bildene ser jeg) og er ganske enkelt en fjær og en kule, som åpner på bestemt trykk.

Skruen som har skrudd seg ut på strammeren mener jeg at går rett inn i en oljekanal, siden det renner olje ut av den når den tas av for Regreim skift.

Så...tja, om motoren har overlevd veit du egentlig ikke før du har prøvd å starte den igjen. koble fra trigger-sensoren til veiva (så tenner ikke motoren når du drar starteren), og kjør starter'n til oljelampa slutter å lyse. Da har systemet trykk og du kan koble på trigger-føleren igjen. Start opp, og hør etter ulyder... særlig rådebank er interessant + eventuelt om turboen(e) funker som normalt.
 #363407  av Christian

Bah...for no dritt. Jaja, må uansett få bestillt opp ei ny oljepumpe, bolten og dekslene igjen, så får jeg håpe på det beste. :roll:

Ingen lyder ennå, men det er vel bare dumt å basere seg på å kjøre videre? Risikerer vel bare at veiv og kammer må byttes senere, dersom lagrene ikke tas nå?

Bilen har som nevnt over gått 2-3 minutter på tomgang og lave turtal i forbindelse med av/på henger og inn på verkstedet.
 #363420  av Radial

Selvsagt har lagrene fått noen ekstra mil med slitasje, men dersom det ikke er noen ulyder ser jeg ingen grunn til å bruke masse tid og miste kjøretid nå midt på sommeren&høsten til å skru bil! :) De lagrene kan du bytte i Vinter...når bilen alikevel står. (Fortrinnsvis at lyden i motor er OK.)
Veiv etz tar ikke nevneverdig slitasje sålenge det er oljefilm der..noe du selvsagt får når oljepumpa kommer til liv igjen.

Ville dog kanskje vurdert oljetrykks-måler! =) Greit å holde track på det trykket...
 #363648  av Christian

Har oljetrykksmåler, men en ledning var slitt av, derfor kikket jeg ikke mer på det... Smart? Nei!
Jeg som til og med har en alarmsirene tilkoblet lavt oljetrykk-lampa, men den funker jo ikke om det er dårlig kontakt :roll:

Grisemekket litt i går med kjemisk metall, og det gjorde nok nytten, men er veldig usikker på hva som faktisk er kommet inn i motoren. Den startet helt fint og gir fullt oljetrykk igjen, men har ikke kjørt med den ennå fordi jeg trenger ny bolt til strammehjulet først. Var ingen lyd opp til 3000rpm, så det er mulig jeg har hatt gullhår.

Regner med å ha bolten her på onsdag eller torsdag. :)
 #363738  av azt

ser for meg at det blir skikkelig innmat i løpet av vinteren. :mrgreen: det der kan vel umulig ha gått bra. er du heldig holder kanskje motorn ut siste delen av sessongen..
 #363872  av Christian

Da er ny bolt på plass og elektrisk vannpumpe er satt inn i samme slengen. Kjørte bilen ut og lot den gå på tomgang til ca 80 grader vann og 60 grader olje før jeg ruset veldig rolig opp til 5000rpm, ingen ulyder. Har tappet oljen igjen og bytte filter, skaffer mer olje i morgen, så prøvekjøring i morgen eller torsdag... :idea:

azt: Det lukter litt den veien ja. Om motoren holder ut sesongen blir jeg enormt imonert.
 #363919  av Radial

Du skal nok se at det går hele sesongen og litt til, men når man først har opp motor, så ærre like greit å ta en overhaling i vinter.

Kompis/Kollega av meg kjører turbomata (0,5bar) LS1 V8'er i en FD RX7... kjørte i sandfella, slo av oljefilteret, kjørte videre i 5 minutter uten olje og Bånn gass (hadde ikke oljetrykkslampe) da den da han fikk noen alvorlige raklelyder i motoren.
Stoppa, fikk på nytt filter, ny olje....starta som ett skudd og har gått fint siden :)

Ville dog vært mer skeptisk til en SR20 med 500hk uten olje.....der er ting ganske mye mer på "the limit" enn i 6'ere som vi har.
 #363982  av Christian

SÃ¥pass ja...

Bilen er fiks ferdig og har vært varmkjørt lenge på tomgang i kveld, fortsatt ingen ulyder.
Den står klar på hengeren og skal testes på flyplassen i morgen tidlig :)
 #364113  av Christian

Alt vel! :mrgreen:

Får nå se hvor lenge den holder, men regner med at den går sesongen uten store problemer.
Det virket som om den satte pris på elektrisk vannpumpe også, betraktelig bedre kjøling nå :)
 #364138  av Radial

så bra! ;)

Så da veit alle at en motor ER ikke nødvendig vis død, fordi om oljetrykket har vært borte en liten stund =))
 #364157  av Supramk3turbo

Hva slags elektrisk vannpumpe har du christian?? Jeg trenger også bedre kjøling :D