TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• for mye co

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #377482  av Kristian93

Hadde min celica 91 gti på eu her om dagen fikk da beskjed om at den slapp ut for mye drit i eksosen. Han som tok eu kontrollen sa bilen går bare på 3 sylindrere. Jeg la selv merke til dette så jeg bytta plugger men hjalp ingenting, men det som var tingen da jeg dro opp pluggledningen på den ene sylinderen var det fullt av vann. Kan det være at dette vannet har ødelakt pluggledningen? er det noen annen måte å finne ut hva som er galt på?

Takker for svar :)
 #377483  av hmsilset

Synes det er rart at en makaniker ikke ser nedi pluggene og sier at topp pakninga de er gåen og går å bestiller den.. Eller er det andre grunner til at det kan være vann der?
 #377507  av Haugrud

Kan vel være så enkelt at han har tatt motorvask? Men ja, er det vann nedi der, så vil den ikke gå på den sylinderen..pluggledningen trenger ikke være ødelagt..bare blås bort alt vannet inne i plugghetta og fjern alt vannet ved pluggen og prøv igjen! Er vel også rimelig sjelden at det kommer vann ved pluggen oppå toppen om toppakningen er defekt, da er det vel heller mer sannsynlig at det ligger vann i sylinderen( som sikkert hmsilset tenkte på:))
 #377547  av Kristian93

Det som var tingen var at det var vann der (jeg tror det kom fordi plugghetta kansje ikke var helt nedpå pluggen) så jeg blåste bort alt og byttet alle pluggene, det er ikke vann i sylinderen men det lå rundt tennpluggen. men dere sier pluggledningen ikke skal ta skade av vann? hva annet kan gjøre at den sviver så dårlig?
Skal prøve å ta den testen med at jeg bare napper av en å en pluggledning så finner jeg ut hvilken den ikke sviver på... men er det en god og enkel måte å teste plugg ledningene?

Ps. kan ha komt vann der fordi bilen sto uten panser ute en liten stund.
 #377549  av hmsilset

Ta deg en liten halvtime å tørk vekk vann med ren mikrofiberklut og blås med trykkluft grundig nedi og på plugghettene.Min 3sge celica hadde vann nedi,så den bare gikk på 3 sylindre.Girkassa ble så varm etter få minutter at det kjentes inni bilen.
 #378379  av Kristian93

takker for gode tips :) fekk tørkt skikkelig i pluugledningnen så testa eg at den sveiv på alle 4.... litt domt for nå har jeg ingen peiling på ke som e galt!
Vis nogen kan hjelpa meg så har eg litt info om motoren nå:
Han sviver litt rart syns eg... litt dårlig på tomgang
Pluggene er nå sotete etter jeg bytta de for maks 30 minsiden.
Føler ikke motoren drar skikkelig før 3000.
Den forrige eieren plukket så å si hele motoren å byttet masse pakninger osv, han var mekaniker så skulle ikke tro han kunne gjort så mye galt.
Fikk merknad på eu om for høy co. Mekanikeren sa også at motoren ikke sveiv skikkelig, men han tårte ikke si hva det kunne være. Men nå har jeg en del mer info som er listet oppforbi.

Takker på mine knær vis noen har et godt tips som hjelper! :)
 #378384  av Andreazz

Regner med du har sjekket at luftfilteret er i orden? Fort gjort å glemme de enkleste tingene..
 #378473  av sleeper

Bytt fordelerlokk og rotor..
 #378489  av Kristian93

nei kan ikkje sei eg har merka noge te at an bruge mye olja. men har ikkje fått kjørt noge serligt uten skilt :P
Har faktisk ikkje kjekka luftfitere... men vil det ha noge å sei på co nivået?
Tror ikkje fordeler lokket å ledningene er så gamle han gamle eieren skifta det... men bilen har stått inne i garasje i et år før jeg kjøpte den... kan det ha gått sundt på den tiden?
 #378545  av Andreazz

Tett luftfilter gjør at motoren får mindre luft. Litt avhengig av hvordan din motor måler luftmengde, så gjør det at motoren går med feitere blanding, ergo svarte plugger.
Hvis bilen har stått stille ute, fuktig å vått, så kan det ha blitt eiring på kontakt punktene inni fordelerlokk. Åpne og se.
 #379291  av Kristian93

så ingen eiring i fordeleren men tørket godt bare for å være sikker :P men kan jeg bare ta en tur uten filteret og sjekke om bilen går bedre da? kan ikke være lambdaen da? som gir feil mellinge til motoren slik den får feil blanding?