TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Defa bilalarm fra helvete

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #47019  av hovik

Hvor sitter releet som registerer om motoren er i gang eller ikke ?

Det funker ikke alltid på bilen, så den har en tendens til å skru seg på i fart. ( Tror det er det som skjer hvertfall ). Er Defa sak fra ca 98.

#47028  av erling

Relë?? Det er opp til den som monterer alarmen hva som blir koblet opp til motor. Mener at alarmen som regel blir koblet som en startsperre, dvs via styrestrømmen til startrele. Vil heller tro det er en dårlig kontakt et sted i forbindelse med installasjonen. Det er det vanligste problemet.

Det jeg ville gjort var å loddet på nytt over alle koblingene på alarmen, og sett over kabeltrekkingen. :)
 #47045  av @lpher

hovik skrev: Hvor sitter releet som registerer om motoren er i gang eller ikke ?
No such thing :) Alarmen 'vet' ikke om motoren er i gang eller ikke...kun om tenninga er på eller ikke :) Startsperra kutter kun strømmen til starteren...
hovik skrev: Det funker ikke alltid på bilen,
Fjernkontrollfeil...eller bare dårlige batterier :)
hovik skrev: så den har en tendens til å skru seg på i fart. ( Tror det er det som skjer hvertfall ). Er Defa sak fra ca 98.
Hmm...kan du være litt mer spesifikk ? :) Utløser alarmen? ...eller slår den seg på (aktiverer seg) når du kjører? :)

Uansett....i 99,9% av tilfellene så er denne typen feil relatert til at en av dørbryterne eller panser/bagasjeromsbryter er deffekte. Dette er å betrakte som slitasjedeler...og man må derfor passe på at disse fungerer til enhver tid :)

@lpher

#47066  av hovik

Vanlig senarie :

- Slår av alarmen, starter bilen å kjører av gårde
- Plutselig slår alarmen seg på, i fart
- ( fjernkontrollen fungerer fortsatt, så kan slå den av )
- Etter noen minutter utløses alarmen, i fart

Etter dette fungerer ikke fjernkontrollen, så må koble fra batteriet for å få alarmen til å fungerer normal igjen.

#47068  av sexten

lol, jeg tipper du har skremt vettet av et par forbipasserende biler/folk ja :D jeg har utløst alarmen min et par ganger ved uhell og jeg blir like skremt hver gang, og så får jeg panikk og klarer ikke å trykke på rett knapp :P

#47069  av hovik

sexten skrev:lol, jeg tipper du har skremt vettet av et par forbipasserende biler/folk ja :D jeg har utløst alarmen min et par ganger ved uhell og jeg blir like skremt hver gang, og så får jeg panikk og klarer ikke å trykke på rett knapp :P
Kan skrive under på det ja. Lå mellom Hokksund og Vikersund, med en fyr i raua en gang alarmen gikk. Han la seg 2-300 mete bak bilen noen km :D

#47091  av spkstrp

alarmen skal vell ikke gå på om tenninga er på virker merkelig..

EDit: monterte en cobra alarm engang, og den hadde bare en ledning som gikk til +12 v dersom tenning er på. Sjekk opp denne?

#47177  av @lpher

Kan prøve å begynne i riktig enda jeg da :D Du har en grå defa fjernkontroll ja? På denne...er 'av' og 'på' på samma knappen, eller bruker du en for 'av' og den andre for 'på'? :) Veldig viktig når man skal feilsøke! :D

@lpher

#47185  av hovik

En knapp for på, og en knapp for på.

Takker for all hjelp.

#47239  av @lpher

hovik skrev:En knapp for på, og en knapp for på.

Takker for all hjelp.
Ahh..oki...da er det ihvertfall en ny alarm du har :)

En en eller anna 820 serie alarm du har ihvertfall...samma som vi selger enda....

Ska post rutina for å 'finn feilen' seinere i dag...må stikke nå :)

@lpher

#47308  av @lpher

Prosedyren for å sjekke hvilke sensorer som har utløst på en 820 alarm:
(for å finne ut hvilken sensor/bryter som er utslitt)

* Slå tenninga raskt av og på 5 ganger
Da vil dioden blinke hurtig ett par ganger...for å bekrefte at den er i 'programmeringsmodus'

* Slå tenninga på igjen, og la dioden blinke 2 ganger (den blinker bare når tenninga er på..til opplysning :D ) og gjennta dette 4 ganger.
Altså....5x2 blink :)

Nå skal dioden ha kvittert igjen...for at du er 'inne' :) Hold inn "A" knappen til alarmen piper. Trykk så en gang på "B" knappen. (for hver gang du trykker på "B" knappen her...så vil den liste opp de siste 8 utløste...og hvilke sensorer det var)

Antallet "pip" fra alarmen nå...sier hvilken sensor som er gåen.

Så..du får prøve om du skjønner beskrivelsa mi...og komme tilbake til meg på hvor mange ganger den piper :)

@lpher

#47602  av hovik

Takker alf, skal ta en titt på det når jeg ikke risikerer å vekke opp nabolaget :)

#49328  av @lpher

hovik skrev:Takker alf, skal ta en titt på det når jeg ikke risikerer å vekke opp nabolaget :)
How did it go? All awake? :)

@lpher

#49436  av hovik

Ikke fått ut fingern enda, kanskje jeg ser på det i ettermiddag.