TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kammer fra 7afe i 4 afe motor?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #383468  av Acidron

Hei, driver å fundere på å sette inn kammer fra en 7afe fra en Celica t20 inn i mon 4afe som sitter i en Carina. Toppene skal jo være like om jeg har forstått riktig, men det betyr vel ikke at kammene er like :?:

Trur kanskje de kammene vil gi noe mer effekt siden jeg trur dem har lenger åpning begge veier pga at dem sitter i en 1,8 liter istede for min 1,6 liter.

-Acidron
 #383489  av ArildM

Et kjapt Google søk:
the Toyota EPG lists identical part numbers for 4AFE and 7AFE cams. So no difference whatsoever by swapping them (pretty much the whole head is identical, it's the extra stroke which gives the power increase, along with ECU mapping.
Det enkleste er vel nesten bare å kjøre på med 7AFE motor eller en 4AGE motor. Hvofor ikke bare smelle på med en 20v blacktop når du først er i gang 8)
 #383495  av Acidron

Har tenkt mye på blacktop, men trur heller jeg sparer pengene og kjøper meg MR2 turbo.

Lurte egentlig mest på om det var forskjell siden jeg kjenner en som har en 7afe motor stående. Men siden dem er like så er det vel ikke mer å tenke på.

Men tusen takk for svaret :D
 #383513  av ArildM

Aha, nei er nok hovedsaklig bare volumet og ECU som er forskjellen mellom 4AFE og 7AFE såvidt jeg vet :)
Bare hyggelig å hjelpe til :)
 #387570  av David

det er ihvertfall 3 typer forskjellige *AFE topper

hvis du har samme type topp i 4A-FE'n din som kompisen din sin 7A-FE så går det vel å flytte over, men hvis toppen er lik er vel også kammen det? så da er det vel lite vits å bytte eller?
 #388292  av Acidron

Planen var å hente ut litt mer effekt ved å bytte kammer, men høres ut som om dem er like så er nok ikke noe å hente på det.

Finnes det 3 forskjellige -AFE topper sier du?

Kan du fortelle meg hva som er forksjellen? Jeg er nysgjerrig og har lyst til å lære!
 #388993  av David

er forskjellige innsugsporter ihvertfall, muligens forbrenningskammer, husker ikke helt, holder mest på med 4age 16v og 20v.
men er kun 1 av de toppene som er bra å bygge på, og det er visst mulig å hente 240-250hk ut av den som 1.6l, dog ikke til gatebruk.
tror jeg kanskje har 1 sånn bra topp liggende

er jo effekt å hente på å bytte kammer, men da må du kjøpe noen nye eller omslipte, som et eksempel kan jeg si at 4age bigport har 240grader kam mens 4age smallport har 232, mange har satt bigport kammer på smallport motor, men etter bremsepapirer å dømme er effektforskjellen så liten at variasjonen av lufttemperatur fra dag til dag gjør større utslag... så for en såpass "stor" jobb med å shimse ventiler og den slags lønner det seg ikke ved mindre du setter i en som er lagd for å gi mer effekt, type 260grader eller mer
er mange som går helt bananas og kjøper den kvasseste kamakselen som er å få tak i, men anbefaler deg å lese litt om emne først eventuelt handle av noen kompetente personer som vet hva du skal bruke bilen til
kort og enkelt forklart så flytter man turtallsregisteret høyere opp og får et kortere register jo kvassere kam du har, og noe kan man finjustere med justerbare kamdrev, men skal du bruke den på gata som bruksbil er det ikke veldig morro å jage til 9000rpm hele tia i mer enn et par dager...

men at du tror at 7afe har lengre åpningstider pga mer motorvolum så tenker jeg det er vel heller omvendt.

men du må sette deg ned og tenke over hvor mye effektøkning du er ute etter
fordi den originale ECU'en begrenser hvor kvass kam du kan bruke, og hvis du har tenkt å trimme litt gradvis kan det lønne seg å begynne i en annen ende enn kamakselbytte, kanskje du klarer å trylle 10hk mer ut av motorn med et datasprut, og da kan du kjøpe en kvassere kam seinere som vil yte enda bedre, osv.
også er det endel å hente på porting og fresing av seter +++
men billigste vei opp til 162hk er nok å kjøpe en 4age blacktop 20v og det har jeg også liggende
 #389031  av Acidron

Oi det var ett langt svar :shock:

Meninga var at det hadde hvert morsomt å prøve med nye kammer, og ikke legge så mye penger i det. Jeg har hatt mange planer med den bilen der angående trimming, men det ender alltid opp på at jeg heller burde kjøpe en kvassere bil og heller trimme opp den litt :P Men jeg er også av den typen som liker at alt ser ganske vanlig ut, men går bra. Jeg har en Carina E 93mod og det hadde hvert sjukt morsomt og dratt fra alle som ypper. Bilen min er forresten Egotrip sin gamle hvis du kjenner til han her på forumet.

Men hvorfor trur du at det er mindre ventil åpning på 7afe enn det 4afe har? Jeg har skrudd litt bil, men ser ikke helt logikken, er da bensintrykket høyere eller større dyser så skjønner jeg det.

Tusen takk for ett langt og fint svar!!!