TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Orginale RÃ¥der 3SGTE!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #385014  av Rangle

Hei!

Lurer på om noen her inne har noen formening om hva orginalrådene tåler i 3SGTE (2.gen)?
Jeg planlegger å hente ut ca. 500hk i motor, står i JE-smidde stempler, og planen nå er å handle inn deler til grommere topp, og evt. om det er vits å legge penger i råder i samme slengen.

Saken er at det er nylig byttet stempler, honet på nytt, nye veiv og rammelager, og ser ikke vitsen å demontere dette for så å må bytte ut allerede nye deler om f.eks orginalrådene fint klarer 600hk.

Kim-G
 #385020  av loft

Har ekstemt vanskelig for å tro at råder som er beregna for 208hk/244hk tåler 400 hk mer, ville bytta.
 #385025  av Rangle

Ser noen sier de skal fint tåle 500hk, og det har vell vært snakk om en som har benket 7-800hk med orginalråder.
Noen som kan bekrefte, har erfaringer med hva de tåler?
 #385038  av Haugrud

Hvis du først bygger en grom motor med mye gromme deler og skal ha mange hester og ikke minst bruker mye penger på det, så er det jo forferdelig teit å spare 5000 på råder, for så å finne ut at de IKKE tålte 500hk og da er jo alle pengene og alt arbeidet bortkasta! Er jo mye bedre å være helt sikker på at motoren tåler det du har tenkt å hente ut av den, og ikke trenge å være redd for at det når som helst ka gå til helvete...kjøp nye råder;) Og ja, er sikkert noen som har bremsa 700hk på originalråder, men det er jo sikkert ikke mer enn tre-fire ganger..du har sikkert tenkt at det skal holde en stund også?
 #385066  av sleeper

Orginale råder tåler VELDIG mye.. så 500hk er ikek noe prob for de. men de veier veldig mye,

Så mitt råd er:

Kjøp noen eagle råder hvis du skal plukke ned motoren.
Kjør orginale hvis du ikke har planer om og plukke ned blokka. ( eventuelt så monterer du noen ARP rådebolter i de orginale, kan gjøres ved kun og plukek ned bunnpanna.)
 #385104  av Rangle

Ser du tidligere Sleeper har skrevet at bare vektbesparelsen er argument nok til å bytte ut!
Tror jeg ser på meg at denne lille ekstra kostnaden er bedre enn om det er svekkseler i orginalrådene etter mange år + de har sikkert snart 10år med banekjøring bak seg (blant annet når larsst185 hadde bilen).

Får se hva celica_st185 forlanger av pris, eller så dytter jeg nedi et sett med ACL lagre sammen med alt annet hos RSP.

Sleeper; Har du noen erfaringer eller tips å komme til om hva som lønner seg av Brian Crower 264 eller 272 kammer, eller om GSC Power division 268 eller 274 kammene?
Ser ut som disse skal gå klar uten noe modifisering, har sett mest på BC sine 264, men va lønner seg, snakker om å hente ut effekt og moment så lavt som mulig enn kun ketchup-effekt!

http://realstreetperformance.com/store/ ... -head-107/

Takker for svar!

Kim-G
 #385650  av MOTORSPORTHUSET

til 500hk ville jeg velgt.

255grader og 10.5 i løft. på bil på gata.

jeg kan få tak i cat cams på vilke mål dere ønsker.

270grader plus på så lite hester er taaap av moment.
og bruk en turbo med lite baktrykk med større eksos en kompressor så blir det bra.

5-7 mm større på eksos. turbinen.
 #385726  av Rangle

Bestilte Kelford 270 kammer + men får byttet disse ut i BC 264 om jeg ønsket det.
hvis de bytter ut kammene kommer de + Brian Crower ventiler, tit-retainere og ventilfjærer, topp/bunn Cometic pakningssett med tykkere toppakning, og ACL race lagre.
Kommer også Eagle råder i posten fra celica_st185!

Får bare håpe dette gir noen gode resultater, og vil holde!

MOTORSPORTHUSET: Blir å kjøre turboen som stod i bilen når jeg kjøpte den, ATS sitt TD06 kit, turbo, Tial 38mm wg. Bygger grenrør og innsug selv, tilgang til laser, TIG (AC og DC) +++
 #385748  av Rangle

Får håpe dette kommer til å funke greit! Har vært litt missfornøyd med effekt på bunnen nå, og håper dette blir bedre nå når det nesten blir en ny motor med nye/bedre deler.
Har fra før av JE stempler i motoren, ble byttet litt før jeg overtok denne og ellers er bunnen stort sett ny, bortsett fra rådene som er orginale, men valget falt på å ta ut dette og inn med nytt når jeg først har dette ute.

Nå får man bare se når neste liste med deler skal handles, men jakter hele tiden på et skikkelig datasprut om det skulle dukke opp, uansett om det er brukt eller nytt (kjøper evt. nytt ledningsnett ved brukt).
Om noen har noe liggende eller vet av noe brukt eller nytt til en god pris, skader det ikke å gi et vink.

Tenkte på prosjekttråd, men lar dette ligg pga. risken for at ting kommer i rykk og napp + plassen bilen skal inn må gjøres i stand først.
 #385763  av donk2k

Rangle skrev:Har vært litt missfornøyd med effekt på bunnen nå, og håper dette blir bedre nå når det nesten blir en ny motor med nye/bedre deler.
Tror du burde revurdere kammene dine da de er vel agressive for den turboen du har og det effektmålet du har. Iallefall dersom du er ute etter mer drag i bunn av turtallskalaen.
 #385766  av Rangle

Fikk byttet ut Kelford kammene, så blir ikke 270 kammer.
Nå har ikke jeg planer om å kjøre for evig med denne turboen, men får se hvor langt den strekker seg, og raser den får det bli noe bedre, Precision, Garrett ++
Tiden vil vise hva som avløser denne, men den skal få prøve seg først :wink:
Fikk byttet til BC 264 kammene, og disse har RSP på lager fra før (hadde ikke Kelford inne, men bestilte inn til meg)!
Om ca. 1mnd kommer vell hele bestillinga fra RSP i posten!

Trevor som jeg snakket med fra RSP kjører Kelford kammene selv, og sier disse er ikke så ille på bunn som man skulle tro. Han syns det var rart jeg gikk for 264 kammene, da de fleste som handler der, kjøper BC 272.
 #385770  av sleeper

Rangle skrev:Fikk byttet ut Kelford kammene, så blir ikke 270 kammer.
Nå har ikke jeg planer om å kjøre for evig med denne turboen, men får se hvor langt den strekker seg, og raser den får det bli noe bedre, Precision, Garrett ++
Tiden vil vise hva som avløser denne, men den skal få prøve seg først :wink:
Fikk byttet til BC 264 kammene, og disse har RSP på lager fra før (hadde ikke Kelford inne, men bestilte inn til meg)!
Om ca. 1mnd kommer vell hele bestillinga fra RSP i posten!

Trevor som jeg snakket med fra RSP kjører Kelford kammene selv, og sier disse er ikke så ille på bunn som man skulle tro. Han syns det var rart jeg gikk for 264 kammene, da de fleste som handler der, kjøper BC 272.

Jeg kjørte først med hks 256, og byttet ut til gsc 274, og merket STOR forskjell med de.. mistet ca 400rpm spool, men fikk mye effekt på toppen..

SÃ¥ du gjorde nok lurt i og bytte de til 264..

( Mulig jeg har et autonic smc sprut ( nytt) til salgs.. pris er et sted rett under 10k.. )
 #385954  av MOTORSPORTHUSET

bare husk og mål baktrykket i turboen under bremsinga på td06 så du vet når du må stoppe.
såååå mange som ikke tenker på det og motorene smelter så fort i forhold til det di trnger..
ikke la det gå over o.4 over ladetrykket. helt sla det være under.
bor in en 1/8ntp ho tapp i eksosmanifoilen like før ingang til turboen og ha i blendetapp.