Side 1 av 1

for mye co

Legg innLagt inn:09 jan 2011 13:13
av Kristian93
Hadde min celica 91 gti på eu her om dagen fikk da beskjed om at den slapp ut for mye drit i eksosen. Han som tok eu kontrollen sa bilen går bare på 3 sylindrere. Jeg la selv merke til dette så jeg bytta plugger men hjalp ingenting, men det som var tingen da jeg dro opp pluggledningen på den ene sylinderen var det fullt av vann. Kan det være at dette vannet har ødelakt pluggledningen? er det noen annen måte å finne ut hva som er galt på?

Takker for svar :)

Re: for mye co

Legg innLagt inn:09 jan 2011 13:19
av hmsilset
Synes det er rart at en makaniker ikke ser nedi pluggene og sier at topp pakninga de er gåen og går å bestiller den.. Eller er det andre grunner til at det kan være vann der?

Re: for mye co

Legg innLagt inn:09 jan 2011 18:17
av Haugrud
Kan vel være så enkelt at han har tatt motorvask? Men ja, er det vann nedi der, så vil den ikke gå på den sylinderen..pluggledningen trenger ikke være ødelagt..bare blås bort alt vannet inne i plugghetta og fjern alt vannet ved pluggen og prøv igjen! Er vel også rimelig sjelden at det kommer vann ved pluggen oppå toppen om toppakningen er defekt, da er det vel heller mer sannsynlig at det ligger vann i sylinderen( som sikkert hmsilset tenkte på:))

Re: for mye co

Legg innLagt inn:09 jan 2011 23:28
av Kristian93
Det som var tingen var at det var vann der (jeg tror det kom fordi plugghetta kansje ikke var helt nedpå pluggen) så jeg blåste bort alt og byttet alle pluggene, det er ikke vann i sylinderen men det lå rundt tennpluggen. men dere sier pluggledningen ikke skal ta skade av vann? hva annet kan gjøre at den sviver så dårlig?
Skal prøve å ta den testen med at jeg bare napper av en å en pluggledning så finner jeg ut hvilken den ikke sviver på... men er det en god og enkel måte å teste plugg ledningene?

Ps. kan ha komt vann der fordi bilen sto uten panser ute en liten stund.

Re: for mye co

Legg innLagt inn:09 jan 2011 23:55
av hmsilset
Ta deg en liten halvtime å tørk vekk vann med ren mikrofiberklut og blås med trykkluft grundig nedi og på plugghettene.Min 3sge celica hadde vann nedi,så den bare gikk på 3 sylindre.Girkassa ble så varm etter få minutter at det kjentes inni bilen.

Re: for mye co

Legg innLagt inn:17 jan 2011 22:00
av Kristian93
takker for gode tips :) fekk tørkt skikkelig i pluugledningnen så testa eg at den sveiv på alle 4.... litt domt for nå har jeg ingen peiling på ke som e galt!
Vis nogen kan hjelpa meg så har eg litt info om motoren nå:
Han sviver litt rart syns eg... litt dårlig på tomgang
Pluggene er nå sotete etter jeg bytta de for maks 30 minsiden.
Føler ikke motoren drar skikkelig før 3000.
Den forrige eieren plukket så å si hele motoren å byttet masse pakninger osv, han var mekaniker så skulle ikke tro han kunne gjort så mye galt.
Fikk merknad på eu om for høy co. Mekanikeren sa også at motoren ikke sveiv skikkelig, men han tårte ikke si hva det kunne være. Men nå har jeg en del mer info som er listet oppforbi.

Takker på mine knær vis noen har et godt tips som hjelper! :)

Re: for mye co

Legg innLagt inn:17 jan 2011 23:08
av Andreazz
Regner med du har sjekket at luftfilteret er i orden? Fort gjort å glemme de enkleste tingene..

Re: for mye co

Legg innLagt inn:17 jan 2011 23:53
av mr2storbrua
Bruker den mye olje? Litt merkelig at pluggene skal bli sotete etter så kort tid...

Re: for mye co

Legg innLagt inn:18 jan 2011 12:56
av MOTORSPORTHUSET
du får ikke vann i pluggene selv om toppakninga er gåen.
det vannet kommer ovenfra.

Re: for mye co

Legg innLagt inn:18 jan 2011 16:20
av sleeper
Bytt fordelerlokk og rotor..

Re: for mye co

Legg innLagt inn:18 jan 2011 18:40
av Kristian93
nei kan ikkje sei eg har merka noge te at an bruge mye olja. men har ikkje fått kjørt noge serligt uten skilt :P
Har faktisk ikkje kjekka luftfitere... men vil det ha noge å sei på co nivået?
Tror ikkje fordeler lokket å ledningene er så gamle han gamle eieren skifta det... men bilen har stått inne i garasje i et år før jeg kjøpte den... kan det ha gått sundt på den tiden?

Re: for mye co

Legg innLagt inn:19 jan 2011 09:23
av Andreazz
Tett luftfilter gjør at motoren får mindre luft. Litt avhengig av hvordan din motor måler luftmengde, så gjør det at motoren går med feitere blanding, ergo svarte plugger.
Hvis bilen har stått stille ute, fuktig å vått, så kan det ha blitt eiring på kontakt punktene inni fordelerlokk. Åpne og se.

Re: for mye co

Legg innLagt inn:26 jan 2011 16:26
av Kristian93
så ingen eiring i fordeleren men tørket godt bare for å være sikker :P men kan jeg bare ta en tur uten filteret og sjekke om bilen går bedre da? kan ikke være lambdaen da? som gir feil mellinge til motoren slik den får feil blanding?