Heisann!
Har en Celica T20 1996 modell, med 7A-FE motoren. Har hatt mye frem og tilbake problemer med denne, men nå skal jeg gjøre kål på alle en gang for alle. Har spurt litt rundt her med enkelte av problemene, med tenkte å samle alt i en tråd nå.
1. Kan først nevne at den brukte helsikkes mye olje, så jeg måtte kjøre den inn på verksted og bytte ventiltettninger og stempelringer, da alt var helt utslitt. Når det var byttet, brukte den 0% olje, så dette er jo i skjønneste orden den dag i dag også. Så dette er i orden!
2. Jeg har hatt problemer med at den er litt vrien å gire med. Om man girer litt "slomsete" så har det skikkelig utslag på hva som skjer med bilen, at den napper og river noe jøtt. Noen har sagt at dette kan skyldes slitte motorfester, men jeg tror faktisk det er noe mer bak dette.
3. Et tidligere problem jeg merket i vinter, var at når motoren var kald, slet den SKIKKELIG med å komme seg opp bratte bakker. Hele bilen begynte å riste skikkelig i 2. gir, akkurat som om jeg kjørte i 5. gir i denne bakken. Mener det samme skjedde i 1. gir også, i samme bakke.
4. Jeg syntes ikke bilen yter det den skal. Dette har den vel aldri gjort, så noe merkelig er det. Har blitt ekstra ille i det siste, da akselerasjonene ikke er de samme lengre. La oss si at jeg skal dragge fra 0-100. Jeg starter i 1. gir, smeller den avgårde og girer litt før rødgrensa, og gjentar med de neste girene til jeg havner i 100kmt. Jeg vet jeg ikke har noe turbobil, men den er ekstremt slapp mellom 1000-4000rpm, akkurat som det ikke skjer noe særlig. Etter hva jeg syntes, er det ikke akkurat noe 115hk ytelse her!
5. Den er litt vrien å få i revers noen ganger, akkurat som om jeg må lirke den litt inn i hakket. Om man er litt kjapp, og glemmer å lirke hopper den ut av giret og man ender opp med en fin raslelyd.
6. Tikking, spesielt etter jeg var på verksted og byttet deler relatert til oljeproblemet mitt. Jeg er ganske sikker på at det ikke er injektorene, da de lager en annen slags tikking. (Sjekket etter med skiftenøkkel-prinsippet og hørte etter hvor tikkingen var høyest). Etter hva jeg syntes, er tikkingen høyest fra selve motoren.
Hva har jeg gjort av diagnose?
- Sjekket tennpluggene. Alle er akkurat slik de skal være, nemlig med ett litt lysebrunt lag over seg. Så etter hva jeg har lært, så ser disse perfekte ut. Disse er også rimelig nye, da jeg byttet de under oljeproblem-verkstedstitten.
- Sjekket feilkoder. Ingen feilkoder er registrert
Hva har jeg tenkt å gjøre?
- Kjøpe følgende deler, og bytte de ut: fordelerlokk, rotor, oljefilter(samt bytte olje), tennpluggledninger, bensinfilter, regreim og strammer, drivakselmansjetter.
MEN: Siden pluggene ser fine ut, kan jeg ikke forstå at disse slitedelene kan forbedre det. Er uansett på tide å byttes, så jeg gjør det jo uansett.
Så om noen av dere har noen forslag til noen av problemene mine, hadde det vært supert!
Har en Celica T20 1996 modell, med 7A-FE motoren. Har hatt mye frem og tilbake problemer med denne, men nå skal jeg gjøre kål på alle en gang for alle. Har spurt litt rundt her med enkelte av problemene, med tenkte å samle alt i en tråd nå.
1. Kan først nevne at den brukte helsikkes mye olje, så jeg måtte kjøre den inn på verksted og bytte ventiltettninger og stempelringer, da alt var helt utslitt. Når det var byttet, brukte den 0% olje, så dette er jo i skjønneste orden den dag i dag også. Så dette er i orden!
2. Jeg har hatt problemer med at den er litt vrien å gire med. Om man girer litt "slomsete" så har det skikkelig utslag på hva som skjer med bilen, at den napper og river noe jøtt. Noen har sagt at dette kan skyldes slitte motorfester, men jeg tror faktisk det er noe mer bak dette.
3. Et tidligere problem jeg merket i vinter, var at når motoren var kald, slet den SKIKKELIG med å komme seg opp bratte bakker. Hele bilen begynte å riste skikkelig i 2. gir, akkurat som om jeg kjørte i 5. gir i denne bakken. Mener det samme skjedde i 1. gir også, i samme bakke.
4. Jeg syntes ikke bilen yter det den skal. Dette har den vel aldri gjort, så noe merkelig er det. Har blitt ekstra ille i det siste, da akselerasjonene ikke er de samme lengre. La oss si at jeg skal dragge fra 0-100. Jeg starter i 1. gir, smeller den avgårde og girer litt før rødgrensa, og gjentar med de neste girene til jeg havner i 100kmt. Jeg vet jeg ikke har noe turbobil, men den er ekstremt slapp mellom 1000-4000rpm, akkurat som det ikke skjer noe særlig. Etter hva jeg syntes, er det ikke akkurat noe 115hk ytelse her!
5. Den er litt vrien å få i revers noen ganger, akkurat som om jeg må lirke den litt inn i hakket. Om man er litt kjapp, og glemmer å lirke hopper den ut av giret og man ender opp med en fin raslelyd.
6. Tikking, spesielt etter jeg var på verksted og byttet deler relatert til oljeproblemet mitt. Jeg er ganske sikker på at det ikke er injektorene, da de lager en annen slags tikking. (Sjekket etter med skiftenøkkel-prinsippet og hørte etter hvor tikkingen var høyest). Etter hva jeg syntes, er tikkingen høyest fra selve motoren.
Hva har jeg gjort av diagnose?
- Sjekket tennpluggene. Alle er akkurat slik de skal være, nemlig med ett litt lysebrunt lag over seg. Så etter hva jeg har lært, så ser disse perfekte ut. Disse er også rimelig nye, da jeg byttet de under oljeproblem-verkstedstitten.
- Sjekket feilkoder. Ingen feilkoder er registrert
Hva har jeg tenkt å gjøre?
- Kjøpe følgende deler, og bytte de ut: fordelerlokk, rotor, oljefilter(samt bytte olje), tennpluggledninger, bensinfilter, regreim og strammer, drivakselmansjetter.
MEN: Siden pluggene ser fine ut, kan jeg ikke forstå at disse slitedelene kan forbedre det. Er uansett på tide å byttes, så jeg gjør det jo uansett.
Så om noen av dere har noen forslag til noen av problemene mine, hadde det vært supert!