TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 4AFE kontra 4AFE "magermotor"?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #46774  av gorgo
 
Kjører en Carina E med 4AFE "magermotor". Er det noen forskjell på denne motoren, kontra en "vanlig" 4AFE, bortsett fra platinapluggene og antall hk??? Min er nå gått over 210.000 km, og har fått en vettig pris på en 4AFE, fra en Corolla, som er gått rundt 65.000 km....

 #46853  av @lpher
 
Er ikke alle 4A-FE "lean burn" da? Er jo 4A-GE som er artig :D

@lpher

 #46878  av Gøran
 
Hallais baktusbror. Carina E va som din levert i noen stv. utgaver med 4A-FE som magermotor. Vanlig 4A-FE passer nok rett oppi, men er usikker angående ledningsnett og ECU... Kjøp dæ en GTI heller så får du familieplass å motor i ett!! :)

 #46916  av spkstrp
 
fikk man carina e stasjonsvogn med gti motor? er det 4age det er snakk om da?? hørtes virkelig dr jekyl og mr hyde ut ;)

 #46954  av Gøran
 
Carina E GTI kom kun i kombi-utgave. Den har 3S-GE motor på 156 hk.
Dessuten har den superstrutt forstilling, så den kjører som en Celica
(med samme forstillinga. Celica var også levert med vanlig Carina E
forstilling- Macpherson). I tillegg er GTIèn bygd på GLI versjon, dvs. alt
elektrisk og velour sete- og dørtrekk. Den har også snaisen hekkspoiler
og eksos på begge sider... Kan virkelig anbefales :D

Bilde

 #46971  av FalcoN
 
Har du ikke flere bilder av den bilen :D SÃ¥ peeen ut :)

 #47003  av gorgo
 
Brodern, du kan jo hør me han "onkel" Marius, om han e interessert i å bytte 50/50.... Grunnen tell at æ lurte på d me motorn, e at æ har funne et turbokit tell en overkommelig pris. Skjekk sjøl her: http://www.turbo-kits.com/corolla_turbo_kits.html

 #47009  av megetlei
 
Er magermotoren gåen eller er du ute etter mere "power"?
I så fall er det ikke noe vits i å skifte fra en motor som yter 100/107hk til 116hk. Da bør du heller tenke på 4A-G# eller 3S-G# motor. (sistnevnte motorserie passer ikke din gearkasse)

Når det gjelder Carina E GTI så kom disse både i sedan og liftback og ble bare produsert i Japan.
ST191-AEMVFW Sedan
ST191-ALMVFW Liftback (kombicoupe)
3S-GE motoren yter 156hk og 94mod og nyere 175hk.
En GTI har dobbel eksos, superstrut, skivebremser bak og en "GTI" spoiler.
I Japan ble også stasjonsvogna levert med 3S-GE motor og 4WD,
(men uten superstrut) men da under navnet Caldina :twisted:

megetlei
Vedlegg
my_car_newbackcorner_1.jpg
my_car_newbackcorner_1.jpg (25.54 kiB) Vist 3513 ganger

 #47011  av chris
 
megetlei skrev:I Japan ble også stasjonsvogna levert med 3S-GE motor og 4WD,
(men uten superstrut) men da under navnet Caldina :twisted:
..og ennå kulere... Caldina GT4, med 3S-GTE :twisted:

 #47038  av CelicaTurbo
 
.... men da dessverre kun med automatgir av en eller annen rar grunn :?

 #47040  av megetlei
 
CelicaTurbo skrev:.... men da dessverre kun med automatgir av en eller annen rar grunn :?
Caldina ST215 kom også med 5t manuell gearkasse.
NÃ¥r det gjelder ST246 tror jeg at 4t automat er eneste alternativ :roll:

megetlei

 #47043  av CelicaTurbo
 
ah, såvidt jeg fant ut var alle modeller med 3S-GTE levert med automatgir av en slags "intelligent" type :) Men, det var ikke så lett å lese den japanske siden til Toyota da :)

 #47056  av spkstrp
 
lett å lese? mener du at du kan japansk ? ;) eller brukte du noe oversettelsesgreier?

 #47070  av CelicaTurbo
 
hehe, nei jeg så bare på symbolene, tall og sideoppsett for å se hva det gjalt.. de fleste navn på teknologier og andre spesielle ord er fremdeles på engelsk :)

men altavista har jo også en oversettertjeneste fra japansk til engelsk da, har brukt den noen ganger på andre sider :)