TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva mener folk om E85, hvilke biler kan gÃ¥ pÃ¥ dette?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #382922  av staalkvinnen

Jeg og gubben har diskutert nå i et par dager, finner mye rart på nettet, men tenkte jeg ville spørre noen her. Lettere å få vettugt svar fra privat-pers enn firmaer som vil tjene mest mulig penger.... ;)
Vi snakker om E85, og om bilen min kan gå på det, evt hvilken blanding osv. Har hørt et eller annet sted at T-sporten ikke tåler mer enn 30% etanol i blandinga, men er ikke sikker på om dette stemmer..
Noen som har noen erfaringer i det hele tatt?
:)
 #382923  av mr2storbrua

Slik jeg har forstått det, så tåler ikke gummi etanol. Du må derfor bytte mange komponenter til nye som tåler etanol. Bensinslanger, pumpe og diverse pakninger må byttes. Ellers så trenger motoren mer suppe hvis du går over til etanol, og da må du endre på motorstyringen.
 #382924  av staalkvinnen

Men ettersom bekjente sier så regulerer jo T-sporten alt selv fra før av, derfor trengs det ikke å endre på så mye.. Men slanger/pakninger osv skjønner jeg jo at må byttes evt..
Hmm, nei jeg vet ikke helt.. Øker ytelsen, men bruker mer.. Flere ting som er både for og imot E85...
 #382928  av mr2storbrua

Det at den bruker mer, går jo cirka opp i lavere pris. Det vil derimot koste litt å bygge om, og du får det heller ikke godkjent hos BT så vidt jeg vet. Skal du ha motoren cirka original ser jeg ikke helt poenget i det, men skal du opp en del i effekt kan det være en del å hente på det. Etanol har høyere kjøleevne enn bensin, noe som gjør at du kan kjøre med høyere trykk. Dette har jo ikke noe å si for deg med mindre du skal montere turbo. Men lukta er jo digg da :mrgreen:
 #382930  av ErikG

Vil ikke annbefale det på en bruksbil da den blir veldig tungstartet, spesielt når det er kaldt! Ellers ser ikke jeg heller poenget om du skal kjøre på orginal styreenhet. Fordelen med E85 er jo at du kan kjøre mer agressiv tenning og høyere turbotrykk pga kjøleevne/varme, men uten kompressor/turbo eller datasprut er det vel unødvendig.
 #382932  av sleeper

staalkvinnen skrev:Men ettersom bekjente sier så regulerer jo T-sporten alt selv fra før av, derfor trengs det ikke å endre på så mye.. Men slanger/pakninger osv skjønner jeg jo at må byttes evt..
Hmm, nei jeg vet ikke helt.. Øker ytelsen, men bruker mer.. Flere ting som er både for og imot E85...

Motoren din har til en vis grad mulighet til og kompensere for lavere energiinnhold i bensinen, men det er KUN ved rolig cruising.
Den vil ikke kompensere noe ved fullgass, så den vil gå veldig magert.

Du vil nok kunne kjøre med noe etanol blandet inn, men du vil miste hk på det.
 #382997  av staalkvinnen

sleeper skrev:
staalkvinnen skrev:Men ettersom bekjente sier så regulerer jo T-sporten alt selv fra før av, derfor trengs det ikke å endre på så mye.. Men slanger/pakninger osv skjønner jeg jo at må byttes evt..

Motoren din har til en vis grad mulighet til og kompensere for lavere energiinnhold i bensinen, men det er KUN ved rolig cruising.

Det er jeg ikke helt sikker på om jeg er enig i, hvis det er det du mener da, at det ikke blir riktig tenning i forhold til turtall og aks osv, for E85 har lavere tenning, ja, det er greit, men er mer eksplosjonsenergi med E85, så du får mer ut av bilen i effekt enn på vanlig bensin, sier bilmekanikera jeg kjenner, vel og merke hvis bilen er regulert til det.. Og en av grunnene til å vurdere dette er jo fordi E85 koster under 10kr literen da, og er en deeel billigere enn bensin nå om dagen.. Og jeg har en bensinstasjon rett i nærheten som selger E85.. Det er ikke nødvendigvis for å få mer ut av motoren..
 #383000  av Stiansen

Kjører E85 på Supraen min.. På den er det mer fordeler, men det er igjen pga effekt, trykk osv.
PÃ¥ en bruksbil ville jeg absolutt ikke hatt E85. Den blir som andre har nevnt her, mye mer tungstartet.
At E85 er billigere veier du opp med at den bruker 35-40% mer drivstoff også, da er du oppe i samma pris pr.mil som med vanlig bensin.

For din del så ser jeg ikke noe poeng med å gjøre det, med mindre du skal trimme mye.
Har selv vært innpå tanken å bytte dyser for å få bilen min til å gå på vanlig bensin, rett og slett fordi det er kun en stasjon i Trondheim som har det, og skal jeg lengre enn 10mil unna må jeg bruke en annen bil. Får ikke kjørt noe langturer.

Du må bytte bensinslanger til teflon, bytte til bensinpumpe som tåler det, kanskje andre dyser da motoren må ha mer drivstoff, og jeg tror heller ikke hjernen vil regulere dette så mye at det kommer til å fungere.

Ikke for å være negativ, just my 5cents... :)
 #383001  av staalkvinnen

Dette fant jeg på ei nettside :

FÃ¥r min bil flere hestekrefter med etanol?
Du får ca 10-20% mer hestekrefter og et bedre dreiemoment av E85.
Dette på grunn av etanolens høye oktantal.

Er etanol "korrosivt" og farlig for slanger og annet i motoren?
Alla biler bygget etter 1988 er bygd for å klare 10 % innblandning
av etanol. Dette betyr at materialer som ikke tåler etanol, eksempelvis
magnesium, aluminium, naturlig gummi, kork også videre er utbyttet
eller beskyttet mot etanol. Det er ikke heller noen vesentlig forskjell
mellom de korrosive egenskapene hos en 10 % og en 85 %
etanolinnhold. Studier eksempelvis fra Hydroscand viser til og med at
etanol ikke er mer korrosivt mot plast og gummi enn bensin.
Påstander om korrosive egenskaper beror vanligvis på en
sammenblandning med metanol, som har helt andre
egenskaper en etanol.
Et stort antall bileiere i Tyskland og Frankrike tanker i dag etanol og
mange med konverterte biler har kunnet kjøre på etanol i flere år.
Det finns ingen skader rapportert på slanger eller annet av E85.
Man må også tenke på det at en stor del av den bensin som
selges i dag inneholder 5 % etanol og at den i USA og Canada
ofte inneholder 10 %.

Er det sant at forbruket øker med 30-40%?

Nei. Et normalt forbruk når man kjører E85 vil være 10-20% mer en
med bensin.
Så da må prisen på bensin være under kr.10,30 for at det IKKE skal
være lønnsomt å kjøre E85.
 #383004  av sleeper

staalkvinnen skrev:
sleeper skrev:

Det er jeg ikke helt sikker på om jeg er enig i, hvis det er det du mener da, at det ikke blir riktig tenning i forhold til turtall og aks osv, for E85 har lavere tenning, ja, det er greit, men er mer eksplosjonsenergi med E85, så du får mer ut av bilen i effekt enn på vanlig bensin, sier bilmekanikera jeg kjenner, vel og merke hvis bilen er regulert til det.. Og en av grunnene til å vurdere dette er jo fordi E85 koster under 10kr literen da, og er en deeel billigere enn bensin nå om dagen.. Og jeg har en bensinstasjon rett i nærheten som selger E85.. Det er ikke nødvendigvis for å få mer ut av motoren..

Har aldri nevt tenning i det hele tatt jeg... ( for og få maks ut av etanol så er en standard regel at ca 5grader mer på cruising og mellomregister er bra og ca 2 på fullgass.. ( men det varierer veldig på type motor og trim)

Det er IKKE mer energi i e85 en i bensin, ca 70% av energien i 1 liter e85 i forhold til 1 liter bensin.

Så når motoren sprøyter inn så mye veske som den er programert til, men du har e85 i tanken så vil motoren sprøyte inn for lite energi... og dermed så vil motoren gå magert...
Den kan kompensere litt på det ved cruising siden lamda sonden vil si ifra at motor går magert, men ikek på langt nær så mye som den egentlig burde.

Men for all del, det er bare og prøve, men kan garrantere deg at ved mer en 10-20% e85 på tanken så vil du starte og merke at bilen drar dårligere.. ( men skal du på død og liv kjøre e85 ( som suger om vinteren) så kan du som et tjuvtriks montere en ny bensintrykksregulator og skru opp grunntrykket 1-1.5kg.. da vil du kompensere litt for det)

Slanger osv vil fint tåle e85, men det er en mulighet for at bensinpumpa di tar kvelden fortere en ved vanlig bensin.
 #383006  av EXS

Ja, de selger en liten boks...
nå skal ikke jeg påstå at jeg har noen seriøs kunnskap om E85 og pro`s and con`s , men jeg vet at mange forhandlere har en tendens til og understeke alt det positive om produktene sine og ulempene blir fort feid litt under teppet..... ;)

er det økt effekt du/dere er etter eller drivstoff økonomi?
 #383007  av staalkvinnen

Drivstofføkonomi.. Bilen koster alene jævlig mye penger, og jeg bare tenkte jeg skulle se litt på hele temaet ang E85.. Men skjønner jo fort her nå at det er mye selgera sier som kanskje ikke er hele sannheten.. :) Og misforstå meg rett, jeg setter stor pris på alle tilbakemeldniger fra folk her.. Godt å vite at det er mye kunnskapsrike folk der ute.. :) Sånt jeg lærer av.. :)
 #383010  av Fred

Ifølge statoil sine sider bruker bilen ca 30% mer med e85...

Så la oss ta et lite uhøytidelig regnestykke her...

Fant en artikkel fra vg i januar hvor e85 prisen var 8,84 og bensin 13,73

8,84 + 30% = 11,49

13,73 - 11,49= 2,24.-

Skal vi si man kjører 20.000 km i året og bilen bruker i snitt 0,8 l.pr mil?

Det blir 1600 liter bensin i året.

2,24 X 1600 = 3584 kroner man sparer i året.

Jeg er ikke noe mattegeni, så er meget mulig jeg tenker feil, og det er mange usikre faktorer her. Men hvis jeg tenker riktig,og man sparer 3584 kroner i året?

Hvor mye koster det å bygge om til e85?
Blir bilen mere verdt?
Lettere å selge?
Lenge skal du ha bilen?
Hvor mye skal den kjøres med?

Jeg skal ikke bygge om.
Når jeg tenker etter så fikk jeg en mail på jobben her om dagen om noen som bygga om for 10000 + mva.
12500.-

Det blir 3,45 år før jeg er i "null" og så lenge har jeg ikke bilene jeg kjøper, så blir ikke no ombygging på meg!