TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• FÃ¥r ikke justert tenning tidlig nok

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #375255  av jcberg

Har en ae115 med 7afe, tenningen skal være 10 grader før topp dødpunkt.
Det tidligste jeg klarer å stille tenningen er 10 grader etter topp dødpunkt. Eneste jeg klarer å gjøre er å gjøre tenningen enda tregere, og da vil bilen såvidt gå. Hvorfor er det slik, og hvordan får jeg fikset det?
Sist redigert av jcberg den 03 des 2010 15:11, redigert 1 gang totalt.
 #375256  av Torra

Aner ikke helt hvordan fordeleren sitter på denne motoren, men hvis jeg snakker utifra den erfaringen jeg har med volvo-motorer så går det an å skru av fordeleren, løfte den opp, rotere stiften og plassere den i en annen vinkel på dreva til akselen som driver fordeleren. Dette burde vel egentlig bli bekreftet av noen toyota-guruer da men :p
 #375262  av jcberg

Er dessverre ikke noe å snurre på.. Men jeg har to mulige løsninger. Tenningen er 10 grader før TDP ca akkurat midt i der justeringen stopper. Jeg kan enten fjerne sperrene i justeringssporene i fordeleren med vinkelsliper og skru fordeleren fast der den gamle sperren for justering lå eller bore og gjenge nye hull i toppen. Tipper jeg går for det første da toppen ikke er plan akkurat der jeg må bore.

Litt vel røff løsning men det funker vel, og det er jo det viktigste. Men siden jeg ikke får justert tenningen ordentlig, kan det være at en av kammene ligger en tann feil? Har sjekket dette tidligere og den kammen med "U-hullet" i som man skal line opp med sporet i toppen stemte med merket på reimhjulet på veiva, men husker ikke helt om jeg sjekket om kammene stemte med hverandre og fordeleren ligger jo på den andre kammen
 #375275  av Fred

Har du koblet over serviceledningen i diagnosekontakten da? Denne skal kobles når man justerer tenningen på de motorene mener jeg. Åpne lokket på diagnosekontakta, koble en ledningsstump mellom E1 og TE1. Tror det står på en lapp oppunder panseret hvordan det skal gjøres også, hvis ikke dette har forsvunnet med åra!
Skal ihvertfall kobles over der når man justerer tenning.
 #375296  av jcberg

Fred skrev:Har du koblet over serviceledningen i diagnosekontakten da? Denne skal kobles når man justerer tenningen på de motorene mener jeg. Åpne lokket på diagnosekontakta, koble en ledningsstump mellom E1 og TE1. Tror det står på en lapp oppunder panseret hvordan det skal gjøres også, hvis ikke dette har forsvunnet med åra!
Skal ihvertfall kobles over der når man justerer tenning.
Ja pinne E1 og TE1 er kortsluttet og motor er varm.
 #375299  av Fred

Da ville jeg vippa av toppdekselet og sett om kammene sitter riktig ovenfor hverandre. Husk "service bolten" i ene kammen hvis du demonterer kammene.