TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ut med motoren! FremgangsmÃ¥te??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #379543  av madness19

Hei.

har nå parkert bilen for vinteren.

planen er å ta ut motoren og overhale og eventuelt modifisere litt.

derfor hadde jeg håpet å få noen tips på fremgangsmåte fra noen som har gjort dette før??

setter pris på alle tips:)
 #379553  av ErikG

Senk motor ned med kasse og alt, heis bil opp. Bare pass på vakumnippelen på servopumpa når du senker ned motor. Lett å knekke den.
 #379557  av madness19

ErikG skrev:Senk motor ned med kasse og alt, heis bil opp. Bare pass på vakumnippelen på servopumpa når du senker ned motor. Lett å knekke den.
ok. hadde forberedt meg på å heise den opp, men ned er kanskje bedre ja, med den svære girkassen;)

evt, hva må demonteresfør jeg senker den?
 #379560  av ErikG

Av med eksos og mellomaksel, drivaksler, radiator, div slanger, løsne kabler inn på ecu og dra ut kablene gjenom torpedoen. Litt div andre småting også som må av, men husker ikke i detalj.
 #379568  av madness19

ErikG skrev:Av med eksos og mellomaksel, drivaksler, radiator, div slanger, løsne kabler inn på ecu og dra ut kablene gjenom torpedoen. Litt div andre småting også som må av, men husker ikke i detalj.
høres jo noenlunde greit ut det.
finner nok ut av det. skal få hjelp av daniel HS her på forumet, siden han har hatt motoren ute og han bor i nærheten:)
 #379585  av Daniel HS

Ja, bare å si ifra... :) Det med den ECu kabelen som ErikG snakker om er veldig greit å vite før en starter på demonteringen av ledningsnettet... Jeg stressa ganske mye der før jeg skjønte hva som var letteste løsningen.
 #380446  av Kanakkas

ErikG skrev:Senk motor ned med kasse og alt, heis bil opp. Bare pass på vakumnippelen på servopumpa når du senker ned motor. Lett å knekke den.

Ja, denne er det lett å knekke. Letteste er å skru den av før man senker motoren.
 #380862  av Gt4WRC

akkurat blitt ferdig med min gt4 st205, der må motoren ned. Er det beste på st185 også regner jeg med. koble fra alt du kan, tøm ut vann, olje på forhånd, ta ut drivaksler og bind opp fjørbeina til siden. da sipper du å ta de av, sparer en del jobb. av med eksos,mellomaksel, huk av ledningsnett innenifra bilen så det følger med motoren på vei ned, av med alt av slanger og sånt.
er en del jobb,så lykke til :) har forresten en toppakning ubrukt om du skal åpne motoren
 #380868  av Daniel HS

Da er motoren ute, var med å hjalp han siden jeg har gjort det før.
Er "enkelt" om man vet hva man skal gjøre... Han legger sikkert ut info i prosjekttråden etterhvert... :)