TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp med "fuelrail" og FPR

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #364607  av Supra MKIII up north

Hei..

Har nå fått datasprut, 1000cc RC dyser og AEM FPR..

Kan noen hær forklare kort hvordan FPR skal monteres opp? Hva er normalt å gjøre med "fuelrail'n"? Ser at mange fjærner en eller annen pulsdemper?

Hilket trykk sånn ca skal jeg justere på FPR? Er btw. walbro pumpe.. Regner med dataspruten tar seg av det meste, men må vel ha et "grunntrykk" på FPR?
 #364700  av FS-Styling.no

Bensintrykksregulatoren skal stå etter fuelrailen på returslangen til tanken.

Kjører selv 3 bar på min regulator... Men det kan variere fra oppsett til oppsett.... de 3 denso pumpene mine leverer 290 liter pr/time X 3 på 3 bar, hvis jeg ikke tar helt feil.... Hvis det ikke var 220 liter pr time på 3 bar og 12 V... huske ikke... men får nå fløde uansett... hehe
 #364705  av TTM

Det kommer litt ann på railen din. Det som er vanlig er tilførsel i forrkant og bakkant, så er returen på midten.
Slik som det er gjort på bildet her er en grei måte å gjøre det på.

Jeg tror 2 bar er greit grunntrykk.
Vedlegg
FUEL SETUP.jpg
FUEL SETUP.jpg (54.63 kiB) Vist 1539 ganger
 #364706  av Supra MKIII up north

Ah, ok! FÅr prøve meg fram!

Er vel bedre å starte litt for høyt, enn for lavt på bensintrykket? Hvordan vet man når man har funnet "riktig" bensintrykk, altså ikke for lite ikke for mye??

Genial tegning btw, takk takk :D
 #364715  av FS-Styling.no

Det veit han som skal mappe batmobilen!
 #364725  av Radial

tipper de 1000cc dysene dine kan sprøyte 1000cc ved 3 / 3,5 bar, som er den normale måten og måle dysene på :) Du ser dette på Spec'en til dysene.

Regner med det er en linjær FPR, og da er en god tommelfingerregel at du trekker fra ladetrykket på dysetrykket. Feks : 1000cc dyser@3bar -(minus) 1 bar ladetrykk = 2bar grunntrykk på dysene.
Da oppnår du, ved fullt ladetrykk, 3 Bar bensintrykk i fuelrailen, og dysene kan fløde de 1000cc (maks) de er beregna for.
 #364777  av TTM

Jeg ville lagt det på 2 bar som nevnt over. Det er ikke noe problem med lavt trykk nå når du skal starte opp uansett, men om du har høyt trykk derimot, kan den gå feit å sote ned pluggene. Tror ikke dette vil bli noen problem, men det er ikke vits i å legge trykket for høyt.

Som Radial sier, øker de aller fleste regulatorene i 1:1 forhold. Altså, om du øker ladtrykket med en bar, øker også bensintrykket med en bar.
Men jeg tror dette gjelder vakum også. Altså hvis du starter bilen og jussterer trykket til 2 bar, vil du ved 1 bar ladetrykk ende opp på 3,8 bar bensintrykk hvis motoren din suger 0,8 bar vakum på tomgang.
Mulig jeg tar feil eller at dette ikke gjelder for alle regulatorene, men jeg ser på min bensintrykksmåler som er i motorrommet at trykket øker når jeg letter på gasspjeldet.
 #364778  av Morten

Radial skrev:tipper de 1000cc dysene dine kan sprøyte 1000cc ved 3 / 3,5 bar, som er den normale måten og måle dysene på :) Du ser dette på Spec'en til dysene.

Regner med det er en linjær FPR, og da er en god tommelfingerregel at du trekker fra ladetrykket på dysetrykket. Feks : 1000cc dyser@3bar -(minus) 1 bar ladetrykk = 2bar grunntrykk på dysene.
Da oppnår du, ved fullt ladetrykk, 3 Bar bensintrykk i fuelrailen, og dysene kan fløde de 1000cc (maks) de er beregna for.
Beklager, men det du skriver her er ikke riktig. Selve grunnen for at FPR øker/minker lineært med manifold trykket er for å holde trykkforskjellen *over dysen* likt, noe som både forenkler mapping og sikrer en mot ekstremt høyt/lavt trykk som påvirker forstøvningen. Man setter grunntrykket ved atmosfærisk trykk inn på FPR (vaakum/trykk slangen frakoblet). Ved 1 bar ladetrykk vil da fuelrailen se 4 bar trykk sammenlignet med atmosfærisk, mens trykkfallet over dysen fortsatt er 3bar som ble satt. Måten du beskriver over vil gi kun 1 bar over dysa ved 1 bar ladetrykk og vil alt annet enn fløde de 1000cc dysene er beregnet for i tillegg til å høres vel lite ut til å kunne få god forstøvning fra dysene.

De 3bar dysene er specca for er 3bar trykkforskjell over dyse, ikke 3bar absolutt trykk i fuelrailen. :wink:
 #364783  av Supra MKIII up north

Ok..

Siden jeg er rimelig ny på dette, så vil alt det dere sier hær forkortes til? :p

Jeg er i første omgang interessert i hvilket trykk er det som skal vises på nåla som er skrudd fast i FPR'en? (med alt av slanger tilkoblet) :mrgreen:

Har en mekaniker med meg som skal gjøre alt dette, men er jo greit å lære litt selv.. og ikke minst ha litt erfaringer slik at vi ikke fucker opp alt ved 1.oppstart :shock:
 #364784  av Radial

Morten skrev:
Radial skrev:tipper de 1000cc dysene dine kan sprøyte 1000cc ved 3 / 3,5 bar, som er den normale måten og måle dysene på :) Du ser dette på Spec'en til dysene.

Beklager, men det du skriver her er ikke riktig. Selve grunnen for at FPR øker/minker lineært med manifold trykket er for å holde trykkforskjellen *over dysen* likt, noe som både forenkler mapping og sikrer en mot ekstremt høyt/lavt trykk som påvirker forstøvningen. Man setter grunntrykket ved atmosfærisk trykk inn på FPR (vaakum/trykk slangen frakoblet). Ved 1 bar ladetrykk vil da fuelrailen se 4 bar trykk sammenlignet med atmosfærisk, mens trykkfallet over dysen fortsatt er 3bar som ble satt. Måten du beskriver over vil gi kun 1 bar over dysa ved 1 bar ladetrykk og vil alt annet enn fløde de 1000cc dysene er beregnet for i tillegg til å høres vel lite ut til å kunne få god forstøvning fra dysene.

De 3bar dysene er specca for er 3bar trykkforskjell over dyse, ikke 3bar absolutt trykk i fuelrailen. :wink:
Ahaaa.... kanskje derfor volvo'n gikk litt Lean i 2006... :) Var veldig overbevist om at det var trykket i fuel railen som skulle være 3 bar på maks ladetrykk =) Men hvis det er difftrykket som alltid skal være 3 bar, så blir det jo veldig logisk det du sier.
Men da lærte man no nytt i dag og, thx! :)
 #364787  av Radial

Supra MKIII up north skrev:Ok..

Siden jeg er rimelig ny på dette, så vil alt det dere sier hær forkortes til? :p

Jeg er i første omgang interessert i hvilket trykk er det som skal vises på nåla som er skrudd fast i FPR'en? (med alt av slanger tilkoblet) :mrgreen:

Har en mekaniker med meg som skal gjøre alt dette, men er jo greit å lære litt selv.. og ikke minst ha litt erfaringer slik at vi ikke fucker opp alt ved 1.oppstart :shock:
Dette høres litt rart ut fra en som akkurat har sagt noe ganske banalt feil, men du må justere BTR(FPR) på 3 bar grunntrykk UTEN vakumslangen tilkoblet. Det er det eneste du gjør før oppstart...eller i det hele tatt forøvrig.

Etter dette, kan du koble på vakumslangen igjen...bensintrykket vil da falle "linjært" (altså 1:1, dvs med samme verdi) med vakumet i innsuget. Feks 3 bar grunntrykk - (minus) feks...-0,6 bar i innsuget = 2,4bar bensintrykk på tomgang.
Gir du gass uten at turbo lader (altså, atmosfærisk trykk i innsuget) vil bensintrykket stige til 3 bar..... og begynner turbo og lade, vil bensintrykket stige "linjært" med ladetrykket. (Grunntrykk,bensin + ladetrykk). Feks 3bar grunntrykk (bensin) + 1 bar ladetrykk = 4 Bar bensintrykk.