er forskjellige innsugsporter ihvertfall, muligens forbrenningskammer, husker ikke helt, holder mest på med 4age 16v og 20v.
men er kun 1 av de toppene som er bra å bygge på, og det er visst mulig å hente 240-250hk ut av den som 1.6l, dog ikke til gatebruk.
tror jeg kanskje har 1 sånn bra topp liggende
er jo effekt å hente på å bytte kammer, men da må du kjøpe noen nye eller omslipte, som et eksempel kan jeg si at 4age bigport har 240grader kam mens 4age smallport har 232, mange har satt bigport kammer på smallport motor, men etter bremsepapirer å dømme er effektforskjellen så liten at variasjonen av lufttemperatur fra dag til dag gjør større utslag... så for en såpass "stor" jobb med å shimse ventiler og den slags lønner det seg ikke ved mindre du setter i en som er lagd for å gi mer effekt, type 260grader eller mer
er mange som går helt bananas og kjøper den kvasseste kamakselen som er å få tak i, men anbefaler deg å lese litt om emne først eventuelt handle av noen kompetente personer som vet hva du skal bruke bilen til
kort og enkelt forklart så flytter man turtallsregisteret høyere opp og får et kortere register jo kvassere kam du har, og noe kan man finjustere med justerbare kamdrev, men skal du bruke den på gata som bruksbil er det ikke veldig morro å jage til 9000rpm hele tia i mer enn et par dager...
men at du tror at 7afe har lengre åpningstider pga mer motorvolum så tenker jeg det er vel heller omvendt.
men du må sette deg ned og tenke over hvor mye effektøkning du er ute etter
fordi den originale ECU'en begrenser hvor kvass kam du kan bruke, og hvis du har tenkt å trimme litt gradvis kan det lønne seg å begynne i en annen ende enn kamakselbytte, kanskje du klarer å trylle 10hk mer ut av motorn med et datasprut, og da kan du kjøpe en kvassere kam seinere som vil yte enda bedre, osv.
også er det endel å hente på porting og fresing av seter +++
men billigste vei opp til 162hk er nok å kjøpe en 4age blacktop 20v og det har jeg også liggende