TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• problem med 2002 mod. audi a4 1,8 tdi.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #385552  av FireWalk

Har en 2002 mod. audi a4 1,8 turbo diesel som har et merkelig problem. Av og til er den nesten umulig å kjøre. Den lugger og er helt tom for kraft. Bare såvidt den klarer å dra seg fremover på flat vei.. Bakker er umulig. Man gir full gass men ingenting skjer.helt dau! Helt til man får den over 4000 rpm. Da kommer den som en rakett. Og så helt død under 4k rpm igjen.. Alir som regdl en smul bedre etter en stund når den er varm. Men fremdeles bare såvidt kjørbar. Dette kommer og går. Den kan være helt fin i månedsvis og så plutselig blir den slik igjen. Det forsvinner like fort som det kommer. Veldig sporadisk. Den har vert på verksted og hatt diagnose men de fant ikke noe galt. Fikk bare beskjed om å komme neste gang den ble slik.. Noe som er litt vanskelig når man bruker bilen etter arbeidstid. Jeg har lite erfaring med diesel. Min første tanke var problem med en eller annen sensor. Men det da burde jo feil kode blitt lagret. Og verkstedet fant ingen ting.. Noen som har noen anelse hva det kan være.?
Sist redigert av FireWalk den 29 mar 2011 18:06, redigert 1 gang totalt.
 #385553  av FireWalk

Det kan forresten virke som om problemet kommer oftere når det regner og er veldig vått og fuktig.. Kan og nevne at selv når den er slik så er tomgangen helt fin og stabil. Ingen ulyder heller. Bare helt tomt for kraft når man begynner og kjøre, intil man når 4000 rpm. Over det er den som den skal. Neste gang bilen brukes kan den være helt fin igjen. Problemet kommer og går. Noen som har opplevd lignende med en diesel bil?
 #385567  av ArildM

Min KE30 plagdes alvorlig mye med tenningsfeil i dag i regnværet. Er vel ikke like enkelt å bare skru av fordelerlokke og tørke tørt ting på Audien din sikkert :?
 #385569  av Supramk3turbo

Høres jo veldig ut som luftmasse måler problem... Har vært borti flere audi diesel motorer med samme problem som du har... Luftmasse måleren har vært problemet de fleste gangene. Prøv. www.norskbildelsenter.no
 #385572  av mr2storbrua

Foreldrene min hadde en audi a4 1,9 tdi (99-mod tror jeg). Husker ikke helt symptomene, men når du nevner dine så begynner jeg å tenke på denne bilen. Der var det visst katalysatoren som var ferdig. Fjerna denne, og da virka den som normalt.

Har du handla vekk opelen?
 #385574  av 2r-e-rik

her: ----> audi a4 1,8 turbo diesel <--- er feilen..

men for å være seriøs.. det høres ut som et diesel problem.. at trykket er for lavt eller mengden for liten..
er et helt vanlig problem at di diesel pumpene blir ujustert.. noen ganger går det å time dem opp på nytt.. men veldig ofte er det bare ny pumpe som gjelder...
 #385577  av BrennaRacing

Det samme skjedde med mr2en min. Da var det regreima som hadde hoppet over, så tenninga var heeeelt feil
 #385590  av Mr_Storbrua

ArildM skrev:Min KE30 plagdes alvorlig mye med tenningsfeil i dag i regnværet. Er vel ikke like enkelt å bare skru av fordelerlokke og tørke tørt ting på Audien din sikkert :?
Du har fått med deg at det er diesel eller?

Ellers.. Støtter litt teorien om katalysator. Da den kan ha godt i oppløsning, og ligger og blokker for eksosen.. Derfor det er helt sporadisk, og ikke innvirker tomgang, og med nok turtall så får du blåst eksosen forbi.

Verdt og sjekke hvertfall..
 #385596  av 2r-e-rik

Mr_Storbrua skrev: Ellers.. Støtter litt teorien om katalysator. Da den kan ha godt i oppløsning, og ligger og blokker for eksosen.. Derfor det er helt sporadisk, og ikke innvirker tomgang, og med nok turtall så får du blåst eksosen forbi.

Verdt og sjekke hvertfall..
å etterhvert må jo caten bli tom?

forresten er det ikke noen av disse motor typene som har variabelt ladetrykk med noe ventiler og spjeld som justerer skovlene i turboen? tror det er 1.8 eller 1.9 tdi som har det...

hva er motor koden i denne purka?
 #385607  av erling

FireWalk skrev:Har en 2002 mod. audi a4 1,8 turbo diesel som har et merkelig problem. Av og til er den nesten umulig å kjøre. Den lugger og er helt tom for kraft. Bare såvidt den klarer å dra seg fremover på flat vei.. Bakker er umulig. Man gir full gass men ingenting skjer.helt dau! Helt til man får den over 4000 rpm. Da kommer den som en rakett. Og så helt død under 4k rpm igjen.. Alir som regdl en smul bedre etter en stund når den er varm. Men fremdeles bare såvidt kjørbar. Dette kommer og går. Den kan være helt fin i månedsvis og så plutselig blir den slik igjen. Det forsvinner like fort som det kommer. Veldig sporadisk. Den har vert på verksted og hatt diagnose men de fant ikke noe galt. Fikk bare beskjed om å komme neste gang den ble slik.. Noe som er litt vanskelig når man bruker bilen etter arbeidstid. Jeg har lite erfaring med diesel. Min første tanke var problem med en eller annen sensor. Men det da burde jo feil kode blitt lagret. Og verkstedet fant ingen ting.. Noen som har noen anelse hva det kan være.?
Finn noen med vag-com og få lest ut feilkoder.
 #385611  av ArildM

Mr_Storbrua: Jepp. Hadde veldig lyst til å skrive noe fryktelig usaklig, men ble bare en ironisk kommentar som ser veldig lur ut 8)
 #385619  av FireWalk

Det er ikke min bil, det er dama sin. :) Men forsøker å hjelpe til å finne feilen da det ikke lykkes å komme noen vei etter å hatt den på Audi merkeverksted. Leste ut feilkoder uten å finne noe feil. De mente på det ikke var noe gale med luftmengdemåleren.

Jeg tok den på en liten kjøretur isted og man kan ta løs i 1 gire og gi BÅNN gass.. og det er som om bilen kun drar fremover med samme effekt som man har på tomgang.. om du bare slipper ut klutsjen uten å gi gass. Så liten respons er det. Så går det noen sekunder og den jobber seg gradvis oppover. Når den kommer til rundt 3000 rpm så kommer den som en kule og sparker som bare det.

Jeg forsøkte å dra ut kontakten til Luftmengdemåleren. Dette hadde stor effekt: Bilen var ikke like dau. Det gikk greit å ta løs og akselrere. Det var som å kjøre en vanlig bil, jevnt drag over hele linja. Men det "kicket" på 3000 kom ikke. Det var som om halvparten av hestekreftene manglet, men motoren oppførte seg på en "normal" måte i forhold til hvordan den oppfører seg med kontakten i.

For meg kan jo dette tyde på at luftmengdemåleren er problemet. Selv om Møller påstod den virker som den skal. Regner med bilen går i en form for nødmodus når den kontakten dras ut og går over på konservative instillinger og bruker f.eks en ekstra mapsensor (om bilen har det) istedet.

Får ta den med tilbake til verkstedet og be dem sjekke på nytt.

Jeg syntes forøvrig det er elendig av verkstedet at de ikke klarer å finne ut av dette. Dette problemet har vedvart lenge nå. Hun var innom for å få det sjekket, mens bilen enda var under garanti. Da fant de ingen feilkoder og mente også at luftmengdemåler fungerte som den skulle. Hun fikk bare beskjed om å komme tilbake når bilen oppførte seg slik hun beskrev (noe som skjer når det er vått/regner). Når hun var innom fungerte den som den skulle.

Blir litt feil å bare skyve kunden ut døra på den måten. Det må da kunne gå an å løfte opp bilen, starte motoren og feilsøke litt på den gode gamle måten. F.eks ved å sprute litt vann her og der, i innsug osv og se hva som skjer. Når hun nå går tilbake til verkstedet igjen må hun vel betale siden garantien nå har gåttt ut? Skulle likt å vite hvordan reglene er her. Hun fikk jo beskjed om å komme tilbake når den ble dårlig igjen så skulle de se på det. De gangene det har skjedd har jo vært etter arbeidstid, dvs når verkstedet har vært stengt. Først nå er den blitt slik vedvarende. Hvordan stiller man seg da? Er en muntlig avtale fremdeles like bindende som en skriftlig og alt det der? Siden problemet oppstod under garanti, de ble gjort oppmerksom på det men fikset det ikke... ?
 #385620  av Zepticon

Jeg sliter med akkurat det samme på min 626 benisn. Eller, jeg kan kjøre som normalt, men om jeg gir over 50% gass, eller noe slikt, så er det ikke noe kraft å hente, og den kreker seg opp til 3200rps før den kommer som ei kule.
 #385624  av Supramk3turbo

Ja, jeg holder fortsatt en knapp på LMM :D