TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• olje og bensin!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #383247  av loft

Har en 3sgte og ska bytte olje nå som sola begynner å titte frem og våren kommer! Er det stor forskjell på olje? Er det noen å anbefaler i forhold til andre?

Og, har det noe forskjell å fylle 98 oktan og 95oktan? bruker 98, forrige eieren sa han hadde brukt 101 oktan, hvor i all verden han fikk det ifra aner ikke jeg. burde man holde seg til 98?
 #383260  av Radial

101 octan får du ved å legge til en Octanbooster til 98-blyfri...

en octanbooster hever gjerne octanverdien med 3 poeng, ergo 101.
Men det skal være en grassalt trimma motor om det er nødvendig med 101 octan... eventuelt veldig dårlig mappet.
Man høyer jo octantallet for å unngå tenningsbank..
 #383287  av Andreazz

Valget av olje er en evig diskusjon blant motorfolk. Alt i alt så mener jeg at bytteintervallet på olje er viktigere enn oljetype.
Så lenge man bruker en olje av kjent merke og med riktig viskositet, å igjen bytter den relativt ofte, er man trygg. Bytter man ved +-5000km på en "gammel" turbo motor eller en gang i året, er motoren fornøyd :)

Mitt tips er å handle Mobil1 5W-50 Rally Formula på OBS Supermarked eller OBS Bygg. Har du COOP medlemskort så får du 4l til rundt 500lappen der. Noen ganger billigere på tilbud. Bilrekvisita sjapper skal ha rundt 800kr for samme dunken..
 #383289  av hmsilset

Har brukt 5w-40 olje fra felleskjøpet siste 5 årene.4L til 400kr :) Pris har forresten ikke så mye å si for å få det beste.Hadde det vært bevist at f.eks Castrol eller mobil1 olje var 10% bedre, så ville jeg hatt den uansett pris.
 #383326  av loft

høres bra ut!:D var grei pris for 4 liter olje!:)

så jeg kan fylle 95 med god samvittighet? :) (bruker 98oct), dissa bensinprisene er jo gærne.
 #383413  av Radial

loft skrev:høres bra ut!:D var grei pris for 4 liter olje!:)

så jeg kan fylle 95 med god samvittighet? :) (bruker 98oct), dissa bensinprisene er jo gærne.
Er motoren trimmet i noen grad da?
Alt over std motor, og std ladetrykk - kjør 98.
Ofte går forbruket litt ned med 98 octan kontra 95 - så det kan fort kompensere for litt høyere pris på 98.
 #383420  av loft

Radial skrev:
loft skrev:høres bra ut!:D var grei pris for 4 liter olje!:)

Er motoren trimmet i noen grad da?
Alt over std motor, og std ladetrykk - kjør 98.
Ofte går forbruket litt ned med 98 octan kontra 95 - så det kan fort kompensere for litt høyere pris på 98.
ah=) takk for svar, ja den er trimma.
 #383440  av James

må ha kostet forige eier en formue i drift om han har kjørt med 98octan OG fylt på med sånn octaine booster etter hver tanking :roll:
Jeg har alltid kjørt med Mobil1 5w50 på alle mine sportbiler og vert fornøyd med den. :)
 #383479  av Middelsmann

Fyll aldri 95 oktan på en turbomotor e mitt tips, e best å ha bedre bankefasthet(oktantallet), slik at en ungår tenningsbank, detonasjon.
 #383595  av Pirken

Bruker også Mobil1 5w50 på min 3sgte