TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Forgasser problemer Corolla "87, 1,3 DX 12V

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #384420  av Daniel HS

Kjøpte meg en Corolla 1,3DX 12V 1987 modell her om dagen som bruksbil. Gasseren på den er meeeget ustabil og trengs å byttes ut (gir for mye bensin, og gir for lite bensin, alt ettersom). Fikk vite i ettertid at disse gasserne er noen gjennomførte drittgassere.

Noen som vet hva gasser som passer på, 1,6 osv? Så inne på noen høggere at de hadde gassere til 1,3, men de passet IKKE til 12Ventiler visstnok. Så noen som vet hva som kan brukes uten for mye mikkmakk, evt om noen har? Skulle visst i løpet av søndagen senest, i og med at mandag er siste dag jeg kan vrake bilen og slipper unnå årsavgiften.

Svar her, PM, eller tlf/sms 41 56 10 58
 #384431  av Fred

Gasseren her kan være en utfordring, men ingen umulighet.
Største utfordringen på disse forgasserene, mener jeg ihvertfall, er den choke kompensator saken som sitter på høyre siden. Den kan være dritt å justere skikkelig, men får du til det, så kan mye ofte være gjort.

De bilene her er også allergiske mot alt annet enn orginale Denso tennplugger. "Alt" annet begynner å fuske i løpet av "første uka".

Skulle du ikke få startet, så ta av lokket på luftfilteret, ta en skrutrekker og dytt til siden det "spjeld- stempelet" som sitter nede i forgasseren mens du får en til å kinne. Starter ofte da.

Og hvis man i tillegg tar en halvliter med vann, ruser opp skikkelig og slipper LITT OG LITT vann oppi forgasseren så det gøler skikkelig mens du ruser, så vil det rense opp en del.
 #384437  av Daniel HS

Choken har vi hatt ute, og fått til å funke, sånn delvis iallefall. Det står denso plugger på den :)

Problemet er at når den er varm går den enten skyhøyt på turtall, eller så går den på lavt før den dauer. Stortsett når motoren er varm vil den ikke starte, står å kinner og kinner, men innimellom starter den lett som bare det. Når den er sur og ikke vil starte, funker ikke startgass eller noe, høres ut som den bare er druknet i bensin. Prøver jeg å starte den med luftfilter boksen av, står som regel bensinspruten 1-2m foran bilen i det jeg slutter å kinne.
 #384513  av mannen

sko lagt inn innlegget tidligere du ;) hadde nettopp en 1.3 12v med 90000 på telleren, kunne demontert gasser på den men bilen er vraket nå. Saken er den at disse bilene alltid er og blir vanskelige og starte når de er varme.
Husk at når motoren er kald så "aktiviserer" du auto choken med og presse gass pedalen i bunn før du starter, slik ble jeg iallefall fortalt det en gang. Når bilen er varm så må du bare holde bena borte fra gassen, da er det bare og kjinne og den kommer somregel med noen sekunder kjinning. Iallefall de 1.3 12v jeg har hatt... :) aldri opplevd at de dauer av, gjerne skru opp tomgangen litt bare :P eller kjøre på med forgasser rens spray kanskje... lykke til !
 #384521  av Daniel HS

mannen skrev:sko lagt inn innlegget tidligere du ;) hadde nettopp en 1.3 12v med 90000 på telleren, kunne demontert gasser på den men bilen er vraket nå. Saken er den at disse bilene alltid er og blir vanskelige og starte når de er varme.
Husk at når motoren er kald så "aktiviserer" du auto choken med og presse gass pedalen i bunn før du starter, slik ble jeg iallefall fortalt det en gang. Når bilen er varm så må du bare holde bena borte fra gassen, da er det bare og kjinne og den kommer somregel med noen sekunder kjinning. Iallefall de 1.3 12v jeg har hatt... :) aldri opplevd at de dauer av, gjerne skru opp tomgangen litt bare :P eller kjøre på med forgasser rens spray kanskje... lykke til !
Kjøpte bilen på tirsdag, men fikk ikke sett på det før i helgen. Prøvd forgasser rens ;) Når den er kald starter den supert, og når den går går den rimelig godt (for å være en 1,3 gasser). Men den går ikke på tomgang i det heletatt når den er varm, stress å kjøre konstant heel and toe. Og når den er varm vil den ikke starte, da må den bli kald igjen. Hender en og annen gang at den starter når den er varm, og da starter den ganske lett, men som sagt vil den stortsett ikke starte. Regner med den blir vraket i kveld/morgen, i og med at det er siste fristen før årsavgiften. Med mindre en løsning dukker opp i løpet av kvelden :)
 #384539  av ArildM

Hadde en Mazda 323 med autochoke, fy fanden for noe møkk. Tok et halvt års tid før en var fortrolig med hvordan bilen skulle startes, og selv da kunne den finne på å ikke starte når den var varm. Her fungerer KE30en som er 12år gamlere 1000x bedre, selvfølgelig med manuell choke :)
 #385999  av mannen

du kan jo forsøke og hive på 98 octan og bly erstatning. (som disse motorene skal gå på egentlig) så vil du merke at den går bedre og billigere.. og starter bedre... ;)

95 octan er ikke noe spesielt for disse motorene, etter lengre tids bruk vil det gå utover ytelsen, og bilen vil jukse.
 #386012  av Daniel HS

mannen skrev:du kan jo forsøke og hive på 98 octan og bly erstatning. (som disse motorene skal gå på egentlig) så vil du merke at den går bedre og billigere.. og starter bedre... ;)

95 octan er ikke noe spesielt for disse motorene, etter lengre tids bruk vil det gå utover ytelsen, og bilen vil jukse.
Prøvde på 98 :) Men nå er bilen bosset istedenfor... Var nok gasseren som var ødelagt. Hadde jeg hatt bedre tid før tidsfristen for årsavgiften, hadde jeg nok beholdt den en stund til for å se om jeg fikk til noe...
 #386047  av ArildM

Syns å vite at allerede 3K motorene i produsert etter 1972(?) ble beregnet for å gå på 95 blyfri da Japan var svært tidlig ute med blyforbud og lavoktanbensin :)
 #386057  av Daniel HS

ArildM skrev:Syns å vite at allerede 3K motorene i produsert etter 1972(?) ble beregnet for å gå på 95 blyfri da Japan var svært tidlig ute med blyforbud og lavoktanbensin :)
2A motor i denne... Men men, får si bedre lykke neste gang :D Gå for en 1,6 ;) Mest lyst på CarinaII 1,6 DX 1987 model jeg da! :P
 #386096  av ArildM

Twincam_E_A4 2010_07_25_print_Page_30.jpg
Twincam_E_A4 2010_07_25_print_Page_30.jpg (139 kiB) Vist 1506 ganger
3K ble lansert i slutten av 1969, mens 2A ble lansert i slutten av 1979 ergo er 2A en mye nyere motor.
 #386104  av mannen

jeg kjørte alltid 98 octan m bly på min (98 super) som vi kalla den. Bilen gikk bedre og billigere faktisk. Fikk anbefaling av mekanikere på den tiden og kjøre det på min.