TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• EGR - Nødvendig?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #377766  av Jonas85

Jeg har en god stund nå hatt problemer med fusking når motoren blir varm. Den går bra når det er kaldt ute, men når været er fint og det er varmt (Da mr2'en egentlig burde fungert og blitt kjørt med..) fusker motoren når den blir varm.. Har funnet ut at egr er fjernet og fikk høre at dette er en mulighet pga feil måling av luft og bensin..
Vil motoren bruke mer drivstoff når den er fjernet enn den normalt ville ha gjort? Prøver å finne ut hva som faktisk er feil da det er byttet en del sensorer etc..
Kan det være noe annet som fører til fuskingen? Går helt fint på tomgang. Og den bruker mye drivstoff..
Lambda er ikke byttet... kan det ha noe å si hvis det er feil på den? Som sagt går den fint når den er kald/lunken men når den blir varm så fusker den ved gasspådrag over 3200 rpm.. :? Noen her som har en egr de ikke bruker?
Håper på mulige svar, for jeg vil gjerne ha den klar til våren :D
 #377789  av Jonas85

Ja, eller snap drive gjorde det for meg. feilkode 71 egr, etc..
 #377791  av mr2storbrua

Jonas85 skrev:Ja, eller snap drive gjorde det for meg. feilkode 71 egr, etc..
Du får nok feilkode på egr pga at den er vekk, så det er ikke så rart. Men du får tydeligvis flere siden du skriver etc? Hvilke er dette? Du kan sjekke feilkoder selv: http://www.ts-ogn.no/content/view/16/27/
 #377823  av Jonas85

Beklager.. mente kun egr, men på feilkode skjemaet står det egr system og div rundt det... :)
I hvertfall det som ble funnet ut.. kan jo muligens ligge flere feilkoder under egr.. hvordan får jeg sjekket dette? Vil ikke feilkodene hvise egr feil
helt til den blir fikset eller er det en måte å få frem andre mulige feil på?
 #377836  av lasse

Har vært borti en bil med fjernet egr som det ikke kom opp noen feilkoder på...
Men mulig en ledning som må kortsluttes for å slippe det?
 #377941  av Jonas85

Virker logisk at det kommer i rekkefølge ja. Har også hørt at den kan kobles ut og kortsluttes, men hvordan gjør jeg det?
Jeg lurer og på om jeg skal skaffe en ny/brukt så målingene blir korrekte. Men om jeg velger å kortslutte hvordan får jeg da stilt inn slik at luft/bensin målingene blir korrekte?
 #379822  av Jonas85

Noen andre som har noen idé om hva det kan være som fører til fusking når det er varmt ute?
Virker som om choken er på hele tiden pga kulda nå, men når det blir varmt vær så kutter jo den ut da det ikke er kaldt lenger og det er da den begynner å fuske.. :?
Og bruker vel ca 1,5 liter på mila (minst) nå..
Trenger virkelig noen gode forslag da jeg er litt uerfaren med skruing..
 #379870  av PerX

Har du sjekket pluggledninger, tennplugger, rotor, fordeler, vanntemp føler, gasspjeld sensor?
tenker bare på de vanlige plassene å begynne å feilsøke 8)
og seff, vakumlekasje?
 #383697  av -magnus-

Begynn med dette som PerX sier. Coil kan også være typisk ved varm motor.

Fikk du verkstedet til å måle avgassen?
 #383698  av Daniel HS

Jeg har fjernet EGR systemet på min CS, får ikke opp noen feilkoder. Har bare blendet slangen inn på sensoren, så den er fremdeles "i drift".
 #383716  av Audun F

Daniel HS skrev:Jeg har fjernet EGR systemet på min CS, får ikke opp noen feilkoder. Har bare blendet slangen inn på sensoren, så den er fremdeles "i drift".
Har du merket noe stor forskjell på noe i det hele tatt etter at den er blindet?
 #383766  av Haugrud

For å slippe å få varm eksos inn i innsuget, som ikke akkurat bidrar til effekt og et rent innsug...i tilegg til at det er en stygg klump!