TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp.. :(

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #365255  av Jonas85

Nå har jeg akkurat byttet map sensor og satt på ny dumpventil (hks ssqv) etter anbefaling av folk her inne.
Men fikk høre at det ikke var nok. Har også byttet LMM, TPS, og nå MAP. Men bilen er fortsatt i nødmodus. Og bruker mye suppe.
Selv om en diagnose er tatt kommer ikke de riktige feilene frem.. Fant ut at det bør byttes lambda og en utvendig termostat som sitter under motorlokket.
Kan dette være årsaken til nødmodus og fuskingen? Hvor mye koster dette og har noen noe ekstra liggende?
Har også mistet servoen... men det finnes ingen feil i følge verkstedet :?
Hva er vanlig årsak til dette? Begynner å miste tålmodigheten her og er sinnsykt frustrert over at det ALDRI tar slutt.. :shock:
Har eid bilen siden oktober i fjor og har kun klart å kjøre 3000 km med den (hvorav 1000 har verksteder kjørt ved testing :lol: )

Bilen er en 2 gen. turbo us mod.
 #365261  av Jonas85

Hentet bilen nå nettopp og den gikk jævlig bra når den var middels varm, men med en gang bilen ble varm, så slo map sensor inn og fuelcut'et..
dette er jo vanlig, men hva bør byttes da? siden jeg allerede har byttet LMM, TPS, MAP og dump..
kan dårlig/tett luftfilter ha noe å si på at map'en cut'er drivstoff?
Alle svar tas imot med takk :D
 #365262  av mr2storbrua

Først og fremst burde du resette ECU'en slik at alle feilkoder blir slettet og den går ut av nødmodus. Så sjekker du feilkoder igjen når du har kjørt litt. Angående fuel-cut så kommer jo det mest sannsynlig pga for høyt turbotrykk... Har du boost controller? Hvor mye lader turboen? Har du fulgt med på turbotrykksmåleren når den fuel-cuter?
 #365263  av haaka

Slett
Sist redigert av haaka den 25 jul 2011 20:17, redigert 1 gang totalt.
 #365273  av Jonas85

mr2storbrua skrev:Først og fremst burde du resette ECU'en slik at alle feilkoder blir slettet og den går ut av nødmodus. Så sjekker du feilkoder igjen når du har kjørt litt. Angående fuel-cut så kommer jo det mest sannsynlig pga for høyt turbotrykk... Har du boost controller? Hvor mye lader turboen? Har du fulgt med på turbotrykksmåleren når den fuel-cuter?
Har blitt resatt, check lampen lyser ikke lenger hele tiden, KUN når jeg gir middels til mye gass. og den forsvinner etter 3 sekunder ca. :?
Har ikke boost controller av det jeg vet. Jeg husker ikke hvor mye den lader igjen, men ca 1 bar tror jeg. Får ikke sjekket nå for da bare cut'er den.
 #365274  av mr2storbrua

Check Engine skal aldri lyse med unntak av når du tester varsellampene rett før du starter bilen... Hva slags feilkoder dukker opp nå da? Hvis du har en 2.gen 3S-GTE og lader 1 bar, så har du enten vakuum-lekkasje, gåen wastegate eller boostcontroller. Og det er mest sannsynlig pga dette den fuel-cuter.
 #365275  av Jonas85

haaka skrev:Er nok greit å legge bort alle 'feilene', og heller fokusere på symptomene, ved mindre du leser ut realtime-logging av at motoren går til fuelcut, og derfor er sikker på at det er det som faktisk skjer.. Et symptom kan være f.eks. at ''motoren går rent ved lett belastning/gass, mens over så og så mye gass blir til lugging''. ''Går rent når kald/varm'', ''tungstartet når kald/varm'', ''ujenvnt ladetrykk'' osv.

Om du har tatt utgangspunkt i at dumpventilen din var ødelagt og derfor byttet den, blir det naturlig å spørre hva du har byttet til? Er den original i utforming, koblet som resirkulerende ventil, har du koblet anslutningene rett og evt. justert ventilen? Men om motoren gikk dårlig, så er det mye annet enn bare dumpventilen som kan forårsake det, og skal man skifte ventilen på gjettning blir det i feilsøksøyemed bare enda ett problem om man ikke monterer en fullstendig orginal ventil i ny/god stand.

Et godt utgangspunkt er å tilbakestille bilen med kun orginale komponenter i innsug, motorstyring osv. og hente ut feilkoder om feilen viser seg da også. (Om motoren ikke er map-styrt (kun map) vil selv et sportsluftfilter forstyrre luftmålingen (i stor grad ved HFM-måling og litt mindre grad ved AFM-måling)

Ved middels til mye gass så lugger motoren og check lampen lyser i ca 3 sek før den forsvinner. Motoren drar bra når den er middels kald, men lugger og går dårlig når jeg gir ordentlig gass når den er kald og i arbeidstemp. (varm).
Dumpen var ødelagt fordi den slapp ut all lufta og mistet mye trykk. merjer klar forskjell på den nye ( en hks ssqv etter anbefaling av flere her inne. denne har også muligheten til resirk) den skal da fungere som den originale.
Er map sensor på den og den er byttet. Det sitter nå et sportsluftfilter i bilen. Det ser litt møkkete ut. :? men cut'er/ lugger motoren hvis denne er slitt/tett?
 #365277  av Jonas85

mr2storbrua skrev:Check Engine skal aldri lyse med unntak av når du tester varsellampene rett før du starter bilen... Hva slags feilkoder dukker opp nå da? Hvis du har en 2.gen 3S-GTE og lader 1 bar, så har du enten vakuum-lekkasje, gåen wastegate eller boostcontroller. Og det er mest sannsynlig pga dette den fuel-cuter.

Den lyser ikke konstant bare etter at jeg gir på og i ca 3 sek. Er 1 bar for lite? Seriøst? :D Håper det er en av disse tingene, for nå har jeg snart byttet alt unntatt blokka :lol:
men hvor sitter wastegaten? trodde wastegate og dumpventil var det samme :?
 #365289  av inzane2012

Kan spørre deg litt om servoen jeg da :) får du opp varsellampe på servoen? min og har lidd av det samme med at servoen plutselig detter ut, har skjedd 3-4 ganger siden jeg kjøpte bilen min, og merkelig nok har 3 av di skjedd når jeg har starta opp bilen for å kjøre ombord på ei ferje, hehe... Servoen min har alltid kommet tilbake av seg selv etter ei lita stund... og nå sist var det fordi at olja hadde forsvunnet på mystisk vis, fyllte oppi ny og god som ny :)
 #365290  av haaka

Slett
Sist redigert av haaka den 25 jul 2011 20:17, redigert 1 gang totalt.
 #365295  av Jonas85

inzane2012 skrev:Kan spørre deg litt om servoen jeg da :) får du opp varsellampe på servoen? min og har lidd av det samme med at servoen plutselig detter ut, har skjedd 3-4 ganger siden jeg kjøpte bilen min, og merkelig nok har 3 av di skjedd når jeg har starta opp bilen for å kjøre ombord på ei ferje, hehe... Servoen min har alltid kommet tilbake av seg selv etter ei lita stund... og nå sist var det fordi at olja hadde forsvunnet på mystisk vis, fyllte oppi ny og god som ny :)

Hehe. Servoen min fungerte pluselig av seg selv idag :D ifølge mekanikeren som byttet dump og map sensor på min, så kan det komme av fuktighet.
du bør ta av samtlige plugger og tørke de. kan hjelpe bare det. :) hvis man vasker under panseret selv med fuktig klut, så kan servoen kutte ut..
jeg har vært uten servo i flere uker nå og plutselig kom den tilbake etter at mekanikeren sjekket pluggene for fukt.
han fant ikke noe feil med noe som helst.. :?
Varsellampe for servo lyser PS ( power steering) i rødt.
 #365296  av Jonas85

haaka skrev:Om CE-lampa lyser, enten konstant eller periodisk, så har du nok en feilkode du kan og bør ta utgangspunkt i. Hør med de her som vet hvordan man leser de ut manuelt for din motortype. Hvordan du kobler diagnosestikket osv..

Wastegaten sitter på selve turboaggregatet og regulerer ladetrykket, hvor 'dumpen' sitter i innsuget og slipper ut ladetrykket ved lukking av spjeldskiva. Men les heller ut feilkodene før du styrer mer med wg osv :wink:

Og om mulig, sett tilbake alle de orginale delene du måtte ha liggende, luftfilter med filterboks osv. Om du ikke har en orginal dumpventil å prøvebytte til, så sørg for at du med 100% sikkerhet vet at du har koblet den rett. Om du snur en 1-veis dump feil vei (dvs. 'feil vei' da den med rett fjærspenn kan brukes enten ene eller andre veien riktig, men skjeldent begge veier optimalt uten 3-veis-styring), kan den ofte virke som en 'blow-off' ved høyere ladetrykk (slipper ut før den skal), og åpner ikke som normalt ellers (når den egentlig skal = når man slipper gassen).

-Les ut feilkoder; sett bilen så orginal som mulig; les evt. ut feilkoder igjen! :wink:

Det har vært sjekket feilkoder utallige ganger, men får man ut en feilkode hvis check lampen eller ingen av lampene lyser?
Jeg har ikke gjort noe av byttene selv, eller sjekket feilkodene. Det ble gjort på et verksted.
har heller ikke originaldelene liggende. blir fort dyrt hvis man må kjøpe alt mulig bare for å sjekke..
 #365300  av lasse

Er sånn du har sjekka feilkodene ikkesant?
Motorlampa behøver ikke å lyse for at det skal ligge feilkoder i minnet.
Åssen bensin kjører du på? 98 oktan eller bedre? Noe som datt inn i hodet mitt er bankesensoren, vil da kunne lese av feilkode 52.
Feilkodeminnet sletter du ved å dra ut EFI sikringa i motorrommet i noen sekunder.
 #365301  av lasse

http://www.ts-ogn.no/content/view/16/27/
lasse skrev:Er sånn du har sjekka feilkodene ikkesant?
Motorlampa behøver ikke å lyse for at det skal ligge feilkoder i minnet.
Åssen bensin kjører du på? 98 oktan eller bedre? Noe som datt inn i hodet mitt er bankesensoren, vil da kunne lese av feilkode 52.
Feilkodeminnet sletter du ved å dra ut EFI sikringa i motorrommet i noen sekunder.

EDIT: glemte linken :lol:
 #365310  av mr2storbrua

Jonas85 skrev:
mr2storbrua skrev:Check Engine skal aldri lyse med unntak av når du tester varsellampene rett før du starter bilen... Hva slags feilkoder dukker opp nå da? Hvis du har en 2.gen 3S-GTE og lader 1 bar, så har du enten vakuum-lekkasje, gåen wastegate eller boostcontroller. Og det er mest sannsynlig pga dette den fuel-cuter.

Den lyser ikke konstant bare etter at jeg gir på og i ca 3 sek. Er 1 bar for lite? Seriøst? :D Håper det er en av disse tingene, for nå har jeg snart byttet alt unntatt blokka :lol:
men hvor sitter wastegaten? trodde wastegate og dumpventil var det samme :?
1 bar er mer enn originalt. Er vel 0.6 som er standard på 2.gen tror jeg... Sjekk feilkodene, mest sannsynlig har du den som sier "abnormal turbopressure" eller noe lignende. Da ville jeg undersøkt om du har boostcontroller :wink: