TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• planlegge vÃ¥r service / oppshining motor (4a ge)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #381779  av mannen

har begynnt og planlegge vår servicen på corollaen til våren og samtidig også gjerne bytte litt forskjellig i håp og om og vinne noen ekstra hk samtidig.

Noen korte spm, hvilken olje vil dere anbefale ? jeg har mobil1 "super"? 10-40 olje.
Er den OK? Std. filtrene de har på fensport funker de bra? Noen som har testet de ? eller skal jeg bare gå for 90915-YZZJ2 ?

Tenkte kanskje og bytte plugger, pluggkabler, rotor og fordeler og skaffe et nytt sports filter...
Vil jeg kunne vinne noe på dette ?
filter : JR Bolt on Induction Filter... går rett på innsuget og ser bra ut ( er jo også viktig ;) )
Bilde
pluggkabler: 8mm - Magnecor Ignition Lead Kit
Bilde
plugger: NGK PLATINUM SPARK PLUG Grade 6
Bilde

Tenkte samtidig og rense iallefall kjølesystemet men kanskje også motoren. Hvilke produkter anbefales her ?
Er det noen spes. kjøleveske jeg trenger, i min ungdom var det flere typer, rød og blå ?? hva skal brukes helst?

Beklager hvis det er noen dumme spørsmål men har ikke så mye mekanisk eller bilerfaring generelt.
 #381981  av Drafter

Hvis du kun bruker bilen om sommeren og tørre dager ville jeg gått for åpent filter..
Men med mindre det er en helårsbil hadde jeg holdt meg til lukket/original filter..
Merkes fakitsk effekt tap med åpent filter når det regner....
 #381992  av ArildM

Men akk så hærlig lyd en får med åpent filter :lol: 8)
Har pipercross filter selv (kjørt med det året rundt i ~3 år), funker flott, men noen (stor) effektøkning gir det vel neppe.

Ellers er en velholdt 4AGE bra nok i seg selv, har dårlige erfaringer med invendig motorrens, kan fort gjøre ting bare verre :)
 #382002  av Zepticon

ArildM skrev: Ellers er en velholdt 4AGE bra nok i seg selv, har dårlige erfaringer med invendig motorrens, kan fort gjøre ting bare verre :)
Gutta i USA bruker en 25% olje 75% parafin og nytt oljefiler, kjøre bilen på tomgang i 10 min, tømme, fylle på nytt, nye 10 min, tømme, bytte filer igjen og så ny olje.

Vurderer å prøve dette selv til våren, da det er mye grums som ligger rundtom. Merk dog at dette kan få følger for pakniner, da den løser opp skitt som vanligvis ville ligget og tettet små sprekker, slik at det begynner å lekke.
 #382007  av mannen

Drafter skrev:Hvis du kun bruker bilen om sommeren og tørre dager ville jeg gått for åpent filter..
Men med mindre det er en helårsbil hadde jeg holdt meg til lukket/original filter..
Merkes fakitsk effekt tap med åpent filter når det regner....
den står om vinteren ja, men startes opp og kjøres l,itt gjerne når det er kaldt men helt snø/salt frie dager da selvfølgelig. Ellers vil den bare bli brukt på sommeren :D
 #382044  av Drafter

Zepticon skrev:
ArildM skrev: Ellers er en velholdt 4AGE bra nok i seg selv, har dårlige erfaringer med invendig motorrens, kan fort gjøre ting bare verre :)
Gutta i USA bruker en 25% olje 75% parafin og nytt oljefiler, kjøre bilen på tomgang i 10 min, tømme, fylle på nytt, nye 10 min, tømme, bytte filer igjen og så ny olje.

Vurderer å prøve dette selv til våren, da det er mye grums som ligger rundtom. Merk dog at dette kan få følger for pakniner, da den løser opp skitt som vanligvis ville ligget og tettet små sprekker, slik at det begynner å lekke.
amerikanere... dummeste jeg har hørt :roll:
UANSETT. bilen må være i ganske dårlig stand og eldre biler har jo gjerne litt mer solide pakninger enn nye biler..
er vel heller sjelden det blir bytta pakninger og stempelringer på en gammel bil før motoren er utslitt..
tror ikke du klarer å snike deg unna dette, men det kan vel selvfølgelig diskuteres som alt annet
 #382050  av mannen

i min ungdom brukte jeg diesel blandet med litt olje... kjørte dette i motoren litt og tappet det av. fungerte bra og fikk "vasket" motoren innvendig. dieselen var alltid svart... og olja holdt seg fin lengre. mulig jeg kan gjøre det nå og. rimelig og enkel rengjøring.
 #382098  av Zepticon

Drafter skrev: amerikanere... dummeste jeg har hørt :roll:
UANSETT. bilen må være i ganske dårlig stand og eldre biler har jo gjerne litt mer solide pakninger enn nye biler..
er vel heller sjelden det blir bytta pakninger og stempelringer på en gammel bil før motoren er utslitt..
tror ikke du klarer å snike deg unna dette, men det kan vel selvfølgelig diskuteres som alt annet
Jeg quoter bare det jeg har lest (probetalk). Var flere der som vistnok hadde gode erfarigner med dette. :)