TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Moms/Fortolling.. Marerittet enda ikke over!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #369946  av FireWalk

Fikk for noen måneder siden det nye skinninteriøret fra leatherseats. Men jeg fikk feil farge, så jeg fikk returnere dette og så fikk jeg nytt gratis. Etter langt om lenge og lenger enn langt kom pakken til norge, og etter å ha ligget i tollen i 3 uker ble den nå endelig sendt videre siden jeg ga dem alt av papirer som viser at dette er garantivare (jeg har sendt inn pakken til USA for så å få ny tilbake på garanti)

MEN.... Nå må jeg altså betale moms på hele pakken igjen! Fordi avsender har lagt ved faktura som viser verdien på varen (sansynligvis pga forsikring på pakken).

Kjenner jeg begynner å bli temmelig irritert nå!

Her er mailen jeg fikk:

Hei,

Erstattningsvarer med verdi fra Nok 200,- må også innfortolles til Norge. Jeg legger ved tolldokumentene angående denen forsendelsen CP264156730US, hvor avsender har lagt ved en faktura som viser Usd 979,-

Du kan søke til ditt lokale tollsted, ( http://www.toll.no ) Tollregionen Vest Norge, Tlf 55573700 , om refundering av moms, ved å kunne dokumentere at du har betalt moms 2 ganger. Postens ekspedisjonsgebyr vil du ikke kunne få refundert.

Mvh

Liss Hansen
Førstekonsulent

Kjenner det KOKER nå altså.. Skal masjere inn til nærmeste toll kontor og lage en scene om jeg skal bli tvunget til å betale dette to ganger!!! Så om dere ikke hører mer fra meg på en stund så er det fordi politiet måtte komme å hente med med makt og det ble en del personskader og materielle ødeleggelser som tilsier at jeg da sitter inne for en tid....

Faen at det er mulig å bli så FED UP!! :evil: :evil: :evil: Overlat det til Staten AS Å skape slik sorg oppi gleden. Neste blir vel at vi må betale dobbel moms på alle julegaver vi får. Først moms når man kjøper gavene, og så må mottaker betale moms når gaven åpnes! Høres ut som et typisk AP/SP forslag... Men dette burde det vel kanskje ikke snakkes så høyt om ellers blir det vel sikkert realitet. Best å ikke gi dem noen gode ideer.
 #369947  av mralp

Gjort samme selv endel ganger med deler som har blitt sendt til og fra Sverige, US og UK. Jeg setter det bare opp i excel og sender over, så overfører de differansen. Så lengde det er ryddig så er det no problem. Funker dåg dårlig med "gifts" og "happy birthday"-forsendelser om notat med verdi ligger ved, hehe :D
 #369948  av FireWalk

mralp skrev:Gjort samme selv endel ganger med deler som har blitt sendt til og fra Sverige, US og UK. Jeg setter det bare opp i excel og sender over, så overfører de differansen. Så lengde det er ryddig så er det no problem. Funker dåg dårlig med "gifts" og "happy birthday"-forsendelser om notat med verdi ligger ved, hehe :D
Men dette er jo retur under garanti. Mulig de har glemt å skrive warranty return på pakken. I så fall burde jo gjøkene på tollen klare å se at verdien er AKKURAT den samme, samt at det er ca 2 måneder som er gått i mellomtiden. Vet ikke om det er noe vits i å be om noen form for "Kvitering" fra leatherseats heller som viser at dette er returvare siden slikt lett nok kan forfalskes hjemme fra stua..

Hvilke papirer sendte du inn? kviteringer? proforfaktura? Faktura på bestilling? Email korespondanse?

Tar igrunn sorgen på forskudd her for jeg vet hvor håpløse disse folkene erfaringsmessig er å ha med å gjøre.. A4/paragrafryttere så til de grader.

Kommer liksom ingen vei.. Så håper virkelig det er håp. kjedelig å øse ut tusenvis av kr i moms dobbelt opp. spesielt når det går til den griske staten. Jeg pleier vanligvis å ta stor nytelse av hver en krone jeg klarer å snyte staten for. Siden de lopper meg så jævlig fra før. Så dette her er et skikkelig balltre-slag under beltestedet.. :?
 #370048  av celicat23

Hvis du betalte moms osv på første pakka, og så returnerte den til usa så er det den pakka du må søke tollen om refusjon av moms på. Pakka du har fått nå med riktig vare må du betale moms for, og har sånn sett ingenting med den første pakka du fikk å gjøre for tollen sin del. Glem å blande den inn i det hele.

Innførselen på første pakka må matches med utførselen av den, så det må være inn og ut fortollinger m/kvitteringer som viser at det er samme vare som har kommet inn og så blitt sendt ut igjen.

Sist jeg hørte noe så hadde tollen 6-8 månder behandlingstid for sånne saker, så lykke til.
 #370049  av FireWalk

celicat23 skrev:Hvis du betalte moms osv på første pakka, og så returnerte den til usa så er det den pakka du må søke tollen om refusjon av moms på. Pakka du har fått nå med riktig vare må du betale moms for, og har sånn sett ingenting med den første pakka du fikk å gjøre for tollen sin del. Glem å blande den inn i det hele.

Innførselen på første pakka må matches med utførselen av den, så det må være inn og ut fortollinger m/kvitteringer som viser at det er samme vare som har kommet inn og så blitt sendt ut igjen.

Sist jeg hørte noe så hadde tollen 6-8 månder behandlingstid for sånne saker, så lykke til.
også har jeg vel ikke kviteringen fra posten fra jeg hentet første pakken for flere måneder siden heller.. Bare kviteringer på at den ble sendt i retur. Så da blir det vel dobbel moms da.....
 #370068  av celicat23

Det beste du kan gjøre nå er å ringe tollvesenet og få klarthet i riktig fremgangsmåte. Hvis du informerte posten når du sendte pakka tilbake igjen, at det var en retur pga feil vare og at pakka kom inn til landet med dem, så burde de tatt innførsel og utførsel mot hverandre. Da tror jeg det bare er snakk om å få kopi av fortollingene m/kvitteringen på varen og søke tollvesenet om tilbakebetaling av moms.

Men ring tollvesenet så kan de sikkert gi deg en kort "how to" her..